گروه اجتماعی - مینا شهنی : دستی به هندوانه می‌کوبد به این امید که بتواند حدس بزند شیرین و قرمز هست یا نه؟

رنگ و طعم هندوانه‌ها امشب اهمیت زیادی برای خریداران دارد، انگار که مسابقه‌ای اعلام نشده برای شیرین‌ترین و سرخ‌ترین هندوانه‌ این شب برپا شده باشد. مرد فروشنده به همه خریداران قول می‌دهد که هندوانه‌هایشان شیرین و قرمز است، خریداران هم انگار که بخواهند وعده‌اش را قبول کنند یکی یکی هندوانه‌ها را می‌گیرند و می‌روند تا از انارفروش هم قول بگیرند که انارهای شیرین و آبدار خریده‌اند.

لبوفروش خوشمزه‌ترین لبوها را دست مشتری‌هایش می‌دهد و آجیل‌فروش هم قول می‌دهد که کیفیت آجیل نسبت به قیمتش خیلی خیلی عالی است.هندوانه‌های کوچک و بزرگ از امروز صبح در انتظار دستانی‌اند تا آنها را به میهمانی شب یلدا ببرند. امشب یک لحظه‌ طولانی‌تر است، اما دور هم نشینی‌ها و قصه‌‌گویی‌ها و خندیدن‌ها کوتاه‌ترش می‌کند، ‌در عوض از فردا روشنایی روز طولانی‌تر می‌شود و نوید رسیدن بهار هر لحظه بهتر و بیشتر به‌گوش می‌رسد. شب یلدا بیش از آنکه با سیاهی‌اش طولانی‌بودنش را به رخ بکشد، از رسیدن روزهای روشن‌تر و نزدیک‌تر شدن بهار خبر می‌دهد.

تلفن زنگ می‌زند، کسی آنسوی خط با شادی می‌پرسد امشب میای خونه ما؟ تلفن زنی در مترو زنگ می‌خورد، ‌همزمان در جایی دیگر روی زمین تلفن مردی زنگ می‌خورد و همزمان هزاران هزار تلفن دیگر به صدا درمی‌آیند و کسانی آن سوی خط همین سؤال را می‌پرسند، زن جوانی دم به ساعت تلفن را از جیب پالتویش بیرون می‌کشد که مبادا تماسی را از دست داده باشد، منتظر است تا یکی زنگ بزند و دعوتش کند، انتظارش چندان طولانی نیست خاله‌‌ای زنگ می‌زند که به میهمانی دعوتش کند. قرار نیست کسی شب یلدایش را تنهایی سپری کند، تا شب نشده همه تلفن‌ها به صدا در می‌آیند و هرکس به میهمانی کوچکی دعوت می‌شود تا در کنار خانواده طولانی‌ترین شب سال را به روزی روشن گره بزند.

طولانی‌ترین شب سال را با آرزوهای زیبا آذین ببندیم

شب یلدا بهترین بهانه‌ است تا خانواده‌های ایرانی دور هم جمع شوند و آرزوهای خوبشان را تا پاسی از شب گذشته آذین ببندند. یک شب در سال هر خانواده‌ای به‌قدر توانش هندوانه و انار و لبو و آجیل می‌خرد تا به استقبال روزهای بهتری برود که بهانه‌های دور هم جمع شدن، کم نیستند اما شب یلدا بهانه‌ای است که همه خانواده‌های ایرانی گرد هم جمع شوند و ساعتی غصه‌ها و دردهایشان را فراموش کنند و به رؤیای روزهای شیرین دل بسپارند.

هول نکنید، کم بخرید

تنوع خوراکی در شب یلدا زیاد است بنابراین پیشنهاد می‌شود که از هر خوراکی به مقدار کافی خریداری کنید و از خرید در حجم زیاد دوری کنید. یک خانم خانه‌دار درباره‌ خرید شب یلدا گفت: آجیل، باسلق، شیرینی در کنار انار و هندوانه و لبو می‌تواند آدم را سیر کند بنابراین اگر شب یلدا میهمان دارید سعی کنید این خوراکی‌ها را بعد از شام سرو کنید تا میهمانی‌تان بهتر برگزار شود. ضمن اینکه یادتان باشد تنقلات شب یلدا در همان شب طرفدار دارد پس سعی کنید به میزانی خرید کنید که مقدار زیادی از خوراکی‌ها اضافه نیاید و برایتان دردسر درست نکند.

گرانی‌ها را چاره‌ای هست؟

هر چه به ساعت‌های فرارسیدن شب نزدیک‌تر می‌شویم، قیمت خوراکی‌های مخصوص شب یلدا بیشتر می‌شود، هر سال قصه همین است و تجربه‌ مشترک مردم گرانی‌های لحظه‌ای را تأیید می‌کند. اگر چه هر سال هم مسئولان وعده می‌دهند که بازار را کنترل خواهند کرد اما تا‌کنون نشانه‌ای از کنترل برای مردم قابل لمس نبوده است.

امسال هم وعده داده شده که برای مقابله با گرانی طرح نظارتی بر بازار آجیل و خشکبار اجرا می‌شود. مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خبرگزاری ایسنا گفته که بازار در 31 استان کشور کنترل می‌شود. او توضیح داده که در آستانه شب یلدا طرح تشدید برای نظارت بر بازار میوه و تره‌بار و آجیل و خشکبار برگزار و بازرسان افتخاری و نامحسوس در بازار این کالاها حضور داشته و به محض مشاهده هرگونه تخلف آن را به سرعت گزارش می‌کنند.

کد خبر 243143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز