شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به دنبال رسوایی فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از شهروندان سایر کشورهای جهان، در ماه ژانویه بیانیه صادر می‌کند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز شنبه با اعلام این خبر گزارش داد: اوباما در کنفرانس خبری پایان سال 2013 خود در کاخ سفید با اشاره به جنجال های ناشی از افشای فعالیت های جاسوسی و شنودهای بحث برانگیز آژانس امنیت ملی آمریکا اظهار داشت، به حفظ حریم خصوصی افراد عمیقا اعتقاد دارد.

رییس جمهوری آمریکا دراین کنفرانس خبری افزود: به این حقیقت باور دارم که وظیفه آژانس امنیت ملی آمریکا کنترل حریم خصوصی افراد یا تجسس کردن از آنها نیستˈ.

اوباما در ادامه مدعی شد:ˈ اما با توجه به تحولات بوجود آمده در عرصه فن آوری همه می توانند با استفاده از شیوه و برنامه های محاسباتی خاصی به اطلاعاتی که هر روز بر روی تلفن و رایانه هایمان دریافت می کنیم دسترسی پیدا کنند، بنابراین شاید برای جلب اعتماد بیشتر مردم لازم باشد برنامه ها را بیشتر مورد بازبینی قرار دهیمˈ.

یورونیوز گزارش داد: اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود گسترده مکالمات و مکاتبات اینترنتی شهروندان در آمریکا و دیگر کشورهای جهان که موجی از انتقادات را متوجه کاخ سفید کرد، اوباما را برآن داشت تا در ماه ژانویه دراین باره بیانیه ای صادر کند.

ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در اواسط سال جاری میلادی برای نخستین بار دست به افشای اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا زد.

افشای اسناد محرمانه ادوارد اسنودن بزرگترین درز اطلاعات در تاریخ آمریکا به شمار می رود.

اسنودن در20مارس سال جاری به هنگ کنگ گریخت و روزنامه گاردین برای نخستین بار بخشی از اسناد وی را منتشر ساخت.

اسنودن که هم اکنون با یک پناهندگی کوتاه مدت در روسیه به سر می برد از برنامه جاسوسی گسترده آمریکا موسوم به پریزم پرده برداشت که حکایت از شنود و ثبت میلیون ها مکالمه تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان عادی و مقامات بلندپایه سیاسی سایر کشورها داشت.

بنابر اسناد اسنودن، آمریکا نه تنها مکالمات شهروندان خود بلکه مردم و مقامات کشورهای متحد و دوست خود همچون برزیل، مکزیک، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن را شنود کرده است.

کد خبر 243285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز