همشهری آنلاین: میخائیل تیموفیویچ کلاشینکف مخترع روسی سلاح ˈآ-کا-۴۷ˈ موسوم به کلاشینکف که در زمره سلاح های جنگی افسانه ای جهان در سال های پس از جنگ جهانی دوم محسوب می شود، درگذشت.

کلاشینکف

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه، ژنرال کلاشینکف روز دوشنبه در سن 95 سالگی در شهر ایژوسک در منطقه سیبری روسیه درگذشت.

کلاشینکف از بیماری قلبی رنج می برد و در ماه ژوئن در بیمارستان مرکزی مسکو تحت مداوا قرار گرفت.

وی پس از بهبودی نسبی در ماه سپتامبر به ایژوسک مرکز جمهوری اودمورتی روسیه بازگشت اما از یک ماه پیش بار دیگر در بیمارستان بستری شد.

او در سال 1919 در شمال روسیه در روستایی به نام ˈکوریاˈ در استان آلتای منطقه سیبری روسیه متولد شد.

سطح تحصیلات وی پایین بود به طوری که نتوانست دوران متوسط را طی کند.

کلاشینکف در سن کم جوانی وارد ارتش شوروی شد. در سال 1941 در یکی از حملات ارتش شوروی به نیروهای آلمان نازی میخائیل کلاشینکف، زخمی و در بیمارستان بستری شد.

وی در بیمارستان تصمیم گرفت که با درهم آمیختن ویژگی ها و کاربردهای سلاح خودکار آمریکایی ˈام1 گرندˈ و تفنگ آلمانی ˈاس تی جی 44 ˈ یک تفنگ خودکار طراحی و تولید کند. ساخت این سلاح در سال 1947 تکمیل و پس از آن در سال 1949 به طور رسمی وارد ارتش شوروی شد.

کلاشینکف که در سن 90 سالگی کم بنیه اما همچنان تیزهوش به نظر می رسید، در آیینی گفت: اگر می خواهید کسی را مقصر بدانید آلمان های نازی را به خاطر اینکه مرا مجبور کردند طراح سلاح شوم، مقصر بدانید!

وی افزود: البته من همواره می خواستم که دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی بسازم.

از آغاز تولید کلاشینکف تاکنون بیش از صد میلیون قبضه از مدل آ-کا-47 در کارخانهٔ تولید این سلاح در شهر ایژوسک روسیه و یا سایر کشورها با مجوز قانونی و یا به طور غیر قانونی ساخته شده است.

کد خبر 243526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز