شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: با ابلاغ قانون ارائه سبد کالای دولتی به برخی اقشار هدف اعلام شد که این دو سبد حمایتی با ۱۵۰۰میلیارد تومان اعتبار و به‌صورت رایگان عرضه خواهد شد اما هنوز تعداد مشمولان این سبد مشخص نیست.

پیش از این خبرها مبنی بر ارائه این سبد به حدود 15میلیون نفر با جامعه آماری 3.5 میلیون نفری کارگران حداقل‌بگیر اعلام شده بود اما مسئولان صنفی از مشخص نبودن جامعه هدف کارگری و واگذاری این وظیفه به وزارت کار برای اعلام تعداد مشمولان کارگری در آینده نزدیک خبر می‌دهند. همچنین هنوز فهرست تعداد خبرنگاران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارمندان دولت یا دانشجویان و طلاب اعلام نشده است. گرچه دسترسی به آمار جامعه هدف تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) با دشواری کمتری مواجه بوده و قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز از دریافت این سبد مستثنی شده‌اند.

اعلام جزئیات سبد تا پایان هفته

یک مقام مسئول با رد برخی گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در زمینه تعداد افراد مشمول و ارزش سبد کالایی به خبرنگار ما گفت: هنوز عدد قطعی جامعه آماری مشمول سبد کالایی مشخص نشده و در حال تدوین و ابلاغ دستورالعمل و ضوابط‌ تعیین مشمولان در دستگاه‌های مختلف اجرایی هستیم. وی همچنین از مشخص نبودن کمیت و کیفیت اقلام کالایی مشمول این دو سبد و نحوه توزیع آن در یک یا 2مرحله خبر داد و افزود: دستورالعملی برای تعیین جامعه آماری مشمول 2سبد کالایی در حال تدوین است و تا پایان هفته جاری جزئیات این سبد و افراد مشمول آن رسما اعلام خواهد شد.

با وجود این براساس این مصوبه دولت سبد کالایی با 1500میلیارد تومان اعتبار شامل1.8 کیلوگرم روغن نباتی مایع، 10کیلوگرم برنج، 4کیلوگرم گوشت مرغ،  800گرم پنیر بسته‌بندی (uf) و 1.8 کیلوگرم تخم مرغ خواهد بود که تا پایان امسال در 2نوبت تحویل می‌شود.

براساس این مصوبه کارمندان مشمول سبد، تمامی شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و تمامی کارگران مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی اعلام شده است. این در حالی است که به‌گفته نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، اکنون حدود 11تا 12میلیون نفر کارگر مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی وجود دارند که به‌نظر می‌رسد همه این افراد مشمول دریافت سبد مذکور نخواهند بود.

همچنین اعلام شده که اعتبار سبد کالایی به‌حساب سرپرستان خانوار در سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز‌شده و این اعتبار قابل برداشت نقدی نیست. بر این اساس مشمولان دریافت این دو سبد می‌توانند با مراجعه به حدود 100هزار فروشگاه منتخب زنجیره‌ای در سراسر کشور نسبت به دریافت اقلام سبد کالایی اقدام کنند.ابراهیم طلایی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف محلی استان تهران نیز از توزیع سبد کالایی در ۸۰ تعاونی مصرف محلی این استان خبر داد و به تسنیم اعلام کرد: از 260تعاونی موجود تا‌کنون 80 تعاونی در استان تهران که مجهز به دستگاه‌های پوز بوده آماده عرضه سبد کالایی هستند.

کد خبر 244004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز