چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: حمله نیروهای امنیتی ترکیه و بازداشت ده‌ها چهره مهم سیاسی و اقتصادی ازجمله پسران ۳وزیر دولت، یک شهردار، رئیس یک بانک دولتی و چند تاجر مشهور در ترکیه به اتهام فساد مالی و اداری، گمانه‌زنی‌ها درباره اوج‌گرفتن جنگ قدرت در آستانه‌ رای‌گیری‌های حساس این کشور را افزایش داده است.

روزنامه حریت گزارش‌ داده که پسران وزیران کشور، اقتصاد و محیط‌زیست ترکیه ازجمله کسانی هستند که در حمله شبانه نیروهای پلیس به خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند؛ عملیاتی که بیشتر از آنکه جنبه قضایی پیدا کند به حرف‌وحدیث‌ها درباره تسویه‌حساب سیاسی در این کشور میان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و هواداران فتح‌الله گولن، واعظ و نویسنده مذهبی این کشور دامن‌زده است.

اکثر دستگیرشدگان از افراد نفوذی این فرد بوده‌اند. بازداشت‌های گسترده در استانبول و آنکارا یک روز پس از آن صورت گرفت که هاکان شوکور کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ترکیه و نماینده مجلس این کشور از حزب حاکم عدالت و توسعه استعفا کرد تا به گفته خودش اعتراض به سرکوب طرفداران جنبش گولن را نشان دهد.به گزارش حریت، 3عملیات جداگانه در شهرهای استانبول و آنکارا برای بازداشت افراد و چهره‌های مختلف با اتهام فساد مالی و دریافت رشوه صورت گرفته است.

علاوه بر پسرهای 3وزیر دولت، شهردار منطقه تاریخی فاتح استانبول و تاجرهای معروف ازجمله یک تاجر ایرانی بازداشت شده‌اند. پلیس همچنین ضمن بازداشت رئیس بانک خلق(یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی ترکیه) دفاتر این بانک را مورد بازرسی قرار داده است. رسانه‌های ترکیه به نقل از مقام‌‌های پلیس این کشور اعلام کرده‌اند که در بازرسی خانه رئیس این بانک 4.5 میلیون دلار پول نقد کشف و ضبط کرده‌اند.

نشریه اکونومیست در گزارشی درباره پیامدهای اقتصادی این بازداشت‌های گسترده اعلام کرده که حداقل ۴۹ نفر با اتهام فساد مالی و اداری در بازداشت به‌سرمی‌برند. ترکیه در سال ۲۰۱۴ شاهد برگزاری انتخابات مهم شهرداری‌ها و ریاست‌جمهوری خواهدبود و در سال ۲۰۱۵ هم مردم این کشور برای انتخاب نمایندگان پارلمان باید به‌‌پای صندوق‌های رأی بروند که آزمونی سرنوشت‌ساز برای حزب عدالت و توسعه به‌حساب می‌آید.

به همین‌خاطر این بازداشت‌های گسترده، در این مقطع حساس از سوی بسیاری اقدامی با انگیزه سیاسی دیده شده است. این اقدام که برخی آن را بزرگ‌ترین چالش برای اردوغان طی بیشتر از یک‌دهه در اختیار داشتن قدرت دانسته‌اند به‌ویژه نشانه اوج‌گیری تقابل میان او و محمد فتح‌الله گولن، از شخصیت‌های مذهبی و امام جماعت سابق در این کشور توصیف شده است. فتح‌الله گولن واعظ و نویسنده اهل ترکیه، سال‌هاست که در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند.

جنبش گولن که او مؤسس آن بوده اکنون بیشتر از ۱۲۰ مدرسه در ۱۳۰ کشور دنیا دارد و برخی می‌گویند بیشتر از ۱۰ میلیون نفر در ترکیه هوادار آن هستند. تاجران، مقام‌های دولتی، قضایی و گروهی از نظامیان در میان این جمع هستند؛ کسانی که ۵ تا ۲۰ درصد درآمد سالانه خود را در اختیار نهادهای وابسته به این جنبش قرار می‌دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پیش از این هواداران گولن و شخص او نقش مهمی در پیروزی‌های حزب عدالت و توسعه در 3دوره گذشته انتخابات داشته‌اند اما اکنون به قول رسانه‌های ترکیه یک «طلاق خونین و تلخ» میان دو طرف در جریان است. فتح‌الله گولن، در ویدئویی از هواداران خود خواسته بود تا برای نفوذ در ساختارهای اصلی کشور و سازمان‌های کلیدی تلاش کنند. به گزارش نشریه اکونومیست این جنگ قدرت روز گذشته باعث شد تا شاخص سهام بورس ترکیه ۲ درصد کاهش پیدا کند. بیشتر از اقتصاد اما این مسئله صحنه سیاسی ترکیه را آشفته کرده تا توجه‌های جهانی بیش از گذشته به نبرد برای قدرت در این کشور جلب شود.

کد خبر 243014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز