همشهری آنلاین: هر سانتیمتر شل بودن کمربند، نیروی G را که هنگام سقوط به فرد وارد می‌آورد ۳ برابر می‌کند، بنابراین با توجه به جا به جایی سالانه ۲.۵ میلیارد مسافر خطوط هواپیمایی در جهان، باید نکات طلایی جهت نجات از سوانح سقوط هواپیما را آموخت.

سقوط هواپیما

خطوط هواپیمایی در جهان هم‌اکنون 2.5 میلیارد مسافر در سال حمل می‌کنند و با وجود خطرهای بالقوه موتورهای جت در آسمان و سفر در چند مایلی بالاتر از زمین و درون یک قطعه فلز سنگین این مسافرت‌ها به‌طرز شگفت‌ا‌نگیزی ایمن هستند.

در واقع احتمال اینکه در یک پرواز خطوط هوایی تجاری با مرگ روبه‌رو شویم یک در 9 میلیون است. البته اشتباهات زیادی در ارتفاع 33000 پایی زمین می‌تواند اتفاق بیفتد و اگر بدشانسی شما در حدی باشد که در حین مسافرت چنین اتفاقی برای شما رخ دهد تصمیمی که می‌گیرید می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

به خاطر داشته باشید حدود 95 درصد از سوانح هواپیماها نجات‌یافتگانی دارند، بنابراین چنانچه بدترین اتفاق هم بیفتد بدشانسی شما به بدی که فکر می‌کنید نخواهد بود.

شلوار بلند، کفش‌های راحت و محکم بنددار بپوشید

البته ممکن است بخواهید در طول پرواز راحت باشید یا باکلاس به نظر بیایید، اما حرکت سریع در لاشه هواپیما با کفش‌های صندل یا پاشه بلند مشکل است. لباس‌‌های گشاد و غیرساده این خطر را دارند که با گیرکردن با موانعی در فضای محدود داخل هواپیما پاره شوند.

اگر می‌دانید که پرواز در مناطق سرد صورت می‌گیرد، لباس مناسب به تن کنید و بالا تنه خود را با ژاکتی بپوشانید. لازم است که در صورت سقوط برای نجات یافتن خود را گرم نگه دارید. حتی اگر احتیاجی با توجه به این مورد (سردی هوا) وجود نداشته باشد. هر چه بیشتر پوشیده باشید هنگام برخورد با زمین کمتر دچار جراحات یا سوختگی‌های جدی می‌شوید.

ارجحیت با لباس‌های پشمی و کتانی است زیرا کمتر در معرض خطر آتش‌سوزی هستند. هنگام پرواز بر فراز آب‌ها، لباس پشمی بر کتان برتری دارد، زیرا پشم نسبت به کتان کمتر خاصیت عایق بودن خود را هنگام مرطوب شدن از دست می‌دهد.

صندلی‌های مناسب برای خود بگیرید

در مراحل اولیه برخورد، امکان نجات بیشتر است. نجات از یک سانحه سقوط بستگی به این دارد که با چه سرعتی از هواپیما خارج شوید. بهتر است صندلی‌هایی را بگیرید که تا حد ممکن به در‌های خروجی نزدیک باشند و صندلی‌های ردیف میانی ارجحیت بیشتری دارند. به‌علاوه، سعی کنید در قسمت عقب هواپیما بنشینید. مسافرانی که در بخش دوم هواپیما قرار می‌گیرند، 40 درصد بیشتر از آنهایی که در ردیف‌های اول‌ نشسته‌اند، شانس نجات دارند.

کارت ایمنی پرواز را مطالعه کنید

به صحبت‌هایی که قبل از پرواز راجع به مسائل ایمنی می‌شود، توجه کنید. بله، همه اینها را قبلاً شنیده‌اید و هیچگاه نیازی بدان پیدا نکرده‌اید، اما اگر در حین ارائه دستورالعمل‌‌های پیش از پرواز گوشی هدفون را روی گوشتان گذاشته‌اید یا به کارت ایمنی بی‌توجهی می‌کنید، اطلاعاتی را از دست خواهید داد که در زمان واقعه سقوط برایتان حیاتی خواهند بود.

فکر نکنید همه اینها را از قبل می‌دانید. هر نوع هواپیمایی دستورالعمل‌های ایمنی خاص خود را دارد. اگر در ردیفی که درب خروج قرار دارد نشسته‌اید درب را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که در صورت نیاز قادر به باز کردن آن هستید. در شرایط معمولی ‌مهمانداران پرواز درب را باز خواهند کرد، اما اگر مرده یا زخمی باشند خود شما باید این کار را بکنید.

نقشه‌ای طرح کنید

اگر هواپیمایی در حال سقوط است، تقریباً چند دقیقه‌ای برای آماده شدن پیش از برخورد وقت هست. از این وقت برای مرور این موارد استفاده کنید؛ درب‌های خروجی کجا قرار دارند و سعی کنید تعداد صندلی‌های ما بین ردیف خود و درب‌های خروجی را بشمارید. در این صورت می‌فهمید که چه زمانی به درب خروج می‌رسید حتی اگر درب را نبینید موقعیت را تا حد ممکن تخمین بزنید. تلاش کنید تشخیص دهید که هواپیما روی چه سطحی فرود می‌آید تا نحوه آماده‌شدن را طرح‌ریزی کنید. به عنوان مثال اگر در حال فرود روی سطح آب هستید باید جلیقه‌ نجات خود را بپوشید و تا وقتی که از هواپیما خارج نشده‌اید آن را باد نکنید و اگر در هوای سرد فرود می‌آیید سعی کنید همراه خود پتو یا ژاکتی بیاورید تا خود را در بیرون گرم نگه دارید.

کمربند ایمنی خود را همیشه محکم ببندید

اگر سقوط هواپیما هنگامی اتفاق بیفتد که در خواب هستید، از بسته بودن کمربندتان خوشحال خواهید شد. در هر حال مطمئن شوید که پیش از پرواز کمربند به‌طور مناسب در اطراف بدن شما قرار گرفته باشد. (فیت باشد) هر سانتیمتر شل بودن کمربند نیروی G را که هنگام سقوط به شما وارد می‌آید، 3 برابر می‌کند، بنابراین آن را خوب ببندید. همچنین کمربند را تا آنجا که می‌توانید نزدیک به لگن خاصره خود محکم کنید به طوری که بخش بالای لگن خاصره را بالای لبه کمربند حس کنید. زیرا لگن خاصره ساختار محکمی دارد و نیرو را به خوبی کنترل می‌کند. به هر حال، اگر کمربندتان روی شکم‌تان کشیده شود، احتمال ایجاد جراحات داخلی خطرناک بیشتر می‌شود.

خود را برای ضربه برخورد محکم کنید

صندلی خود را به حالت عمودی درآورید و یک یا دو حالت وضعیت محکم بودن را برایش در نظر بگیرید. اگر صندلی یا دیواره جلویی شما به حد کافی نزدیک است، کف دست‌تان را روی پشتی صندلی جلویی قرار دهید و کف دست دیگر را به حالت ضرب‌دری روی دست اول بگذارید و پیشانی خود را روی دستان‌تان قرار دهید. (انگشتان‌تان را در هم نبندید.)

همچنین در برخی موارد پیشنهاد می‌شود که سرتان را مستقیماً روی صندلی جلویی بگذارید و انگشتان دست را در پشت سر درهم قرار دهید. قسمت بالای بازوانتان را در دو طرف سر قرار دهید. اگر صندلی در جلوی‌تان قرار ندارد، به جلو خم شوید و سینه خود را روی ران‌های خود بگذارید و سرتان را بین زانو‌هایتان قرار دهید. مچ‌های دست خود را به صورت ضرب‌دری از جلوی ساق پا رد کنید و مچ پای خود را محکم در دست بگیرید. در چنین وضعیتی کف پاها باید در کف هواپیما و پشت زانوها قرار گیرند تا جراحات پا و کف آن کاهش یابد زیرا پس از برخورد برای خروج موفقیت‌آمیز از هواپیما به آنها احتیاج دارید.

خونسرد بمانید

بلند شدن در هرج و مرجی که بلافاصله پس از سقوط حاصل می‌شود، می‌تواند ساده باشد. اگر خونسرد باشید احتمال اینکه سالم از هواپیما خارج شوید بیشتر است. به خاطر داشته باشید حتی در بدترین وضعیت لاشه هواپیما شانس زنده ماندن وجود دارد. شما می‌توانید با تفکر این شانس را به حداکثر برسانید.

از ماسک اکسیژن استفاده کنید

احتمالا در تمامی پروازهای تجاری این را شنیده‌اید اما ارزش تکرار دارد؛ اگر وضعیت کابین مخاطره‌آمیز باشد، فقط 15ثانیه وقت دارید (که در صورت سیگاری بودن یا داشتن مشکلات تنفسی و عروقی اغلب کمتر می‌شود) تا قبل از بیهوش شدن، از طریق ماسک تنفس کنید. اگر احساستان وادار می‌کند که ابتدا به کودکان‌تان یا مسافران مسنی که کنار شما نشسته‌اند کمک کنید، بدانید که اگر به‌هوش نباشید برای هیچکس مفید نخواهید بود.

خود را در برابر دود محافظت کنید

آتش و دود موجب درصد بالایی از تلفات سقوط هستند. دود درون یک هواپیمای آتش‌گرفته می‌تواند غلیظ و تا حدی زیادی سمی باشد، بنابراین بینی و دهان‌تان را جهت جلوگیری از تنفس آن بپوشانید. در صورت امکان برای محافظت بیشتر از پارچه خیس استفاده کنید.

به سرعت از هواپیما خارج شوید

در صورت وجود دود و آتش، تاخیر در خروج از هواپیما بحرانی است. معمولاً کمتر از دو دقیقه فرصت دارید از هواپیما خارج شوید. از دستورات ‌مهمانداران که پس از سقوط به شما می‌دهند پیروی کنید.

در برخی موارد بعد از سقوط مهمانداران قادر به انجام دستورات در مواقع اضطراری نیستند با آنها همکاری کنید تا شانس زنده ماندن دیگران افزایش یابد. سعی نکنید که متعلقات‌تان را نجات دهید. همه‌چیز را بگذارید بمانند، آنها فقط حرکت شما را کُند می‌کنند. مطمئن شوید خروجی را که انتخاب کرده‌اید ایمن است. از پنجره به بیرون نگاه کنید. برای اینکه تشخیص دهید آتش یا خطرات دیگری در خارج از هواپیما هست اگر خطری هست از وسط هواپیما خارج شوید یا از خروجی‌های دیگر اقدام کنید.

حداقل 150متر (50فوت) در خلاف جهت باد از هواپیما فاصله بگیرید

اگر در یک منطقه دورافتاده گیر کرده‌اید، معمولاً بهترین کار این است که نزدیک هواپیما بمانید و منتظر امدادگران باشید البته خیلی نباید نزدیک هواپیما باشید. در هر لحظه بعد از سقوط، آتش یا انفجار محتمل است بنابراین بین خود و هواپیما فاصله‌ای در نظر بگیرید. اگر سقوط در آب اتفاق افتاده‌ است تا آنجا که می‌توانید با شنا از لاشه هواپیما فاصله بگیرید.

استفاده از کارت ایمنی

اگر وقت کافی برای آماده شدن تا زمان سقوط ندارید یا برخی از موارد را فراموش کرده‌اید، می‌توانید بیشتر اطلاعات مهم را از کارت ایمنی که در پشت صندلی جلویی شما قرار دارد استفاده کنید.

چگونگی روش جان بدر بردن در افتادن از بلندی را بیاموزید

به‌ندرت اتفاق می‌افتد که هواپیمایی در میان هوا چند تکه شود. اگر چنین شود تنها راه نجات در سقوط آزاد موفقیت‌آمیز است زیرا هواپیماهای خطوط تجاری چتر نجات ندارند.

حرکت ممنوع

تا زمان توقف کامل هواپیما در حالت بریس (نکته شماره 6) بمانید. احتمال برخورد ثانویه یا جهش پس از برخورد اولیه وجود دارد.

حمل بار ممنوع

به گزارش تسنیم، در صورت فرود در آب، قبل از ورود در آب یا بلافاصله پس از ورود کفش‌ها و لباس‌های اضافی خود را درآورید. زیرا این کار باعث می‌شود که راحت‌تر شنا کنید و شناور بمانید. -16 خونسرد بمانید:

باید مراقب باشید که دچار احساسات و ترس منفی نشوید. به عنوان مثال، شخصی ممکن است به جای حرکت به سمت در خروجی، در صندلی خود باقی بماند. مراقب این موارد در شخص بغل دستی یا سایر همسفران باشید.

یک استثنا برای قانون «همه‌چیز را رها کنید

(نکته شماره 10) برداشتن یک ژاکت یا پتو است. اگر قرار باشد مدت زیادی در لاشه هواپیما بمانید، پوشش مناسب ممکن است زندگی‌تان را نجات دهد.

مواظب سرتان باشید

از یک بالش یا شیء نرمی شبیه آن استفاده کنید که از سرتان هنگام برخورد محافظت کند.

بازی با کمربند ایمنی

بسیار اتفاق افتاده است که اشخاص فراموش می‌کنند چگونه کمربند خود را پس از سانحه باز کنند. به‌حد کافی به نظر آسان می‌آید، اما در شرایطی که گیج و مبهوت هستید، غریزه اولیه شما سعی در فشار دادن کلیدی می‌کند، همان‌طور که در یک اتومبیل این کار را می‌کنید. اگر با انجام این کار کمربند باز نشود، به آسانی دچار ترس و واهمه می‌شوید. قبل از برخورد ذهنتان را آماده کنید که چگونه آن را با سرعت و آسانی باز کنید.

بار هم کمک می‌کند

باردستی خود را زیرصندلی جلویی خود قرار دهید. این کار از لغزیدن پای‌تان به زیر صندلی جلوگیری می‌کند.

قلم مرگبار

اشیای تیز از قبیل قلم و شبیه آن را قبل از برخورد از جیب‌های خود دور کنید. بهتر است در هیچ شرایطی آن را حمل نکنید.

پارچه خیس را فراموش نکنید

اگر چیزی برای خیس کردن پارچه (برای جلوگیری از تنفس دود) ندارید، می‌توانید از ادرار خود استفاده کنید. عدم نزاکت در چنین مواقعی کاملاً قابل قبول است.

الیاف مصنوعی ممنوع

از پوشیدن پارچه‌های سنتتیک (الیاف مصنوعی) هنگام سفر با هواپیما خودداری کنید. اگر کابین آتش بگیرد، این مواد با ذوب شدن به پوست می‌چسبند.

الکل ممنوع

از مصرف الکل قبل و در حین پرواز خودداری کنید. الکل توانایی فرد را در واکنش سریع و منطقی در حین سقوط و خروج از هواپیما تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هیچگاه بچه‌های کوچک را روی زانوان خود قرار ندهید

اگر چه این کار از خرید یک صندلی دیگر ارزان‌تر است، اما در صورت گرفتن کودکان با دست هیچ تضمینی برای نجات جانشان وجود ندارد. صندلی برای کودک خود بگیرید و از یک سیستم مناسب جهت محکم کردن وی استفاده کنید.

در کف هواپیما نشینید

اگر در کابین دود وجود دارد، سعی کنید در ارتفاع پایین قرار بگیرید، اما هیچگاه در کف کابین نخزید. احتمال دارد توسط سایر مسافرانی که در حال تلاش برای خروج از هواپیما هستند لگدکوب یا زخمی شوید.

سایرین را هل ندهید

خروج با نظم، شانس زنده ماندن همه را افزایش می‌دهد. اگر ترسیده باشید و دیگران را هل دهید، ممکن است با عکس‌العمل تلافی‌جویانه آنها مواجه شوید.

پاها صاف

بازرسان سوانح هوایی مرتب از زخمی‌هایی نام می‌برند که هر دو پای آنها از ناحیه زیر زانو شکسته است.

وجود پاهای شکسته باعث اشکال در توانایی خروج از هواپیما می‌شود. این مورد در اثر حالت «بریس» به وجود می‌آید که باعث قرار داده شدن پاها در زیر صندلی جلویی می‌شود. در زمان برخورد، پاها به سمت جلو می‌پرند و قسمت عقب صندلی جلویی باعث شکستن آنها می‌شود. پاهایتان را به‌صورت مستقیم در جلو خود قرار دهید.

با تمام این توصیه‌ها، به این توجه داشته باشیم که تقدیر چیز دیگری است، اگر تقدیر این باشد که برویم، در رختخواب گرم و نرم هم سرنوشتمان به تقدیر گره می‌خورد، اما گفته‌اند: احتیاط شرط عقل است چرا چنین نکنیم!؟

تسنیم

کد خبر 243533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز