همشهری آنلاین: نیروهای شورشی وفادار به ریک مشار معاون برکنار شده رئیس جمهور سودان جنوبی که پس از متهم شدن به تلاش برای کودتا فراری است، شهر کلیدی بور را در ۲۰۰کیلومتری پایتخت تصرف کردند و نبردها روز پنجشنبه در این شهر ادامه دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ آگوئر سخنگوی ارتش سودان جنوبی گفت: سربازان ما چهارشنبه شب کنترل شهر بور را از دست دادند و شهر به دست نیروهای ریک مشار افتاد.

وی افزود: «تمام شب تیراندازی صورت می گرفت و ما اطلاعی از تلفات یا فرار مردم از محل‌هایی که در آنجا درگیری‌ها ادامه دارد، نداریم.

درگیری ها در سودان جنوبی و گسترش خشونت ها به سرتاسر این کشور موجب نگرانی از وقوع جنگ داخلی شده است.

سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی معاون برکنار شده خود را به تلاش برای کودتا متهم کرده است. اما او این اتهام را رد می کند.

تاکنون صدها نفر در این درگیری ها کشته شده و هزاران نفر نیز در ساختمان ها و اماکن متعلق به سازمان ملل متحد پناه گرفته اند.

سازمان ملل اعلام کرده است حدود 20 هزار نفر در اردوگاههای این سازمان در جوبا پایتخت سودان جنوبی پناه گرفته اند.

درگیری ها آخر هفته گذشته پس از اتفاقی که دولت سودان جنوبی آن را تلاش ریک ماشار معاون برکنار شده رئیس جمهور برای کودتا خوانده است آغاز شد.

این اختلاف اکنون به جنگ تبدیل شده است.

سربازان ارتش سودان جنوبی که به سالوا کر وفادارند ، با سربازان وفادار و حامی معاون سابق رئیس جمهور به جنگ برخاسته اند.

حامیان سالوا کر عمدتا از قوم دینکا و حامیان ماشار عمدتا از قوم نوئر هستند.

هرچند این کشمکش ممکن است ابعاد قومی نیز داشته باشد اما آنهایی که با این منطقه آشنایی دارند می گویند این درگیری فقط به سبب قدرت است.

سودان جنوبی در سال 2011 از سودان جدا شد و حالا این نگرانی وجود دارد که این کشور نوظهور را دستخوش یک جنگ داخلی تمام عیار کند.

سالوا کر آمادگی خود را برای مذاکره با ماشار اعلام کرده است. سالوار کر ماشار را ماه ژوئیه از سمت معاونت خود برکنار کرد اما ماشار مخفی شد و برای دستگیری او حکم توقیف صادر شده است.

هیچکدام از مردم سودان جنوبی خواهان بازگشت به خشونت ها نیستند اما به نظر نمی رسد کاری از دست آنها ساخته باشد.

کد خبر 243040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز