شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خودورکوفسکی، منتقد سرشناس رئیس جمهور روسیه، با اقدامات پشت پرده‌ی گنشر، وزیر خارجه پیشین آلمان، از زندان آزاد شد و به آلمان سفر کرد. او هم‌اکنون در هتلی در برلین اقامت دارد.

http://www.hamshahrionline.ir/details/۳۴۰۰۱

به گزارش دویچه وله، میخائیل خودورکوفسکی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، سرانجام پس از ده سال حبس، آزاد شد و به آلمان سفر کرد. آزادی او برای بسیاری کسان غیرمنتظره بود، اما افرادی که از مسائل پشت پرده باخبر بودند، از امکان آزادی و سفر او به خارج اطلاع داشتند.

در رأس این افراد هانس دیتریش گنشر، وزیر خارجه اسبق آلمان قرار دارد. او که بعد از ظهر روز جمعه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) برای استقبال از میخائیل خودورکوفسکی به فرودگاه شونفلد (برلین) رفت، از مدتها پیش برای آزادی او تلاش می‌کرد.

میخائیل خودورکوفسکی، غول پیشین صنعت نفت روسیه، پس از دو محاکمه نه چندان منصفانه به ۱۴ سال زندان محکوم شد. کشورهای بسیاری از جمله دولت آلمان از صدور حکمی چنین سنگین برای او انتقاد کردند.

خودورکوفسکی حدود ده سال در زندان گذراند تا سرانجام از سوی رئیس جمهور روسیه مشمول "عفو" قرار گرفت. در این سالها کمتر کسی تردید داشت که او بهای مخالفت با سیاست‌های ولادیمیر پوتین را می‌پردازد.

هانس دیتریش گنشر، که همچنان از دولتمردان سرشناس لیبرال آلمان شناخته می‌شود، از ماهها پیش برای آزادی میخائیل خودورکوفسکی تلاش می‌کرد. او دو بار شخصا تلفنی با ولادیمیر پوتین صحبت کرد و از او خواست که به "دلایل انسانی" میخائیل خودورکوفسکی را "عفو" کند، زیرا مادر این معروف‌ترین زندانی سیاسی روسیه در برلین بیمار و بستری است.

پس از موافقت پوتین همه چیز به سرعت پیش رفت: گنشر ترتیبی داد که خودورکوفسکی اندکی پس از آزادی در سن‌پترزبورگ سوار یک جت کوچک شود و به سوی آلمان حرکت کند. سفارت آلمان در مسکو پیشاپیش برای خودورکوفسکی برای سفر به آلمان ویزای یک ساله صادر کرده بود.

خودورکوفسکی دقایقی پس از ساعت ۳ بعدازظهر روز جمعه به برلین رسید و پس از سالها پی‌گرد و زندان، احساس امنیت و آسایش کرد. در فرودگاه علاوه بر آقای گنشر، مأمورانی از وزارت خارجه و پلیس آلمان حضور داشتند.

در این میان مشکلی پیش آمده بود که خودورکوفسکی را از دیدار مادر بیمارش محروم کرد. کمتر کسی می‌دانست که مادر او که به خاطر ابتلا به بیماری سرطان از ماهها پیش در بیمارستانی در برلین بستری بود، روز دهم دسامبر از بیمارستان مرخص شد و به امید دیدن پسر زندانی خود، بی‌درنگ به سوی مسکو پرواز کرد. بنابرین او برای دیدن پسرش ناچار است به زودی به آلمان برگردد.

آقای گنشر در فرودگاه به خبرنگاران گفت که انتظار دیدار و گفت‌وگو با خودورکوفسکی را نداشته باشند، زیرا زندانی پیشین هنوز بی‌رمق و خسته است، هرچند از این که سرانجام به دیاری امن آمده، بسیار خوشحال است.

هانس دیتریش گنشر از مقامات آلمان به ویژه آنگلا مرکل، صدراعظم، گیدو وستروله، وزیر خارجه پیشین و اولریش براندنبورگ، سفیر آلمان در مسکو سپاسگزاری کرد که به آزادی خودورکوفسکی کمک کردند. او همچنین از "اقدام مؤثر" ولادیمیر پوتین قدردانی کرد.

خودورکوفسکی با یادداشتی کوتاه در تارنمای شخصی خود اظهار داشت که تقاضای عفو از رئیس جمهور روسیه به هیچ‌وجه به معنای ندامت یا تقاضای بخشودگی نبوده است. او خود را همچنان بی گناه می‌داند و می‌گوید که تنها به خاطر مادر بیمارش تقاضای عفو کرده است.

به نظر می‌رسد که خودورکوفسکی قصد دارد به مبارزه‌ی سیاسی با حکومت پوتین ادامه دهد. گفته می‌شود که او پس از چند روز استراحت در برلین به سوئیس یا لندن سفر خواهد کرد. فعلا مهمترین خواهش او این است که رسانه‌های جمعی او را راحت بگذارند تا با چند روز آسایش در هتل خستگی زندان را از تن به در کند.

کد خبر 243293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز