همشهری آنلاین: به دنبال تنظیم پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی از سوی دولت،‌ دیده‌بان حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان از وی به دلیل در اولویت قرار دادن حقوق بشر در برنامه کاری‌اش قدردانی کرد.

دیده‌بان حقوق بشر

به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر در این نامه آورده است: آقای روحانی شما در 26 نوامبر 2013 در راستای عمل به وعده‌هایتان در زمان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن مبنی بر رسیدگی به مسائل حقوق بشری در ایران، منشور حقوق شهروندی را تنظیم و آن را برای اظهارنظر حقوقدانان و عموم مردم در اختیار همگان قرار داده‌اید که اقدامی مثبت محسوب می‌شود.[ویرایش نخست منشور حقوق شهروندی]

در ادامه این نامه آمده است: ما از تلاش‌های دولت شما برای توجه به حقوق بشر و در اولویت قرار دادن این مسائل در برنامه 100 روزه کاری‌تان استقبال می‌کنیم و معتقدیم که این اقدامات اصلاحی باید به مرحله اجرا در آید.

دیده‌بان حقوق بشر در نامه خود اعلام کرد: ایران به عضویت معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، کنوانسیون بین‌المللی حقوق اجتماعی و اقتصادی و کنوانسیون حقوق کودک درآمده است که این معاهدات از کشورها می‌خواهد که به استانداردهای بین‌المللی پایبند باشند و به قوانین داخلی نیز عمل کنند. در دولت‌های پیشین ایران نیز اقدامات مشابهی برای اصلاح حقوق شهروندی بعمل آمده است. به عنوان مثال رییس قوه قضاییه ایران در سال های 2000 تا 2004 بخشنامه‌ای را در خصوص حقوق شهروندی ارائه کرد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما به گفته برخی کارشناسان این قانون به مرحله اجرا درنیامد.

در ادامه این نامه تاکید شده است که منشور حقوق شهروندی دولت روحانی دارای مفادی است که در قوانین بین‌المللی یا قانون اساسی ایران نیز به آنها اشاره شده است.

دیده بان حقوق بشر در پایان ضمن ابراز خرسندی در مورد توجه دولت ایران به مسائل مهم حقوق بشری از دکتر حسن روحانی خواست تا برای ارتقاء سطح حقوق مردم ایران تلاش کند.

کد خبر 243729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز