همشهری آنلاین: "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس ویدئویی با "سرگی شویگو" وزیر دفاع روسیه اعلام کرد توافقات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران باعث نمی‌شود آمریکا طرح ایجاد سامانه‌های سپر موشکی را تغییر دهد.

"آلکسی مشکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه بتازگی در مصاحبه با روزنامه‌نگاران روس اظهار داشت توافقات با ایران وضع ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی‌ ) را تغییر می‌دهد لذا تغییر طرح‌های ایجاد سپر موشکی اروپایی از سوی ناتو منطقی بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری روسی ریانوستی، در اطلاعیه وزارت دفاع آمریکا در همین رابطه آمده است: "هیگل خاطرنشان کرد طرح مشترک اقدامات گروه "1+5"  برای حل مساله هسته‌ای ایران ضرورت ادامه اجرای طرح‌های سپر موشکی در اروپا از سوی آمریکا و متحدان اروپایی را نفی نمی‌کند".

در دنباله اطلاعیه وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان شده: "هیگل  تاکید کرد مساعی آمریکا و ناتو در زمینه سپر موشکی برای روسیه خطری به وجود نمی‌آورد. وی همچنین دو طرف را به ادامه مشورت‌ها در خصوص طرح های موشکی آینده در اروپا فرا خواند".

پیشتر آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو به بهانه دفاع از خود در برابر حمله موشکی احتمالی ایران، طرح ایجاد سپر موشکی اروپایی را اعلام کرده و اجزا و سامانه‌های آنرا در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر نمودند. مسکو معتقد است این طرح علیه روسیه بوده و سپر موشکی اروپایی توازن نیروهای استرتژیک هسته‌ای بازدارنده روسیه و آمریکا را بر هم می‌زند.

کد خبر 242795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز