همشهری آنلاین: سومین روز مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در ژنو برگزار شد.

به گزارش مهر ، سومین روز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در ژنو قرار بود از صبح امروز ساعت 9 به وقت محلی ژنو (ساعت 11:30 به وقت تهران) آغاز شود که با ساعاتی تاخیر آغاز شد.

این مذاکرات از روز پنجشنبه بعد از ظهر در هتل اینتزکنتینانتال در ژنو در حال برگزاری است و احتمالا فردا، یکشنبه 1 دی ماه نیز ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در پی توافق ژنو با عنوان برنامه اقدام مشترک بین ایران و 1+5 و بر اساس توافق طرفین مذاکرات کارشناسی برای اجرای توافق از روز 18 آذر ماه در وین آغاز شده بود که این مذاکرات پس از 4 روز به دلیل تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا بر علیه چند شرکت و شخص ایرانی از سوی تیم مذاکره کننده ایران متوقف شد.

مذاکرات پس از حدود یک هفته توقف و در پی مذاکراتی که سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند از سر گرفته شد.

عراقچی که در بلژیک با اشتون دیدار کرد درباره این دیدار گفت : در این ملاقات مواضع خودمان را به خانم اشتون منتقل کردیم که اگر مذاکرات قرار است ادامه یابد باید از سوء تفاهمات و زیاده خواهی ها اجتناب شود.

وی با تاکید بر اینکه باید پایبند به متن توافق باشیم، تصریح کرد: باید از اقدامات تحریک آمیز خودداری شود.

عراقچی تصریح کرد: خانم اشتون نیز بر این امر تاکید داشتند که لازمه اجرای توافق، اصل حسن نیت در مذاکرات است و گروه مذاکره کننده 1+5 در وین نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: خانم اشتون اطمینان دادند که همه اعضای گروه به خصوص آمریکا متعهد به تعهدات هستند و بر این اساس تصمیم بر ادامه مذاکرات گرفته شد.

همچنین محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در همین راستا در هفته گذشته با کاترین اشتون و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفتگوهای تلفنی جداگانه ای داشت .

ریاست تیم مذاکره کننده ایران در این دور از مذاکرات کارشناسی را نیز حمید بعیدی نژاد، مدیر کل امور سیاسی وزارت امور خارجه بر عهده دارد و کارشناسی از سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی و همچنین کارشناسان تحریم وی را همراهی می‌کنند.

این مذاکرات به منطور بررسی راهکارهای اجرای توافق برنامه اقدام مشترک صورت می‌گیرد. کارشناسان قرار است در این مذاکرات یک روز مشخص را برای آغاز اجرا تعهدات دو طرف به توافق مذکور تعیین کنند. پس از آغاز اجرای توافق مذاکرات ایران و 1+5 طی هفته های آینده به منظور توافق برای مرحله نهایی آغاز خواهد شد.

کد خبر 243316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز