همشهری آنلاین: معاون دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علوفه رسانی به حیات وحش در زمان بارش برف و یا در روزهای خشک و کم آب، از برنامه‌های این سازمان است و هر ساله این کار در مناطق مختلف انجام می‌شود

سازمان محیط زیست و علوفه رسانی به حیات وحش

به گزارش ایرنا، افشین کرمی افزود: عملیات علوفه رسانی در دستور کار ادارات کل محیط زیست استان‌هایی قرار دارد که در مناطق سردسیر واقع شده‌اند، از این رو سالانه بعد از بارش برف سنگین کار علوفه رسانی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: ادارات کل محیط زیست استان‌ها در سراسر کشور بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی کشور علوفه مورد نیاز برای حیات وحش مناطق را در ایام سرد سال تامین می‌کنند .تمام تمهیدات لازم برای فصول سرد و یا بسیار گرم سال اندیشیده و اعتباری نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: همچنین معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست آماده است درصورت نیاز از محل طرح تجهیز و ساماندهی مناطق حفاظت شده محیط زیست به ادارات کل استان‌ها کمک مالی کند.البته ممکن است یک استان که در منطقه سردسیر هم قرار دارد در یک سال به علت شرایط بارش برف، به علوفه رسانی نیاز نداشته باشد و بر عکس یک استان دیگر که از سرمای زیادی هم برخوردار نیست به علوفه رسانی نیاز پیدا کند.

وی گفت: به عنوان مثال حیات وحش استان خراسان رضوی در سال گذشته به دلیل شرایط جوی نامساعد، بارش برف زیاد و سرمای شدید نیاز به علوفه رسانی داشت که این کار انجام شد در حالی که در سال 90به دلیل روزهای کم برفی در منطقه نیازی به این کار نبود.

معاون دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عملیات علوفه رسانی فقط در فصل سرما انجام نمی‌شود بلکه در فصول گرم سال که خشکی و کم آبی حیات وحش را آزرده می‌کند نیز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: البته بسیاری از دوستداران محیط زیست و کارشناسان براین باورند که باید تا حد امکان از علوفه رسانی دستی به حیات وحش خودداری کرد زیرا این حیوانات در صورت تداوم این کار به تهیه علوفه به این روش عادت می‌کنند و به اصلاح ˈدستیˈ می‌شوند.

وی اظهار داشت: همچنین وقتی علوفه در مکانی ریخته می‌شود تعداد زیادی از حیوانات برای استفاده دور آن جمع می‌شوند که این وضعیت شرایط را برای افراد سودجو آماده می‌کند.

کرمی گفت: حیوانات به طور غریزی در فصل زمستان مسیر مهاجرت و حرکت خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که به علوفه مورد نیاز دسترسی پیدا کنند از این رو از سوی کارشناسان امر توصیه می‌شود تا حد امکان از علوفه رسانی دستی خودداری شود مگر در شرایط خاص و اضطراری همچون بارش سنگین برف و یا گرمای زیاد.

وی اظهار داشت: حتی ممکن است در برخی موارد این علوفه که در انبارها نگهداری می‌شوند حامل انواع قارچ‌ها و بیماری باشند و حیوان را بیمار کنند.

کد خبر 244712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز