شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر-شهاب شهسواری: رقم درآمد گیشه سینمای چین در سال ۲۰۱۳با رشدی ۲۷درصدی نسبت به سال قبل از آن به مرز ۳/۶میلیارد دلار رسید و فیلم‌های داخلی در رقابت با فیلم‌های هالیوودی توانستند سهم عمده تماشاگران را از آن خود کنند.

سینمای جهان


به گزارش لس‌آنجلس تایمز، آمارهای آخرین روز سال گذشته میلادی نشان می‌دهد در میان 10فیلم پرفروش سینمای چین 7فیلم متعلق به سینمای این کشور است و رده نخست هم به اکشن کمدی «سفر به غرب: غلبه بر شیاطین» به کارگردانی استفن چو با فروش 207میلیون دلاری اختصاص دارد. هالیوود نتوانست مانند سال‌های گذشته پرفروغ ظاهر شود و در میان 10فیلم برتر تنها 3نماینده داشت.

«آیرون‌من 3» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم بازار آمریکای شمالی در بازار چین به رقم فروش 124میلیون دلار رسید و در رده دوم ایستاد. درام علمی تخیلی «حاشیه اقیانوس آرام» به کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو با 114میلیون دلار و درام تحسین‌شده «جاذبه» ساخته آلفونسو کوارون با بازی ساندرا بولاک و جورج کلونی با 73میلیون دلار دیگر نماینده‌های هالیوود در میان 10فیلم برتر سینمای چین در سال 2013هستند. نکته جالب اینکه حاشیه اقیانوس آرام در بازار آمریکای شمالی تنها 101میلیون دلار درآمد داشت.

بازار 59درصدی فیلم‌های چینی

آنچه در سال تازه به پایان رسیده بیش از همه جلب توجه می‌کند، عملکرد خیره‌کننده فیلم‌های چینی در بازار سینمای پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست. سال 2012بیش از 50درصد (52درصد) فروش بلیت در چین متعلق به فیلم‌های خارجی بود. این در حالی است که سهم فیلم‌های چینی از 48درصد 2سال پیش به 59درصد در سال 2013رسید. آمارهای شرکت آرتیزان گیت‌وی AG هم نشان می‌دهد فیلم‌های چینی پارسال 2/11 میلیارد دلار فروخته‌اند.

رنس پو رئیس شرکت AG در این‌باره می‌گوید: داستان بزرگ سال 2013را باید عملکرد خوب فیلم‌های داخلی در مجموع و فروش بسیار خوب فیلم‌های کم‌هزینه و متوسط به‌طور خاص دانست. همزمان با تلاش فیلمسازان چینی برای افزودن بر مهارت‌های خود، تماشاگران محلی هم به تماشای داستان‌های متناسب با ذائقه خود علاقه نشان می‌دهند و به تماشای فیلم‌هایی می‌نشینند که کیفیت تولید و عرضه آنها آشکارا بالاتر رفته است.

گیشه سینمای چین در یک دهه اخیر بسیار رشد کرده و به دومین سینمای برتر جهان پس از ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. با اینکه درآمد حاصل از فروش بلیت سینماها نسبت به سال 2006حدود 10برابر شده اما تا رسیدن به رکورد فروش 10/9 میلیارد دلاری سینمای آمریکا در سال 2013راهی دراز پیش رو دارد. رشد مالتی‌پلکس‌ها در چین با سرعت نور ادامه دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال 2014تعداد سینماهای این کشور به 18هزار برسد؛ یعنی دقیقا نصف سینماهای آمریکا. درحالی‌که جمعیت چین 3برابر آمریکاست.

فیلم‌های تازه، تماشاگران تازه‌تر

در سال‌های پیش رو بسیاری از شهرهای کوچک‌تر چین صاحب سینما خواهند شد و این می‌تواند بر تولید انواع فیلم‌هایی که اکران موفق دارند تأثیر بگذارد. در این میان، نظر منتقدان درباره رشد سینمای چین چیست؟ ریموند ژو منتقد سرشناس چینی در این‌باره می‌گوید: تماشاگران تازه سینمای چین عمدتا از شهرهایی کوچک‌تر از پکن، شانگهای، گوانگژو و شنژن می‌آیند. این تماشاگران حوصله چندانی برای دیدن فیلم‌های هنری ندارند و سلیقه و ذائقه آنها نقشی تأثیرگذار در سینمای آینده چین خواهد داشت. سال 2013را می‌توان سال اوج‌گرفتن بازار سینمای چین دانست، گرچه با وجود عملکرد خوب فیلم‌های چینی در بازار داخلی ارتباط سینمای چین با هالیوود هم در این سال رو به رشد بود. همین‌ماه سپتامبر گذشته بود که گروه دالیان واندا 20میلیون دلار به موزه فیلم آکادمی هنرها و علوم تصاویر متحرک یا همان آکادمی اسکار کمک کرد.

اندکی پس از آن چند ستاره سرشناس هالیوودی به چین آمدند تا در مراسم رونمایی از طرح این گروه برای ساختن یک استودیوی چند میلیارد دلاری شرکت کنند. از جمله فیلم‌های آمریکایی که شهروندان چینی در سال 2014روی پرده سینماهای این کشور می‌بینند می‌توان به «ابزار مرگبار: شهر استخوان‌ها»، «بازی اندرز» و «نجات‌دادن سانتا» اشاره کرد. فیلم اخیر انیمیشنی است که در آمریکا مستقیما در بازار dvd عرضه شد و قرار است نسخه سه‌بعدی آن در سینماهای چین به نمایش درآید. «من نفرت‌انگیز2» 6‌ماه پس از اکران در آمریکا سرانجام رنگ پرده را در چین می‌بیند و در عوض «روبوکاپ» روز ششم فوریه، یک هفته پیش از نمایش عمومی در آمریکای شمالی، برای چینی‌ها روی پرده می‌رود. همزمانی اکران این فیلم با جشن سال نو در چین شاید به فروش بیشتر آن کمک کند.

کد خبر 244526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز