همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ترکیه تهدید کرد که سفرای خارجی از جمله سفیر آمریکا را از کشورش اخراج می‌کند.

اردوغان

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «اسکای نیوز»، رجب طیب اردوغان نخست‌ وزیر ترکیه تهدید کرد که برخی از سفرای کشورهای خارجی را از کشورش اخراج خواهد کرد.

وی با متهم کردن برخی از سفرای خارجی به اقدام تحریک آمیز علیه آنکارا تهدید کرد که این سفرا از جمله سفیر آمریکا را از کشورش اخراج کند.

چند روزی است، دستگیری بیش از 50 مقام دولتی و نظامی در ترکیه به اتهام پولشویی و فساد مالی، زلزله‌ای سیاسی در این کشور به وجود آورده است و دولت عدالت و توسعه ترکیه به شدت به دلیل این اتهامات تحت فشار قرار دارد.

اردوغان در جمع حامیان خود در استان "سامسون" در حومه دریای سیاه گفت: «طی روزهای اخیر ما به طور عجیبی شاهد آن بودیم که برخی از سفرا، در برخی از اقدامات تحریک‌آمیز دست داشتند. من از همین جا به آن‌ها اعلام می‌کنم که کار خود را انجام دهند و اگر از حوزه وظایف خود تخطی کنند، با قوه قضاییه ما مواجه خواهند شد. ما مجبور نیستیم که آن‌ها را در کشورمان نگه داریم.»

بحران سیاسی اخیر در ترکیه از آن جایی نشأت گرفت که چهارشنبه گذشته - 27 آذر- در ترکیه طی عملیاتی که در ساعات اولیه بامداد انجام شد، منازل 50 تن از مقامات دولت ترکیه از جمله، فرزندان برخی وزیران کابینه اردوغان، مدیر عامل هالک بانک در استانبول و فردی ایرانی الاصل به نام «رضا ضراب» که بعدها با تغییر تابعیت و پذیرش تابعیت ترکیه نام خانوادگی خود را به صراف تغییر داده، توسط پلیس مورد تفتیش قرار گرفت و در منازل این عده میلیون‌ها دلار و یورو و لیره ترک در داخل جعبه‌های کفش و غیره کشف شد. پلیس ترکیه متعاقب آن افراد مذکور را بازداشت کرد.

فرزندان وزیر کشور، وزیر اقتصاد و وزیر مسکن و شهرسازی، مدیرعامل بانک هالک و همسر او، چند تن از مقامات و کارمندان عالیرتبه چند وزارتخانه ترکیه و سه تن از مهمترین کارآفرینان ترکیه همچون «علی آقا اوغلو» از جمله افرادی هستند که بازداشت شدند.

در پی انتشار خبر دستگیری فرزندان برخی وزیران کابینه اردوغان و مدیر عامل هالک بانک ترکیه، محافل مختلف سیاسی در این کشور نسبت به حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت اردوغان واکنش نشان دادند.

دیروز جمعه نیز 14 تن از مقامات امنیتی ترکیه به علت فساد از مقام خویش عزل شدند.

بازداشت شدگان به استفاده از رانت‌های بزرگ اقتصادی، پرداخت رشوه و سوءاستفاده از منابع مالی دولت متهم شده‌اند.

تحلیلگران ترکیه بر این باورند که دستگیری افراد مزبور تلاش شاگردان و پیروان «فتح الله گولن» فعال دینی و سیاسی مشهور ترکیه برای به زانو درآوردن حزب عدالت و توسعه است و این اقدام در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری‌ها، می تواند مانند یک زلزله سیاسی تمام ارکان حزب عدالت و توسعه را به لرزه دربیاورد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرده است: «تحقیقات گسترده‌ای که در مورد فساد در این کشور صورت گرفته، توطئه‌ای علیه حکومت است.»

هالوک کوچ سخنگو و معاون حزب جمهوریخواه خلق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت : «بازداشت فرزندان 3 وزیر اردوغان نشان دهنده رسوخ فساد در دولت ترکیه است.

کد خبر 243291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز