یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در سال ۲۰۱۳ سینمای آمریکا هر چند موفق شد تا آمار فروشش را یک درصد بالاتر ببرد، اما این امر الزاما به معنی تماشاچی بیشتر نبود.

فیلم خارجی

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، وقتی که فیلم ترسناک "جادو" ساخته نیولاین و برادران وارنر در اواخر ماه جولای اکران شد و 316 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد و با قدرت فیلم های فصل تابستان مانند "تفنگدار تنها" و "بعد از زمین" را شکست داد، هیچ کس در هالیوود نمی‌توانست این موفقیت را باور کند.

رکورد فروش باکس آفیس آمریکای شمالی با 10.9 میلیارد دلار سود در سال کاری 2013 و با پیشرفت یک درصدی نسبت به 10.8 میلیارد دلار کسب شده در سال گذشته، با کمک فیلم های کوچک تر مانند "جادو" و یا فیلم "حالا مرا می‌بینی" به این موفقیت دست یافت.

با این حال به دلیل قیمت بالاتر بلیت های امسال تعداد تماشاچیان سینماها کمتر شده بودند.

البته مطمئنا بخش های بالاتر جدول باکس آفیس توسط فیلم های پرهزینه که بیشترشان هم قسمت های مختلف یک مجموعه فیلم بودند اشغال شده بودند.

پنج فیلم برتر باکس آفیس سال گذشته شامل این فیلم ها شدند: "مرد آهنی 3" ساخته کمپانی دیسنی با فروش 1.2 میلیارد دلار، "من نفرت انگیز 2" ساخته یونیورسال با فروش 918.8 میلیون دلار، "بازی های گرسنگی: گرفتن آتش" ساخته لاینزگیت با 797 میلیون دلار، "سریع و خشمگین 6" ساخته یونیورسال با 788 میلیون دلار و در نهایت "دانشگاه هیولاها" ساخته پیکسار با 743 میلیون دلار.

تمام این فیلم ها در لیست فیلم های پرسود سال نیز قرار دارند. پنج فیلم بعدی حاضر در این لیست شامل این فیلم ها می‌شوند: "مرد فولادی" با 662 میلیون دلار، "جاذبه" با 653 میلیون دلار، "هابیت: نابودی اسماگ" با 633 میلیون دلار که هر سه ساخته کمپانی برادران وارنر بودند و فیلم "تور: دنیای تاریک" ساخته دیسنی با 629 میلیون دلار و همچنین فیلم انیمیشن "کرودز" ساخته فاکس و دریم وورکز با 587 میلیون دلار سود.

فیلم "استار ترک درون تاریکی" ساخته پارامونت نیز با سود 467 میلیون دلار در رتبه چهارده قرار گرفت. بعد از آن فیلم "گرگینه" کمپانی فاکس با 414 میلیون دلار در رتبه پانزدهم قرار گرفت.

در میان فیلم های کم بودجه می‌توان به "جادو" اشاره کرد که با توجه به اینکه هزینه ساختش تنها 20 میلیون دلار بود سود بسیار خوبی برای سازندگانش به همراه داشت.

فیلم های ژانر وحشت دیگری نیز در این لیست حضور داشتند. فیلم "حیله‌گر قسمت 2" که توسط جیسون بلوم، فیلم دیستریکت و آی ام گلوبال با بودجه 5 میلیون دلاری ساخته شده بود توانست 160 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند و همچنین فیلم "ماما" نیز با بودجه 15 میلیون دلاری به فروش 146 میلیون دلار دست یافت.

فیلم "پاکسازی" با بازی اتان هاوک نیز با بودجه ساخت 3 میلیون دلارش اش 90 میلیون دلار فروش داشت.

"حالا مرا می‌بینی" نیز با بودجه ساخت 75 میلیون دلاری اش سودمند بود و فیلم کمدی "ما خانواده میلر هستیم" ساخته نیولاین نیز که تنها 37 میلیون دلار صرف ساخت آن شده بود موفق به دریافت 270 میلیون دلار در گیشه فروش شد.

"شامل آموزش نمی‌شود" دیگر فیلمی بود که با بودجه 5 میلیون دلاری ساخته شد و نه تنها موفق به کسب درآمد 44.5 میلیون دلاری در آمریکا شد بلکه به عنوان پرفروش ترین فیلم اسپانیایی زبان تاریخ نیز شناخته شد و 41 میلیون دلار در مکزیک فروش کرد و فروش جهانی اش از مرز 85 میلیون دلار نیز عبور کرد.

در میان فیلم های مستقل نیز فیلم لی دانیلز یعنی "پیشخدمت" بیشترین موفقیت را کسب کرد و با بودجه 35 میلیون دلاری که برای ساختش هزینه شد، بیش از 162 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد.

این فیلم در داخل نیز سودی 116.2 میلیون دلاری را نصیب کمپانی واینستاین کرد.

کد خبر 244671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز