همشهری آنلاین: نایب رئیس مجلس، درآمدهای راحت و بدون زحمت از محل فروش منابع نفت و گاز را مایه سهل‌انگاری در ارتقای بهره‌وری از سرمایه‌ها دانست و گفت: متاسفانه هنوز به درآمدهای ارزان حاصل از فروش نفت فکر می‌کنیم و اقتصاد مبتنی بر عواملی نظیر دانایی، دانش و نوآوری علمی، تولید، کار، ارتقای بهره‌وری، مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف، مبدل به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتصادی نشده است.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در پنجمین همایش وقف و رسانه در تالار وحدت افزود: اقتصاد کشورمان همچنان اقتصاد مبتنی بر مواهب طبیعی است که امیدواریم فعالان حوزه وقف در این راه گامی بلند و استوار بردارند و به تولید و خلق ثروت از موقوفات با همه وجود بیندیشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در میان دستورها و رهنمودهای دینی «وقف» از جایگاه برجسته و استثنایی برخوردار است، گفت: وقف در همه عرصه‌های دین و حوزه‌های گوناگون زندگی بشر اعم از نماز، حج، روزه، جهاد، توسعه علمی و فرهنگی و اقتصادی جامعه حضور دارد لذا اگر به تعالی و تکامل و تربیت خود می‌اندیشیم باید به مقوله وقف آن هم با گستره جامع آن نگاه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: اگر عبادت بزرگ و انسان‌ساز وقف نبود امروز نماز از منزلت و جایگاه شایسته خود برخوردار نبود و اگر این عبادت در متن آموزه‌های دینی از جایگاه برجسته برخوردار نبود امروز توسعه علمی و فرهنگی دنیای اسلام رقم نمی‌خورد. همچنین اگر از این عبادت ارزشمند به درستی بهره می‌گرفتیم امروز از شکوفایی اقتصادی به معنای درست آن در دنیای اسلام بهره‌مند بودیم.

ابوترابی‌فرد با برشمردن نقش ممتاز «وقف» در تربیت انسان و قطع نمودن تعلق‌های انسان از عالم ماده و طبیعت، یادآور شد: کسانی با این عبادت انس می‌گیرند که قبل از خود، دیگران را می‌بینند و با مصالح کلیدی جامعه انس دارند. آنها به میزان فهم درست خود از نیاز امروز و فردای جامعه بشری به عبادت بزرگ وقف دست می‌یابند.

وی نمونه‌ای از وقف را وقف ساعات زندگی و هستی برای کسب علم و دانش دانست و گفت: یک واقف هوشمند نیازهای جامعه را به درستی رصد می‌کند. اینکه واقفین هوشمند در تاریخ اسلام سرمایه‌های خود را برای توسعه علمی جوامع اسلامی وقف نمودند حکایت از بینش عمیق آنها به جوامع بشری دارد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه تمامی مدارس دینی و حوزه‌هایی که راه را برای توسعه علمی و فرهنگی هموار نموده‌اند در پرتوی سنت حسنه وقف شکل گرفته‌اند، افزود: بیشترین موقوفات در کشور بستر مناسبی برای گسترش بستر تحقیق و توسعه علمی در جوامع بشری است. واقفین هوشمند هم در کنار نگاه به توسعه علمی توجه ویژه‌ای به حفظ نمادهای ارزش‌های اسلامی در جامعه از طریق توسعه فرهنگی و دینی جوامع بشری داشتند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به افزایش بهره‌وری موقوفات بیشتر توجه شود، گفت: باید یک عزم و ارده ملی در دولت، مجلس، نهادهای اجرایی، نهادهای نظارتی و رسانه ملی برای افزایش بهره‌وری وقف شکل بگیرد. اگر با یک نقشه راه درست و مبتنی بر مبانی علمی و با استفاده از همه ابزارهای ممکن این راه باز شود، از موقوفات می‌توان به عنوان پشتوانه محکم در مسیر خلق حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری شایسته از ثروت‌ها و سرمایه‌ها برای تولید ثروت بیشتر استفاده کرد که البته گمان می‌کنم در این مسیر هنوز در گام‌های اولیه قرار داریم.

کد خبر 244097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز