همشهری آنلاین: دو موشک صبح چهارشنبه به محوطه سفارت آمریکا در کابل اصابت کرد که تلفات جانی نداشت. وقوع این حمله موشکی پس از ماه‌ها امنیت نسبی در کابل، بار دیگر موضوع نبود امنیت در افغانستان را در مرکز توجه قرار داده است.

اصابت دو موشک به محوطه سفارت آمریکا در کابل

به گزارش دویچه وله، به گفته سخنگوی سفارت آمریکا در افغانستان، در نخستین روز کریسمس ۲۵ دسامبر (۴ دی) دو موشک به محوطه سفارت که در مرکز کابل واقع شده اصابت کرد، اما کسی بر اثر این واقعه آسیب ندید. این سخنگو در مورد خسارات به بار آمده چیزی نگفت.

سفارت آمریکا در افغانستان در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری این کشور واقع شده است. چند مرکز نظامی و دیپلماتیک چون فرماندهی ناتو، وزارت دفاع و چند سفارتخانه خارجی هم در نزدیکی آن هستند.

به گفته سخنگوی سفارت آمریکا، حمله موشکی روز چهارشنبه در ساعت ۶ و چهل دقیقه صبح صورت گرفته است. این سخنگو گفت که سفارت هنوز در حال بررسی حمله است.

سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان، لطف‌الله مشعل، خبر حمله موشکی به کابل را تایید کرد و در توضیح محل اصابت موشک گفت: «یکی از موشک‌ها در نزدیکی تپه مرنجان در فاصله ۱،۶ کیلومتری کاخ ریاست جمهوری به زمین اصابت کرد.» در نزدیکی این تپه همچنین آرامگاه بزرگ خاندان آخرین پادشاه افغانستان واقع شده است.

نیروهای طالبان که از زمان سرنگونی رژیم خود در سال ۲۰۰۱ در حال مبارزه با دولت افغانستان‌اند، با فرستادن فاکس برای خبرگزاری فرانسه مسئولیت این حمله موشکی را بر عهده گرفته‌اند. اما آنها از ۴ موشک سخن گفته‌اند که موجب کشته شدن افراد بسیاری شده است. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که "خبرگزاری‌ها به گفته‌های طالبان به طور معمول اعتماد نمی‌کنند".

حمله‌های موشکی در کابل در سال‌های اخیر به ندرت انجام گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که طالبان در آستانه خروج نیروهای نظامی ناتو و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آوریل سال آینده (۲۰۱۴) درصدد است به مقامات افغان و آمریکایی فشار وارد آورد.

روز چهارشنبه در منطقه دیگری از شهر کابل نیز سه پلیس زخمی شدند. آنان در تلاش بودند موشکی را در نزدیکی یک پایگاه نظامی خنثی کنند. به گفته سخنگوی پلیس افغانستان، در جریان این خنثی‌سازی یکی از موشک‌ها منفجر شد. دو موشک دیگر اما خنثی شده‌اند. طالبان از موشک‌های نسبتا کوچکی استفاده می‌کنند که اصابت‌شان به هدف مورد نظر مطمئن نیست.

کد خبر 243720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز