همشهری آنلاین: معاون هماهنگ‌کننده سپاه حفاظت هواپیمایی با بیان اینکه برخی از ربایش‌های هواپیما سیاسی، اقتصادی، روانی و برخی مذهبی است، تاکید کرد: ما در این ۱۳۰ مورد هواپیماربایی با همه نوع فرقه‌ها و گرایش‌ها روبرو بوده‌ایم.

باقری

وقوع چند مورد هواپیماربایی موفق در سالهای اولیه پس از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی، باعث شد تا امام خمینی(ره) حفاظت از خطوط هوایی غیرنظامی را در 5 دیماه 63 به مردمی ترین نهاد نظامی کشور یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسپارد.

با نداشتن تجربه و سابقه قبلی پاسداران از یک طرف و تلاش همه جانبه گروهک‌های معاند و دشمنان از طرف دیگر، طبیعی می نمود تا تعداد این هواپیماربایی‌ها افزایش یابد اما اوضاع به گون‌ ای دیگر رقم خود به طوری که تا امروز که حدود 30 سال از مسئولیت سپاه در این حوزه می‌گذرد، هیچ اقدام موفقی از سوی هواپیماربایان صورت نگرفته است و پاسداران سپاه حفاظت هواپیمایی با تجهیزات بومی و روش‌های ابداعی با هرگونه تهدید مقابله کرده و پروازهای ایران را به گواه سازمان بین المللی هوانوردی کشور (ایکائو) به نقطه اوج امنیت رسانده‌اند.

آنچه در زیر می‌خوانید، گفتگو با سرهنگ باقری معاون هماهنگ کننده سپاه حفاظت هواپیمایی است که در آن به نوع عملکرد سپاه در تامین امنیت خطوط پروازی پرداخته است.

معاون هماهنگ کننده سپاه حفاظت هواپیمایی در ابتدای این گفتگو، با اشاره به اینکه فرایند امنیت در ایران دارای 2 زمان خاص است،‌ گفت: یکی قبل از انقلاب اسلامی است که ایران امضا کننده معاهده شیکاگو است، اما در همان زمان شاهد بودیم که اولین اقدام هواپیماربایی صورت گرفت و هواپیمای 727 که وزیر نفت وقت (جمشید آموزگار) در آن حضور داشت، ربوده شد.

وی افزود: ‌در آن زمان برای اقدامات امنیتی پرواز، چون زمینه‌ای وجود نداشت افراد توسط اسرائیل آموزش‌ می‌دیدند.

ربایش 3 هواپیمای مسافربری و 2 هواپیمای نظامی بعد از انقلاب

معاون هماهنگ کننده سپاه حفاظت هواپیمایی ادامه داد:‌ دوره بعد، دوره پس از پیروزی از انقلاب اسلامی است که 3 فروند هواپیمای مسافربری و 2 فروند هواپیمای نظامی ربوده شد.

باقری تاکید کرد: در این زمان بود که امام خمینی (ره) طی پیامی سپاه را مامور حفاظت از امنیت پروازها کردند.

پروازهای ایران در نقطه اوج امنیت در دنیا

وی ادامه داد: در این دوران، اتفاقات عجیبی افتاد اما با این حال ما اکنون در نقطه اوج امنیت در دنیا قرار داریم. این در حالی است که کشورهای حاشیه ما تماما ناامن هستند و گروه‌های منافقین، سلفی‌ها، ضدانقلاب و غیره از تامین امنیت در پروازهای ایران ناراحتند و اقدامات بسیار زیادی انجام دادند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حفاظت هواپیمایی با بیان اینکه در این 30 سال، 130 مورد اقدام به هواپیماربایی در زمین و هوا صورت گرفته، اظهار داشت: 26 مورد از اینها با درگیری فیزیکی و کشت و کشتار همراه بود.

باقری با اشاره به توانمندی پاسداران در تامین امنیت پروازها اظهار داشت: ما بدون هیچگونه الگوی بیرونی و به صورت بومی برنامه‌های امنیتی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه سالیانه 25 میلیون نفر از طریق پایانه‌های هوایی جابجا می‌شوند، گفت: این در حالی است که مسافران، همه نوع دغدغه‌ای دارند، جز دغدغه امنیت.

نمره عالی ایکائو به برنامه ملی آموزش سپاه حفاظت هواپیمایی

معاون هماهنگ کننده سپاه حفاظت هواپیمایی خاطرنشان کرد: برنامه ملی آموزش یکی از 4 الزام سازمان ایکائو برای کشورهای عضو است که ما نیز در این راستا حرکت می‌کنیم و برنامه ملی آموزش ما که توسط سپاه تهیه شده، نمره عالی را از ایکائو دریافت کرده است.

باقری تصریح کرد: ‌در سال 86 سازمان ایکائو از نحوه تامین امنیت توسط سپاه حفاظت بازرسی کرد که ما توانستیم نمره عالی را دریافت کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: امروز در زمینه حفاظت هواپیمایی همه دنیا تمایل دارند بدانند توان ما در چه خلاصه شده و از جزئیات کارمان اطلاع داشته باشند.

تقاضای نمایندگان کشورهای مختلف از سپاه

معاون هماهنگ کننده سپاه حفاظت هواپیمایی در ادامه گفتگو با فارس افزود: در همین راستا ما با نمایندگان مختلفی از دنیا دیدار داشته‌ایم که آنها تقاضاهایی در حوزه آموزش داشتند اما به دلیل ملاحظات امنیتی، این کار تاکنون صورت نگرفته است.

باقری با بیان اینکه برخی از ربایش‌های هواپیما سیاسی، اقتصادی، روانی و برخی مذهبی است، تاکید کرد: ما در این 130 مورد هواپیماربایی با همه نوع فرقه‌ها و گرایش‌ها روبرو بوده‌ایم. فردی دیدگاه سیاسی داشته که اقدام کرده و ما با آن مقابله کردیم و گروهی بر اساس اقدامات مذهبی و برخی اقتصادی و روانی اقدام کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بعد از انقلاب اسلامی 3 بار مورد بازرسی امنیتی ایکائو بوده‌ایم و سپاه توانسته بود در جهت اقدامات، اجرا و دستورالعمل‌ها، نمره عالی بگیرد.

بروزرسانی لحظه به لحظه آموزش‌ها و تجهیزات سپاه حفاظت هواپیمایی

معاون هماهنگ کننده سپاه حفاظت هواپیمایی افزود: با توجه به اینکه اقدامات و تهدیدات در این حوزه هر لحظه در حال تغییر است، موقعیت آموزشی، امکانات و تجهیزات سپاه حفاظت هواپیمایی هم هر لحظه به روز می‌شود.

باقری ادامه داد: با توجه به اینکه ما تحریم نیز بوده‌ایم، شاهدیم هیچ اقدام ضد امنیتی در ایران موفق نبوده اما در برخی کشورها مثل ترکیه که تحریم هم نیستند و با همه دنیا ارتباط دارند در سال گذشته هواپیماربایی صورت گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: الگوی مشابهی از امکانات و تجهیزات سپاه حفاظت هواپیمایی به دلیل بومی سازی، خودکفایی و اقدامات ابداعی ما در این حوزه وجود ندارد.

معاون هماهنگ کننده سپاه حفاظت هواپیمایی تصریح کرد: ما تنها رده‌ای هستیم که بعد از جنگ 16 شهید در حوزه ماموریتی تقدیم کرده‌ایم و به نوعی سپاه حفاظت هواپیمایی در حوزه نبرد امنیتی در خط مقدم است.

وی با بیان اینکه 4 پاسدار حفاظت هواپیمایی در پرواز خلیج‌فارس که مورد اصابت موشک آمریکایی قرار گرفت به شهادت رسیدند، اظهار داشت: یکی دیگر از هواپیماربایی‌هایی که با رشادت پاسداران سپاه حفاظت هواپیمایی خنثی شد، پرواز اهواز- بندرعباس بود که از 22 مسافر 21 نفر هواپیماربا بودند و یک مامور ما 64 چاقو خورد و نفر دوم مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما ماموریتشان را به خوبی انجام دادند این در حالی بود که این مامورین، روزه بودند.

فارس

کد خبر 243936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز