همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی در دیدار وزیر خارجه پیشین ایتالیا گفت: صداقت شرط اول هر گفتار و رفتار سیاسی دانست و صریح کرد: تکنولوژی و سلاح قدرت نمی‌آورد و حاکمان کشورهای بزرگ باید بپذیرند که افکار عمومی ملت‌های منطقه پذیرای صهیونیست‌ها نیست.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار نخست وزیر و امور خارجه اسبق ایتالیا، افکار عمومی جهانی را در سایه انفجار اطلاعات، رو به رشد و هوشیارانه خواند و گفت: ملت‌ها، بویژه در آفریقا و خاورمیانه، وقتی آگاه شدند، تاریخ‌ساز می‌شوند.

وی به موفقیت‌های علمی ایران در شرایط تحریم و نیز تدبیر سیاسی مردم برای انتخاب مسیر اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: در دانش، موجود زنده به فضا می‌فرستند و در مسایل سیاسی، مسئولان را با انتخاب تفکر اعتدالی، به سوی تعامل سازنده با ملت‌ها و دولت‌ها سوق می‌دهند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با ارائه تحلیلی از رقابت‌های اقتصادی قدرت‌های سیاسی، به افزایش تدریجی حضور چین در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری کشورها در قاره آفریقا، شرایط مناسبی را برای آینده آنها فراهم می‌کند.

وی آینده سیاسی چین، روسیه، آمریکا و مجموعه اروپا را در گروی نگاه احترام‌آمیز به دیگر ملت‌ها دانست و اظهار کرد: دوران شیوه‌های استعماری گذشته است و ملت‌ها و حتی بسیاری از حکومت‌ها، مثل جمهوری اسلامی بیدار شدند.

هاشمی رفسنجانی همچنین با ارائه تحلیلی از نتایج رفتار غرب و آمریکا در عراق، افغانستان، لیبی و سوریه، گفت: شتاب در اشغال کشورها و عدم توجه به اهداف انسانی سقوط دیکتاتورها و بی‌برنامگی‌ برای دوران پس از اشغال، باعث تعمیق وحشت مردم از تروریست‌ها و میدان‌داری گروه‌های افراطی شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صداقت را شرط اول هر گفتار و رفتار سیاسی دانست و با بیان نمونه‌هایی از بی‌صداقتی غرب و آمریکا در منطقه خاورمیانه و عدم توجه به افکار عمومی، تصریح کرد: تکنولوژی و سلاح قدرت نمی‌آورد و حاکمان کشورهای بزرگ باید بپذیرند که افکار عمومی ملت‌های منطقه پذیرای صهیونیست‌ها نیست و می‌بینید که لابی آنها چگونه شیطنت می‌کند تا فضای همکاری جهانی را دوباره آلوده کنند.

بر اساس این گزارش، ماسیمو دالما - نخست وزیر و امور خارجه اسبق ایتالیا - نیز در این دیدار، سفرش را در راستای سفر هیأت‌های اروپایی به ایران دانست و گفت: مذاکرات دیپلماتیک در هر سطحی منتج به تفاهمات اساسی‌تر می‌شود.

وی با تشریح کارهای فرهنگی خود در بنیاد فرهنگی پیشروان اروپایی، گفت: مسئولیت ما بررسی آینده اروپاست و می‌دانیم دورنمای خوب اروپا در گروی همکاری با دیگر کشورهای جهان و بویژه ایران است.

نخست وزیر و امور خارجه اسبق ایتالیا به دستاوردهای سیاسی جمهوری اسلامی در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: بسیاری هستند که نمی‌خواهند توانایی‌های ایران به منصه ظهور برسد، اما عقلای اروپا جزو این گروه نیستند و خود را شریک اصلی ایران در مسیر حرکت به سوی دانش و شکوفایی اقتصاد می‌دانند.

وی نقش ایتالیا برای مسایل ایران را در اروپا برجسته خواند و اظهار کرد: به خاطر این نقش است که ما در تحریم‌های علیه ایران، بیشتر از دیگران متضرر شدیم.

ماسیمودالما به چرایی و چگونگی مذاکرات ژنو، دستاوردهای سیاسی آن برای کشور، 1+5 و دورنمای آن در شش ماه آینده اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی دولت‌ها تحت تأثیر تندروها نقض پیمان کرده‌اند و تصمیمات دیروز شورای اروپا را مثبت ارزیابی می‌کنیم تا اعتماد متقابل، پایه و اساس مذاکرات آینده باشد.

کد خبر 242856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز