چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسوول کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انجام عملیات ام آر آی آخرین وضعیت پلنگ زخمی را مشخص می‌کند که این تصویربرداری در صورت مساعد بودن حال حیوان در هفته آینده انجام می‌شود.

تازه ترین وضعیت پلنگ زخمی

به گزارش ایرنا، یک قلاده پلنگ ماده ششم دی ماه امسال در پنج کیلومتری بخش سپید دشت شهرستان خرم آباد توسط شکارچیان غیر مجاز زخمی شد.

گروهی از امدادگران سازمان حفاظت محیط زیست و جمعیت هلال احمر استان و تعدادی از دامپزشکان در پی این رخداد، عازم منطقه شدند و با پیگیری رد پای خونی این پلنگ، حیوان را در شیب تند ارتفاعات منطقه پیدا و برای درمان به تهران منتقل کردند.

علی عمارلویی در این ارتباط افزود: تیری که به بدن این ماده پلنگ دو ساله اصابت کرده از نوع چهارپاره بوده است که زخم عمیقی در بدن حیوان ایجاد کرده و  باعث شده خون زیادی از دست بدهد.

وی که مسوول نگهداری این پلنگ است، اظهار داشت: این حیوان برای درمان به کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت اما اکنون برای اعلام کردن وضعیت نهایی حیوان زود است.

وی ادامه داد: تیر تفنگ‌های چارپاره بعد از شلیک به تکه‌های متعددی در بدن تقسیم می‌شود از این رو به صدمه زیادی وارد می‌کنند، شکارچیان به پلنگ ماده چهار تیر شلیک کردند که سه تیر پس از اصابت از بدن حیوان عبور کرد اما تیر چهارم در بدن پلنگ باقی ماند که با عمل جراحی خارج شد.

عمارلویی گفت: تیری که در بدن حیوان باقی مانده به ستون فقرات پلنگ اصابت کرده است و موجب التهاب و متورم شدن ستون فقرات و ناحیه اطراف آن شده است از این رو فعلا امکان انجام ام آر آی وجود ندارد تا درصد آسیب به ستون فقرات مشخص شود که امیدوارم در هفته آینده بتوان تصویربرداری ام آر آی را انجام داد.

وی افزود: اکنون حیوان قادر به تکان دادن دست‌های خود است اما دوپایش حرکت نمی‌کند و این که بهبود یابد یا خیر بعد از انجام تصویربرداری مشخص خواهد شد اما از آنجا که گلوله به ستون فقرات اصابت نکرده است امید بهبودی وجود دارد.

عمارلویی یادآور شد که اکنون وضعیت عمومی پلنگ مساعد است و به خوبی غذا می‌خورد . کار هورمون درمانی بر روی حیوان در حال انجام است و در باغ وحش ارم نگه داری می‌شود.

پلنگ زخمی از گونه پلنگ لرستان و از جانوران کمیاب کشور است.

از ابتدای امسال تاکنون 10 پلنگ به دلایل مختلف از جمله تصادفات جاده‌ای و یا شکار غیرمجاز تلف شدند که بنا به گفته احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در6 سال گذشته 46 پلنگ در کشور تلف شدند، این آمار نشان می‌دهد تقریبا سالی هشت پلنگ از بین رفته است.

به گفته کیخا عمده دلیل این تلفات، حوادث جاده‌ای بوده البته دلایل دیگری مانند مار گزیدگی، طعمه مسموم و درگیری انسان با پلنگ نیز گزارش شده است.

کد خبر 244318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز