عنوان برنامه‌های ایثارگران در لایحه پیشنهادی بودجه۹۳ به مجلس شورای اسلامی شامل برنامه‌های ذیل است: فرهنگی، آموزشی و ورزشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اشتغال و کارآفرینی، بیمه خدمات درمانی،‌تامین معیشت و رفاه، کمک به تامین سلامت، هزینه‌های مربوط به خانواده شاهد و ایثارگر،‌پاداش پایان خدمت، پرداخت حقوق حالت اشتغال، پرداخت شهریه دانشجویی و پرداخت مستمری وحق نگهداری والدین شهدا.

 منابع این برنامه‌ها در بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش‌بینی شده است. لکن بودجه پیشنهادی بنیاد با بودجه پیشنهادی دولت فاصله معناداری دارد. برای این ماموریت‌ها بنیاد مبلغ 91‌هزار و 126 میلیارد و 166 میلیون ریال را پیش‌بینی واعلام کرده است. مبلغ در نظر گرفته شده در لایحه پیشنهادی دولت 22هزار و 876 میلیارد و 166‌هزار ریال کمتر از پیشنهاد بنیاد است. یکی از اشکالات عمده در بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران بخش پرداخت‌های آن است. این تصور غلط همواره وجود دارد که بودجه بنیاد سنگین و متورم است در حالی که حدود 85درصد این بودجه پرداخت‌های قانونی از قبیل حقوق، مستمری، بازنشستگی، حق پرستاری و... است که انجام می‌گیرد.

به عبارتی متورم بودن این بودجه از آنجا ناشی می‌شود که بنیاد متولی پرداخت حقوق کلیه بازماندگان شهدا و جانبازان و آزادگان تبصره یک مشمول قانون حالت اشتغال است. اگر این پرداخت‌ها در دستگاه‌های محل خدمت شهدا و جانبازان و آزادگان انجام می‌شد و به بنیاد محول نمی‌شد سهم بودجه بنیاد از منابع عمومی کشور بسیار ناچیز بود و این توهم از ذهن مسئولان و جامعه پاک می‌شد.

این موضوع حتی در بقیه 15درصد بودجه نیز موثر است و آن را به‌شدت کاهش می‌دهد. آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره حقوق کارکنان دولت در سال آینده اعلام کرد: حقوق کارکنان دولت 18درصد افزایش می‌یابد.
با بررسی منابع حقوق حالت اشتغال ایثارگران در سال جاری و لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال93 به این نکته خواهیم رسید که حتی این 18درصد هم در افزایش حقوق ایثارگران رعایت نشده است. در بودجه سال جاری مبلغ حقوق حالت اشتغال ایثارگران 28هزار و 382 میلیارد و 979 میلیون ریال است که در لایحه دولت برای بودجه سال93 مبلغ 33 هزار و 116 میلیارد ریال پیش بینی شده است و این چیزی به مراتب کمتر از وعده افزایش 18درصد است.

البته به موضوع پرداخت حقوق ایثارگران این نکته را هم باید افزود که هیچ‌کدام از پرداختی‌های آنان برابر قانون انجام نمی‌گیرد و همه آنان اعم از بازماندگان شهدا، جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی مشمول قانون حالت اشتغال حقوقی به مراتب کمتر از آنچه در قوانین و مقررات پیش‌بینی شده دریافت می‌کنند. مضافا کارکنان دولت از مزایا و تسهیلات مختلف دیگر برخوردار هستند که غالبا چیزی معادل یا بیشتر از دریافتی هر ماهه آنان است اما ایثارگران از این دریافتی‌ها برخلاف قانون محرومند و کسی به این نکات تبعیض‌آمیز توجه نمی‌کند.

از نکاتی که در لایحه پیشنهادی مغفول مانده،اصلاحی است که مجلس درباره تبصره 5 قانون حالت اشتغال در قانون بودجه 90 و 91 به تصویب رساند و سبب تضییع حقوق جانبازان از کارافتاده کلی شد. در این اصلاحیه مطالبات جانبازان ازکارافتاده کلی که در گذشته از ابتدای قانون حالت اشتغال یعنی 72.6.30  محاسبه می‌شد از تاریخ تشخیص کمیسیون پزشکی تعیین شد و بخش عمده‌ای از مطالبات جانبازان را ضایع کرد. ریاست مجلس در دیدار با ایثارگران نظر مساعد مبنی بر اصلاح این تبصره را اعلام کرد. امید است نمایندگان در بررسی لایحه بودجه93 این اشتباه قبلی را جبران کرده و تبصره 5 قانون حالت اشتغال را به وضعیت قبلی برگردانند. در لایحه پیشنهادی بودجه93 به احکام دائمی و مستمر در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران توجهی نشده است که در نوشتار بعدی به آن اشاره می‌شود.

کد خبر 243488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز