همشهری آنلاین: مشاور مقام معظم رهبری خواستار مذاکرات دو جانبه هسته‌ای با اعضای گروه شش قدرت بزرگ جهان شد.

علی‌اکبر ولایتی گفت: «اگر ما با هر یک از این شش کشور تعامل نداشته باشیم و با آنها مذاکرات دو جانبه برگزار نکنیم از روش صحیح استفاده نکرده‌ایم. ما باید جداگانه با کشورهای مختلف مذاکره کنیم.»

وی در گفت‌وگو با پرس تی‌وی با اشاره به گفت‌وگوهای دوجانبه پیشین ایران و آمریکا درباره عراق و افغانستان گفت که تهران و واشنگتن همچنین می‌توانند گفت‌وگوهای مستقیمی درباره برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی داشته باشند.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران و باراک اوباما، همتای آمریکایی وی ۲۷ سپتامبر با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. این نخستین ارتباط مستقیم میان روسای جمهور ایران و امریکا از زمان انقلاب جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، ایران و شش قدرت بزرگ جهانی قرار است دور تازه گفت‌گوهای کارشناسی خود را روز دوشنبه در ژنو سوئیس از سر گیرند.

ایران و شش قدرت جهانی در تاریخ ۲۴ نوامبر به یک توافق تاریخی در ژنو دست یافتند که تلاشی برای فراهم کردن زمینه حل و فصل کامل یک دهه مناقشه غرب با جمهوری اسلامی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای این کشور محسوب می‌شود.

در مقابل موافقت ایران برای محدود کردن برخی از جنبه‌های فعالیت هسته‌ای خود، غرب توافق کرد که برخی از تحریم‌های موجود علیه ایران را طی یک دوره شش ماهه بردارد. همچنین توافق شد که تحریم‌های جدیدی طی این دوره زمانی علیه تهران اعمال نشود.

 

کد خبر 243895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز