الهه راستگو*: ۲۷ آذر۹۲تاریخی ماندگار در روابط بین ۲کشور ایران و ترکیه شد. در این روز تفاهمنامه خواهرخواندگی بین شهرداران تهران و آنکارا، پایتخت ترکیه امضا شد.

الهه راستگو

 این موضوع اتفاقی مهم و سرفصلی جدید در روابط ایران و ترکیه به‌حساب می‌آید؛ اتفاقی مهم که با استفاده از دیپلماسی شهری محقق شد و مطمئنا تأثیر بسزایی در دیپلماسی بین‌المللی 2کشور خواهد داشت.تهران و آنکارا با توجه به اشتراکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی می‌توانند با استفاده از رویکرد دیپلماسی شهری علاوه بر شکل‌دهی روابط نزدیک بین شهروندان این دوشهر، حتی در عرصه دولت‌ها نیز تأثیرگذار شده و روابط هرچه بهتر بین این دوکشور را در بسیاری از زمینه‌ها سبب شوند. در این راستا نقش شهرداران تهران وآنکارا بسیار مؤثر است.

پیوندهای خواهرخواندگی، موجبات توجه ویژه بین‌شهرها را فراهم می‌آورد. از این جهت که معمولا شهرها هر کدام با ویژگی‌های خاص، حامل ارزش‌ها، فرهنگ، هنر و اقتصاد خاصی هستند. تعامل و گفت‌وگو بین این شهرها، موجب مبادله تجربیات و دانش در حوزهای مختلف نیز می‌شود. مدیران شهری به‌دلیل اینکه روابط نزدیک‌تری با مردم دارند و دارای وزن سیاسی و اجتماعی بالایی هستند، از این‌رو می‌توانند به‌عنوان بالاترین مقام اجتماعی آن شهر، در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری، تحقیقاتی و حتی سیاسی با دیگر کشورها وارد مذاکرات همه‌جانبه شوند. بر این اساس با توجه به اینکه شهردار محترم تهران، نایب‌رئیس مجمع شهرهای متحد و دولت‌های محلی جهان و رئیس بخش خاورمیانه و غرب آسیای این نهاد مهم بین‌المللی هستند فرصت مناسبی است تا راهی جدید را برای حل مسائل شهری و بین‌المللی از طریق دیپلماسی شهری در پیش بگیریم.

* عضو شورای شهر تهران

کد خبر 243661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز