جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل- عبدالله آلبوغبیش: خانم اسراء المدلل نخستین سخنگوی زن حماس است.

این جوان 23ساله می‌گوید که به‌عنوان سخنگوی حماس، نخستین ماموریتش تشریح جنبه‌های انسانی بحرانی است که در‌ غزه جریان دارد. وی که بخشی از تحصیلات پیش از دانشگاه را در انگلستان گذرانده، اکنون در غزه ساکن است. با اسراء‌المدلل که می‌گوید با همه رسانه‌ها به غیراز رسانه‌های صهیونیستی مصاحبه می‌کند، تلفنی گفت‌‌وگو کرده‌ایم.

  • روابط دولت حماس در نوار غزه و حکومت خودگردان فلسطین را چگونه توصیف می‌کنید؟ به‌ویژه اینکه هنیه اخیرا عباس را به تشکیل دولت وفاق ملی فراخواند.

اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت فلسطین در نوار غزه، در تماس تلفنی مستقیمی، عباس را به تشکیل دولت وحدت ملی در نوار غزه فراخواند، به‌گونه‌ای سهل‌تر از فراخوان‌های سابق. این امر نشان از آمادگی کامل دولت در نوار غزه برای همگرایی و آشتی ملی دارد؛ زیرا نوار غزه توان تحمل این همه رنج و بحران را ندارد. مردم امروز به‌طور بسیار زیادی از بحران‌های انسانی متوالی تحت فشار بسیار سنگینی هستند.

محاصره‌ 7 ساله اسرائیل، اکنون به‌صورت تدریجی و آرام تمام نشانه‌های زندگی و حیات را در نوار غزه از بین می‌برد. از این رو، مسئولیت هرگونه کارشکنی در روند آشتی ملی فلسطینیان را متوجه رژیم صهیونیستی می‌کنیم.

  • واکنش حکومت خودگردان به تماس مستقیم اسماعیل هنیه چه بود؟

تا این لحظه هیچ واکنش و پاسخ آشکاری از جانب حکومت خودگردان دریافت نکرده‌ایم. ما درک می‌کنیم که حکومت خودگردان از جانب رژیم صهیونیستی و ایالات متحده تحت فشار است؛ امیدواریم به این فشارها چندان اهمیت داده نشود و ملت فلسطین و ارزش‌ها و اصول فلسطینی مدنظر قرار گیرد.

  • هنیه اخیرا در سخنانی تأکید کرد که ما نمی‌توانیم از حامیان فلسطین ازجمله ایران و سوریه بی‌نیاز شویم و آیا این اظهارات عدول از موضع سابق هنیه است؟

بدون اینکه موضوع را از زاویه سیاسی چندان پیچیده کنم، باید بگویم که من از شرایطی انسانی سخن می‌گویم. تمام اظهاراتی که از جانب دولت در نوار غزه بیان می‌شود در وهله نخست در چارچوب آشتی ملی است و در وهله دوم در چارچوب آرامش و ثبات در خاورمیانه. برایمان بسیار مهم است که با همگان در ارتباط و تعامل باشیم. دولت در نوار غزه در هیچ کدام از امور داخلی کشورها حتی مثلا در مصر که همسایه ماست دخالت نمی‌کند زیرا مسئله فلسطین مسئله کلان‌تری است و آرامش منطقه به نفع فلسطین است. از این رو، این کشورها را به درنظر گرفتن ارزش‌های انسانی فرامی‌خوانیم.

  • دولت در نوار غزه چگونه با بحران داخلی مصر کنار می‌آید؟

دولت در نوار غزه در مسائل داخلی مصر دخالت نمی‌کند. تمام آنچه برایمان مهم است گشوده شدن گذرگاه مرزی رفح برای تسهیل رفت‌وآمدها وتأمین نیازهای اولیه ساکنان غزه است.

  • پیش‌بینی شما از آینده محاصره نوار غزه چیست؟

پیش‌بینی دولت آن است که این محاصره در آینده شدیدتر هم خواهد شد. این امر در ماه‌ها و هفته‌های اخیر کاملا ملموس بود. در این بین، شمار افرادی که تحت‌تأثیر این محاصره دچار بحران‌های روحی شده‌اند افزایش یافته و افرادی هستند که تحت‌تأثیر بمب‌های فسفری سفید 2 جنگ 2008و 2012دچار بیماری‌های فراوان شده‌اند.

ما در دولت واکنش‌ ساکنان نوار غزه را نسبت به شرایط وخیم انسانی تحلیل و پیش‌بینی می‌کنیم؛ ارزیابی‌مان این است که اوضاع نگران‌کننده و هراس‌آور شده و از این رو، به کشورهایی که درباره خشونت ابراز نگرانی می‌کنند، هشدار می‌دهیم که شهروندان نوار غزه احساس یأس و سرخوردگی می‌کنند و هر لحظه منتظر مرگ هستند. این احساس می‌تواند بازتاب و پیامدهای جدی داشته‌باشد. کنترل این بازخوردها و واکنش‌ها در آینده ممکن نخواهد بود.

کد خبر 244496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز