همشهری آنلاین: یک فعال سیاسی با تاکید بر این‌که در سالیان اخیر عده‌ای توانستند بسیار خوب از فضای موجود در کشور به نفع خود استفاده کنند، از دستور رییس جمهور در برخورد با ویژه‌خواران استقبال کرد.

محسن رفیق‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه ویژه‌خوار فردی است که از امکانات خاص دولت استفاده می‌کند که این امکانات در اختیار سایر مردم قرار ندارد، اظهار کرد: ویژه‌خواری در اقتصادی رایج می‌شود که این اقتصاد، ‌اقتصادی دولتی است.

وی با بیان این‌که ویژه‌خواری در اقتصادهای دولتی امری رایج و غیرطبیعی است، مدعی شد: چنانچه بخواهیم نمونه بارزی از ویژه‌خواران را نام ببریم می‌توان به افرادی نظیر بابک زنجانی اشاره کرد؛چرا که این فردویژه‌خوار زایده چنین اقتصادی است.

رفیق‌دوست با تاکید بر این‌که اقتصاد کشور باید همواره در دست مردم قرار بگیرد، اظهار کرد: چنانچه اقتصاد در دست دولتی‌ها قرار بگیرد ما همواره باید شاهد ویژه‌خواری‌ها و رانت‌خواری‌های مختلفی باشیم، ولی در صورتی که اقتصاد در دست مردم قرار بگیرد ما می‌توانیم شاهد برچیده شدن چنین اقدامات زشت و ناپسندی باشیم.

این فعال سیاسی با بیان این‌که در سالیان اخیر عده‌ای توانستند بسیار خوب از فضای موجود در کشور به نفع خود استفاده کنند، خاطر نشان کرد: ما در زمان دولت‌های نهم و دهم شاهد بودیم به جزء 85 درصد اقتصاد که دولتی بود، مابقی به جای واگذاری به بخش‌های به اصطلاح خصوصی به بخش‌های نیمه دولتی واگذار شد.

وزیر اسبق نفت با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر لزوم شناسایی و مجازات ویژه‌خواران و صاحبان درآمدهای غیرموجه در کشور با خوب ارزیابی کردن این دستور، اظهار کرد: ما مشاهده خواهیم کرد که از این پس همگان اعم از مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و همه خیراندیشان از صادر شدن چنین دستوری از سوی رئیس جمهور حمایت می‌کنند؛ چرا که چنانچه این دستور اجرایی شود هم در آینده جلوی چنین ویژه‌خواری‌ها گرفته می‌شود و هم از آنها‌یی که در این رهگذر صاحب مال و اموالی شده‌اند،‌ اموال‌شان پس گرفته می‌شود.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که استقلال قوا یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: قوه مجریه باید نسبت به شناسایی ویژه‌خواران و رانت‌خواران اقدام کند و به قوه قضائیه معرفی کند سپس این قوه نیز باید به برخورد با این افراد در نهایت قوه مقننه باید تلاش کند تا جهت جلوگیری از تکرار چنین ویژه‌خواری‌هایی در کشور قانون‌های موردنظر را به تصویب برساند.

رفیق‌دوست با اشاره به حاشیه امن موجود برای ویژه‌خواران در کشور اظهار کرد: چنانچه مطبوعات نه به صورت جنجالی، بلکه به صورت دقیق اقدام به ریشه‌یابی چنین ویژه‌خواری‌هایی کنند و نتیجه مورد نظر را به اطلاع مردم برسانند ما می‌توانیم شاهد چنین حاشیه‌های امن ویژه‌خواران در جامعه باشیم.

وی در پایان با تاکید بر لزوم واگذاری اقتصاد به مردم اظهار کرد: برای ریشه‌کن شدن ویژه‌خواری‌ها و رانت‌خواری‌های موجود در کشور باید اجرای اقتصاد در کشو به مردم واگذار شود.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور به اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس‌جمهور و رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی - دستور داده است اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند، در اولویت کار قرار گیرد.

کد خبر 243953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز