سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که لبنان همچنان مشغول اخبار تیراندازی شبانه در مرز با صهیونیست‌ها بود، حمله‌ای دیگر در نزدیکی یکی از مقرهای حزب‌الله، این کشور را بار دیگر خبرساز کرد.

یک خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی یک پایگاه متعلق به حزب‌الله در بعلبک منفجر شد. این انفجار چندین مجروح به جا گذاشت.
روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی درباره انفجار  ‌نوشت، در ساعت 3بامداد سه‌شنبه‌خودرویی بمبگذاری شده در نزدیکی پایگاهی متعلق به حزب‌الله در شمال شهر مرزی بعلبک در شرق لبنان منفجر شد. این پایگاه حزب‌الله در منطقه‌ای غیرمسکونی و بیابان‌گونه و در محور ارتباطی میان 2منطقه لبوه و صبوبا قرار گرفته است.

خودروی یادشده تنها در مسافت چند متری مسیری پارک شده بود که افرادی از حزب‌الله در آن رفت‌وآمد می‌کنند. شبکه خبری المنار گزارش داد که در این انفجار، شماری از افراد زخمی شده‌اند؛ در مقابل، خبرگزاری فرانسه ساعاتی پس از انفجار به نقل از مسئولان امنیتی گزارش داد که افرادی در این انفجار کشته شده‌اند، ‌اما به‌علت غیرمسکونی بودن منطقه کشته‌شدن افرادی در این انفجار بعید به‌نظر می‌رسد.

به نوشته روزنامه الاخبار، خودروی بمبگذاری شده مدل جیپ چروکی حامل 50کیلوگرم ماده منفجره بوده. مسئولان حزب‌الله ضمن خودداری از اظهارنظر در این باره، اعلام کرده‌اند که در بیانیه‌ای جزئیات انفجار را تشریح خواهند کرد.این نخستین بار نیست که پایگاه‌های حزب‌الله یا مناطق مسکونی شیعیان لبنان هدف انفجار قرار می‌گیرد. آخرین این انفجارها، یک‌ماه پیش در منطقه بئرحسن بود که سفارت ایران را هدف گرفت و به کشته شدن 23نفر منجر شد. اندکی بعد، حسان اللقیس از فرماندهان حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت ترور شد. پیش از این و در ماه‌های مرداد و شهریور نیز انفجار خودروهای بمبگذاری شده به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شده بود.

اما زمان و مکان انفجار دیروز می‌تواند هدف و عاملان آن را مشخص سازد. منطقه انفجار در بعلبک یعنی در مرز با سوریه و دقیقا نقطه مقابل قلمون واقع شده که ارتش سوریه در حال حاضر عملیاتی گسترده را در آن صورت می‌دهد. از طریق همین شهر بعلبک است که افراد مسلح از لبنان وارد سوریه می‌شوند و نیز خودروهای بمبگذاری شده برای هدف گرفتن مواضع حزب‌الله یا مناطق شیعیان وارد لبنان شده، به سمت حومه جنوبی بیروت حرکت می‌کنند.

ارتش لبنان پس از درگرفتن بحران خونین سوریه، معمولا به‌صورت هفتگی خودروهای بمبگذاری شده را در این محدوده و حین ورود به کشور توقیف و خنثی می‌سازد. به‌نظر می‌رسد خودروی بمبگذاری شده دیروز نیز با همین هدف از سوریه وارد لبنان شده باشد اما کم وزن بودن مواد منفجره و پارک بودن آن نشان می‌دهد که هدف از انفجار، نه حرکت به سمت حومه جنوبی بلکه بسنده کردن به هدف گرفتن یکی از مواضع حزب‌الله باشد که اساسا در منطقه نفوذ این حزب هم قرار نگرفته و از نظر موقعیت نظامی چندان اهمیتی ندارد.

زمان انفجار هم در ساعات اولیه روز سه‌شنبه یعنی درساعت 3بامداد بوده و این نشان می‌دهد که خودرو شبانه از طریق سوریه وارد لبنان شده است. هدف گرفتن حزب‌الله از سوی گروه‌های مسلح فعال در سوریه یا لبنان بیش از آنکه گویای ضعیف شدن تدابیر امنیتی حزب‌الله باشد، ‌نشان‌دهنده گسترش نفوذ آن است، چرا که با وجود تلاش گروه‌های تروریستی و گستردگی فعالیت آنها در ماه‌های اخیر در لبنان، نتوانسته‌اند ضربه‌ای جدی به حزب‌الله وارد کنند. همین موضوع موقعیت حزب‌الله را در داخل لبنان تقویت کرده‌است. در ماه‌های اخیر فعالیت گروه‌های سلفی در لبنان شدت یافته‌است و آنها به‌طور علنی با حزب‌الله اعلام جنگ کرده‌اند.

آمادگی ایتالیا برای آموزش ارتش لبنان

ایتالیا برای آموزش‌دهی نظامیان لبنانی اعلام آمادگی کرد. وزیر خارجه ایتالیا تصریح کرد که کشورش آماده است برای سهیم شدن در برقراری امنیت لبنان، ارتش این کشور را آموزش دهد. خانم اما بونینو در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل افزود: ایتالیا در موضوع پیشرفت لبنان جدی است و در این چارچوب آماده است در کنار دیگر کشورهای اروپایی نیروهای مسلح لبنان را آموزش دهد.

کد خبر 242897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز