همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به ادعای برخی از مسوولان غربی مبنی بر این که بشار اسد دیگر نماینده مردم سوریه نیست، گفت: مطرح کردن این اظهارات در شرایط کنونی درست نیست و اسد همچنان نماینده قشر وسیعی از مردم سوریه است.

لاوروف: اسد همچنان نماینده قشر وسیعی از مردم سوریه است

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه خبری راشا تودی اظهار کرد: تحقق ثبات در سوریه یک ماموریت بسیار مهم است و شخصیت‌ها و انتخابات در سوریه جدید در مرحله دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

وی عنوان داشت: دولت و مخالفان سوریه پیش از هر چیز باید در خصوص آینده سوریه توافق حاصل کنند. تحقق ثبات در سوریه تنها راهی است که شرایط را برای تشکیل نظام دموکرات بوجود می‌آورد و حقوق تمام اقشار جامعه و اقلیت‌ها را تضمین می‌کند.

این مقام روسی تصریح کرد: اظهارات برخی از مسوولان غربی مبنی بر این که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیگر نماینده این کشور نیست، زود تر از زمان آن ایراد شده و مطرح کردن این سخنان در شرایط کنونی به جا نیست، چرا که اسد همچنان نماینده قشر وسیعی از مردم سوریه است.

وی در ادامه گفت: پس از این که کشورهای غربی خطر تروریسم در سوریه را درک کردند و نقض حقوق اقلیت‌ها توسط گروه‌های مسلح را دیدند، مواضعشان واقع‌بینانه تر شده است.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: شرکای غربی روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که سرنگونی نظام بشار اسد راهی برای حل و فصل بحران این کشور نیست، بلکه باعث می‌شود که تندروها در مدت کوتاهی قدرت را در اختیار گیرند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: از این که مخالفان برای مشارکت در ژنو شرط برکناری اسد را می‌گذارند و بر این امر اصرار می‌ورزند، نگران هستیم. مسکو امیدوار است که مخالفان سوریه قبل از کنفرانس بین‌المللی صلح در مونتروی سوئیس پیش شرط‌های جدید و غیرقابل قبول مطرح نکنند.

وی ابراز اطمینان کرد که مذاکرات از 22 ژانویه آغاز خواهد شد و از آنجا که تروریسم تهدیدی برای کل منطقه است این کنفرانس در برابر تلاش‌های ضد ترور هیچ است. مسکو همچنان نگران موضع مخالفان دولت سوریه به نمایندگی ائتلاف ملی، عدم هماهنگی و یکپارچگی آنها و تاکید آنها بر تغیر رژیم است چراکه به نظر می‌رسد که ائتلاف هیچ کنترلی بر گروه‌هایی که در خاک سوریه با دولت اسد می‌جنگند، ندارد.

لاوروف همچنین تاکید کرد که از نظر روس‌ها ضرب‌الاجل نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه رعایت شده است.

وی گفت: مسکو مطمئن است که زرادخانه شیمیایی سوریه تا 30 ژوئن نابود می‌شود. من معتقدم که ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه رعایت خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین درباره مساله انسانی سوریه گفت که از این مساله هم همچون مساله تسلیحات شیمایی مورد سوء استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است تا به این وسیله تمام گناهان متوجه دولت اسد شود.وزارت خارجه روسیه نیز نسبت به هرگونه جانبداری از هر کدام از طرفین در سوریه داده و اعلام می دارد که این امر می‌تواند مذاکرات صلح آتی را مورد تهدید قرار دهد.

لاوروف معتقد است که هر کشوری برای انتخاب راه خود به شیوه‌ای دموکراتیک در راستای پیشینه، و ارزش‌ها و قوانین بین‌المللی آزاد است. و وزارت خارجه روسیه با هر گونه تلاش‌ها توسط گروهی از کشوره برای تحمیل ایده خودشان و ارزش‌های موهوم خودشان به شدت مخالف است.

وی گفت: این دموکراسی نیست بلکه دموکراسی زدای است که در نهایت به بی ثباتی فزاینده اجتماعی منجر می‌شود.این دقیقا همان چیزی است که با حمله آمریکایی‌ها در عراق و حمله ناتو به لیبی با مجوز شورای امنیت سازمان ملل و در برخی کشورهای دیگر با مداخله خارجی صورت گرفت. سوریه مثال دیگری است که طی آن حجم گسترده‌ای از مبارزان خارجی تحت لوای به اصطلاح تروریسم بین‌المللی از سراسر جهان از جمله اروپا ، آمریکا و روسیه به این کشور سرازیر شدند.

لاوروف با یادآوری فرار اجباری بیش از یک میلیون مسیحی از سوریه به دلیل جنگ داخلی و دزدیده شدن راهبه‌ها گفت: براساس اطلاعاتی که ما از جامعه مسیحیان منطقه بدست آوردیم آنها به شدت نگران رخدادها هستند چراکه محل سکونت 2000 ساله آنها در خاورمیانه به شدت در خطر است.

وزیر خارجه روسیه درباره ناتو نیز گفت: کشورهای عضو ناتو احساسات ضدروسی از خود نشان می دهند که تصور می‌کنم بیشتر به دلیل نگرانی‌های باقی مانده از دوران جنگ سرد است. البته این به نظر من نوعی کوتاه بینی و غیرموثر است که به دلیل فلسفه‌ای که از سال‌های دور باقی مانده بخواهیم تصمیم‌گیری کرده و یا عمل کنیم.

وی تصریح کرد که مسکو مایل به همکاری با همسایگانش و گسترش روابط با تمامی این کشورها است. اما زمانی که آنها در چارچوب ناتو قرار می‌گیرند به ناگهان احساسات ضد روس آنها خودنمایی می‌کند. با تاثیر از این احساسات برخی شرکای اروپایی ما می‌خواهند خطوط تفرقه را حفظ کرده و حتی آن را تا شرق گستش دهند. اینکه بخواهیم به شرایط قاره پهناور خود اوراسیا با این ایده "با ما یا علیه ما" نگاه کنیم، بیهوده است.

لاوروف همچنین از مشارکت شورای روسیه - ناتو برای ایجاد اعتمادی که اروپا- آتلانتیک از فقدان آن رنج می‌برد، استقبال کرد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: همکاری ما با کشورهای ناتو در بیشتر عرصه‌ها بجز درعرصه نظامی بسیار گسترده است.

وی در خصوص اوکراین نیز گفت: تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد تا اوکراین یک بازیچه‌ای در نبردهای ژئوپلتیک باشد، هم برای اوکراین و هم اروپا نابودکننده است.چرا که با منافع کنونی اتحادیه‌ اروپا که توسط سیاستمداران بزرگ اروپایی تدوین شده، در تضاد است، آنها در آرزوی یک قلمرو متحد از آتلانتیک تا اورال هستند.

لاوروف در خصوص مساله فلسطین نیز اظهار کرد: ما به موضع عملی خود درخصوص مساله فلسطین پایبند هستیم و اقدامات شتابزده را نمی‌پذیریم.

این مقام روسی اعلام کرد: در افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات بسیار جدیدی فاش نشد، اما مساله جدیدی که رخ داد این بود که در خصوص این امور صحبت‌هایی شد.

وی اظهار کرد: شریکان غربی ما در آغاز بهار عربی بر اساس منافع ملت‌ها عمل نکردند.

به عقیده لاوروف: موفقیت چشم‌گیری در رابطه با مساله هسته‌ای ایران بدست آمده اما نمی‌توان گفت که در این مساله به پیروزی دست یافته‌ایم.

این مقام روسی تصریح کرد: موفقیت‌های ما در خصوص مساله سوریه و ایران با تلاش‌های دسته جمعی ما رقم خورد.

سرگئی لاوروف درخصوص مشارکت کشورها در ژنو 2 تصریح کرد: باید از همه همسایگان سوریه و همچنین ایران و عربستان برای حضور در ژنو دعوت به عمل آید. ایران و عربستان به هر حال بر اوضاع سوریه تاثیر می‌گذارند و بهتر است که در تحقق صلح در این کشور مشارکت داشته باشند.

کد خبر 243595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز