جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انفجارهای خیابانی و حملات گسترده القاعده که سال ۲۰۱۳ را به مرگبارترین سال برای عراق تبدیل کرده‌بود، در ابتدای سال جدید میلادی تبدیل به جنگی تمام‌عیار میان نیروهای ارتش و شبه نظامیانی شد که ۲شهر را اشغال کرده‌اند.

نیروهای نظامی عراق در حال جنگ با شبه‌نظامیان القاعده هستند که بخش‌هایی از 2شهر فلوجه و رمادی را در استان انبار در غرب عراق تصرف کرده‌اند. شبکه العربیه دیروز اعلام کرد ابوعبدالرحمان بغدادی فرمانده القاعده در شهر رمادی در این درگیری‌ها کشته شده‌است.

شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی شام و عراق» با سوء‌استفاده از ناآرامی‌های روزهای اخیر چند ایستگاه پلیس را در این شهرها تصرف کرده و چند ساختمان دولتی ازجمله ساختمان اطلاعات فلوجه را منفجر کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که شبه نظامیان این گروه روی برخی ساختمان‌ها در این دو شهر پرچم سیاه القاعده را نصب کرده‌اند. نیروهای نظامی عراق با کمک نیروهای قبیله‌ای حامی دولت همچنان در تلاش هستند تا این مناطق را از وجود شبه نظامیان پاکسازی کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که با حمله هماهنگ نیروهای عراق درگیری‌ها در شهر رمادی کمتر شده اما فلوجه همچنان شاهد درگیری‌های سنگین است. به گزارش الجزیره، وزارت دفاع عراق تصاویری را منتشر کرده که بمباران مقرهای شبه‌نظامیان القاعده را توسط جنگنده‌های این کشور با موشک‌های هل‌فایر نشان می‌دهد. شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی شام و عراق در روزهای گذشته فیلم‌هایی را منتشر کرده‌اند که آنها را در حال آتش زدن خودروهای دولتی و خواندن بیانیه‌های هشدارآمیز علیه دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نشان می‌دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی با حملات شبه‌نظامیان وابسته به القاعده، قبایل سنی منطقه که اختلافاتی هم با دولت دارند به خیابان‌ها آمده‌اند تا به نیروهای نظامی عراق برای بازگشت آرامش کمک کنند. یک مقام وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با الجزیره روز پنجشنبه اعلام کرد که نیمی از شهر فلوجه را شبه‌نظامیان وابسته به القاعده تصرف کرده‌اند. شاهدان عینی گزارش داده‌اند که نیروهای حکومت اسلامی شام و عراق با ایجاد پست‌های ایست بازرسی در جنوب و مرکز فلوجه این مناطق را جزو تصرفات خود به همراه مناطق تحت کنترل‌شان در سوریه اعلام کرده‌اند.

شبه‌نظامیان وابسته به القاعده روز چهارشنبه به مقر اصلی پلیس فلوجه حمله و با تصرف این مرکز ۱۰۱ زندانی را آزاد کردند. در روزهای گذشته استان سنی نشین انبار شاهد درگیری و اعتراض‌هایی علیه دولت بوده اما اکنون شبه‌نظامیان القاعده در حال سوء‌استفاده از شرایط این استان برای رسیدن به اهداف خود هستند. چندی پیش سازمان ملل هشدار داد که خشونت‌ها در عراق و سوریه ترکیب شده‌اند و پیوستگی درگیری‌ها و حملات در این دو کشور همسایه به شکلی است که آن را به جای دوجنگ باید یک جنگ داخلی نامید. اعتراض‌ها در انبار پس از بازداشت احمد العلوانی، یکی از نمایندگان سنی پارلمان عراق به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی از شنبه هفته گذشته کلید خورد. روز دوشنبه نیروهای عراقی در شهر رمادی اقدام به برچیدن چادر معترضان کردند که برخی منابع گزارش داده‌اند در جریان درگیری‌ها طی این اقدام۱۴ نفر کشته شده‌اند.

دولت عراق اما با اعلام صلح آمیز بودن برچیدن چادرهای معترضان تأکید کرده که با این اقدام اعضای شبکه القاعده از کمپ مجبور به فرار شده‌اند. به‌دنبال این ماجرا اما ۴۴ نفر از نمایندگان سنی پارلمان عراق با درخواست عقب‌نشینی ارتش استعفای خود را تسلیم رئیس پارلمان کردند.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق حدود 2هفته قبل هشدار داده بود که معترضان محل تحصن خود را تبدیل به مقر رهبری القاعده کرده‌اند. دولت عراق همچنین در اقدامی که تلاش برای آرام‌کردن اوضاع ارزیابی شده واثق البطاط، روحانی شیعه، فرمانده سپاه مختار را بازداشت کرد. عراق طی سال گذشته شاهد افزایش شدید حملات و انفجارهای مختلف بوده که کشته شدن ۷ هزار و ۸۱۸ غیرنظامی و هزار و ۵۰ نفر از نظامیان این کشور را به‌دنبال داشته است. با وجود درگیری‌های تن به تن در روزهای گذشته هم این حملات ادامه داشت.

کد خبر 244494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز