دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی دهمین سفر خود را به خاورمیانه با هدف پیشبرد طرح صلح میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی به پایان برد که با وجود ابراز خوش‌بینی او نسبت‌به حمایت کشورهای عربی هنوز اختلاف‌ها بر سر اصول مهم برطرف نشده است.

جان کری روز یکشنبه را با سفر‌هایی کوتاه و سریع به عربستان و اردن پشت سر گذاشت و در بازگشت از این دو کشور اعلام کرد که توانسته حمایت اتحادیه عرب را از طرح خود به‌دست آورد. کری با رسیدن به امان، پایتخت اردن حدود یک ساعت با عبدالله دوم، پادشاه اردن و وزیر امور خارجه این کشور مذاکره کرد و سپس برای دیدار با مقام‌های عربستان راهی این کشور شد.

در عربستان هم مذاکرات کری بسیار سریع و فشرده بود و گفت‌وگوهای او با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و سعود الفیصل، وزیر امور خارجه این کشور تنها 2 ساعت طول کشید. او در نشست خبری پس از مذاکره با این دو کشور عربی اعلام کرد که گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته و حمایت‌شان را از طرح صلح به‌دست آورده است.

در یک سال گذشته جان کری سفرها و تلاش گسترده‌ای برای به نتیجه رساندن طرح ۹ ماده‌ای صلح میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی با ۱۰ سفر داشته به‌طوری که برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی حرکت او را تلاشی برای به‌دست آوردن جایزه صلح نوبل خوانده‌اند. کری در نشستی خبری گفت:

در پایان این روند همه این توافق‌ها مانند تکه‌های یک پازل کنار هم قرار می‌گیرند. بنابر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا چارچوب پیشنهای این کشور شامل مسائل مهمی مانند مرزهای فلسطین، آینده بیت المقدس و سرنوشت آوارگان فلسطینی است. مقام‌های آمریکا‌ماه آوریل را به‌عنوان ضرب الاجل اولیه برای رسیدن به توافق میان دوطرف تعیین کرده‌اند اما به‌نظر نمی‌رسد با چیده نشدن تکه‌های پازل کری تا آن زمان توافقی به‌دست بیاید.

روز گذشته احزاب افراطی دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی هم تهدید کردند که در صورت ادامه فشارهای کری و پذیرفته شدن طرح او از سوی نتانیاهو از کابینه خارج خواهند شد و کابینه را در معرض سقوط قرار خواهند داد. یکی از بندهای طرح آمریکا به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی است که از سوی گروه‌های فلسطینی رد شده است. جان کری روز گذشته پس از بازگشت به بیت‌المقدس منطقه را به مقصد واشنگتن ترک کرد اما به‌نظر نمی‌رسد ۱۰ سفرش هنوز نتیجه‌ای ملموس برای طرح ۹ ماده‌ای او پیدا کرده باشد.

کد خبر 244938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز