همشهری آنلاین: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تشریح اهمیت تصویب پیشنهادهای دکتر روحانی برای مقابله با خشونت گرایی در قالب قطعنامه مجمع عمومی تاکید کرد: از نظر ساز و کار این نخستین قطعنامه‌ای است که مقابله با افراط گرایی توام با خشونت در جهان را محکوم می‌کند.

محمد خزاعی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: تصویب این قطعنامه با اجماع جهانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل فضای جدیدی را برای مقابله با افراطی گری در عرصه نظام بین الملل به وجود می آورد.

وی با تشریح بندهای چهارده گانه قطعنامه ایرانی، افزود: بر اساس بند چهاردهم و پایانی این قطعنامه دبیرکل سازمان ملل موظف است تا پایان سال 2015 گزارشی در خصوص آخرین اقدامات این نهاد بین المللی به منظور اجرای مفاد قطعنامه مذکور به اعضای مجمع عمومی ارایه کند.

وی تصریح کرد: امروزه اساس شیوه دخالت درامور داخلی کشورها، ضربه زدن به منافع ملی آنها و توسعه و بسط نفوذ برخی کشورها در دنیا تقویت و کارپردازی گروههای افراطی است که با توسل به خشونت و حتی تا حدی استفاده از سلاح‌های شیمیایی باعث مشکلات عمده‌ای برای مردم دنیا شده‌اند.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: به عنوان مثال در منطقه خاورمیانه بحران سوریه و همچنین اقدامات تروریستی که در منطقه سراوان واقع در سیستان و بلوچستان در ایران توسط گروه‌های تروریستی مختلف انجام می‌شود، نمونه‌های بارزی از این گونه حرکات تروریستی هدایت شده می‌باشد.

وی افزود: هر چند گروه‌های افراطی و تروریستی در ظاهر توسط قدرت‌های بزرگ محکوم می‌شوند اما در حقیقت از آنها به عنوان ابزاری برای ایجاد ناامنی و گسترش دامنه افراط گرایی استفاده می شود.

خزاعی با انتقاد از گفتار و عمل برخی از دولت های غربی در جهان در بحث مقابله با گروههای افراط گرا و خشونت طلب گفت: همین کشورها به صورت آشکار و پنهان از گروههای تروریستی حمایت می کنند.

وی با یادآوری تاریخچه شکل گیری بنیاد القاعده گفت: افکار عمومی دنیا هرگز از یاد نخواهد برد که کدام کشورها و با چه هدفی این گروه را پایه گذاری کردند و تا سال‌ها پیش با آنها رابطه مخفیانه داشتند و از آنها حمایت می‌کردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تشریح اوضاع اسفبار در سوریه گفت: گروه‌های تروریستی برخی از اعضای خود را از اقصی نقاط جهان به سوریه می‌فرستند تا به عنوان گروه‌های مخالف با دولت بشار اسد بجنگند و این مسئله باعث شده است تا اگر مردم این کشور اعتراض‌هایی نسبت به برخی مسایل داخل کشورشان داشته باشند، کمتر صدای آنان شنیده شود.

وی با تاکید بر اینکه بحث افراطی گری و خشونت و ترکیب این دو با هم علاوه بر صدمات مالی و جانی، بی ثباتی و خطر جنگ در دنیا دارد یک عامل مهمی برای سوء استفاده سیاسی در صحنه بین الملی محسوب می‌شود، گفت: ابتکار هوشمندانه دکتر روحانی فضا را به گونه‌ای باز کرد که دنیا خطر افراط گرایی را به خوبی لمس کند.

خزاعی افزود: همراهی 30 کشور جهان با جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی و بانیان اصلی قطعنامه مذکور باعث شد تا برخی کشورهای مخالف تصویب این قطعنامه از مخالفت علنی خودداری کنند.

کد خبر 243574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز