همشهری آنلاین: طرح معترضان تایلندی برای تعطیل کردن بانکوک در هفته آینده و برهم زدن انتخابات پیش‌رو و نیز تعهد حامیان دولت به برگزاری تظاهرات‌های گسترده علیه اپوزیسیون، نشان می‌دهد که این کشور به سوی یک درگیری سیاسی پیش می‌رود.

تایلند در آستانه تعطیلی سیاسی؛ بانکوک مرکز جنگ می‌شود

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند برای برگزاری انتخابات دوم فوریه که احتمالا با رای حامیانش در شمال و شمال شرق تایلند در آن به پیروزی خواهد رسید، با اقدامات اپوزیسیون در بانکوک روبرو است.

هزاران معترض روز یکشنبه به عنوان یک اعتراض اولیه و مقدماتی در آستانه تظاهرات گسترده 13 ژانویه، به خیابان‌های بانکوک ریختند. آن‌ها قصد دارند در این روز ادارات دولتی و چهارراه‌های کلیدی را برای برهم زدن انتخابات دوم فوریه به مدت چند روز مسدود کنند.

این در حالی است که یینگلاک 46 ساله از به تعویق انداختن انتخاب خودداری کرده و می‌گوید چنین اقدامی برخلاف قانون اساسی تایلند است.

عدم اطمینان جاری در فضای سیاسی تایلند، اقتصاد این کشور را به عنوان دومین قدرت اقتصادی جنوب شرق آسیا تهدید می‌کند. هر چند که یینگلاک برای ادامه راهش مصمم به نظر می‌رسد اما هر چه اعتراضان بیشتر می‌شود، او با انزوای بیشتری روبرو می‌شود و همچنین احتمال دخالت ارتش یا دستگاه قضایی برای پایان دادن به این بن‌بست وجود دارد.

یینگلاک روز یکشنبه در صفحه شخصی خود فیس‌بوک نوشت: انتخابات نوش‌دارویی برای درمان فوری مشکلات نیست، اما می‌توان از آن برای حل درگیری‌ها در یک سیستم دموکراتیک استفاده کرد.

اپوزیسیون تایلند خواستار لغو انتخابات و تشکیل یک شورای مردمی برای نظارت بر اصلاحات است.

کد خبر 244894

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز