پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوستداران گربه‌ها با چند صدای خاص گربه‌ها آشنا هستند، و از جمله آنها خرخر کردن گربه است.

cats

خرخر کردن گربه را که از طریق به حرکت درآوردن متناوب عضلات حنجره و دیافراگم تولید می‌شود -  اغلب به عنوان نشانه‌ای از رضایت حیوان تفسیر می‌کنند، اما دلایل واقعی برای درآوردن این صدا اندکی پیچیده‌تر است.

اول از همه اینکه هر خرخر گربه بیانگر لذت نیست. گربه‌ها همچنین هنگامی که عصبی هستند یا درد دارند، خرخر می‌کنند، و در نتیجه گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند که این صدای منحصربه‌فرد گربه‌سانان در واقع روشی برای التیام‌بخشی به خود است.

صدای خرخر گربه خانگی بسامدی میان 25 تا 150 هرتز دارد که اتفاقا همان بسامدی است که درآن عضلات و استخوانه‌ها بهترین رشد را دارند و خودشان را ترمیم می‌کنند.

بنابرانی این نظر مطرح شده است که گربه‌ها خرخرشان را به طور طبیعی در طول زمان به عنوان تاکتیکی برای بقا- سازوکار بیوشیمیایی التیام‌بخشی که بهبود سریع‌تر را تضمین می‌کند- تکامل بخشیده‌اند.

البته گربه‌ها حتی هنگامی که آسیب هم ندیده‌اند، خرخر می‌کنند. بسیاری از گربه‌های خانگی خرخر می‌کنند تا گرسنگی خود را نشان دهند.

یک بررسی اخیر در بریتانیا نشان می‌دهد که برخی از گربه‌ها خرخر خاصی را پیدا کرده‌اند تا از صاحبان‌شان تقاضای غذا کنند. این "خرخر مراقبتی" شامل ناله‌هایی با بسامدهای مشابه ناله نوازدان انسانی است. این گربه‌‌ها با تقلید این صدا رگ خواب صاحبان‌شان را پیدا کرده‌اند- برای دستیابی به غذا.

اما خرخر کردن گربه‌ها مانند میو میو کردن‌شان همچنین شکلی از ارتباط است. گربه مادر به بچه گربه‌ها می‌آموزد از هنگامی که فقط چند روزه هستند، خرخر کنند. این کار به هم به پیدا کردن مکان این نوزادان نابینا و ناشنوا کمک می‌کند، و همه به عنوان ساز و کار ابتدایی برقرار پیوند عاطفی میان گربه مادر و بچه گربه‌ها عمل می‌کند.

اما حتی کارشناسان نیز قبول دارند که گاهی خرخر کردن گربه فقط خرخر کردن است. بعضی از آنها خرخر کردن گربه را به لبخند زدن انسان تشبیه می‌کند.

به گفته این کارشناسان انسان‌ها هنگامی عصبی هستند، هنگامی که چیز می‌خواهند و هنگامی شاد هستند، لبخند می‌زنند، شاید خرخر کردن گربه نیز اطواری تسکین‌دهنده باشد.

LIveScienc

کد خبر 243753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز