همشهری آنلاین: در حالی که وزیران امورخارجه آمریکا و روسیه خود را برای گفت‌وگو درباره نقش احتمالی تهران در کنفرانس ژنو ۲ آماده‌ می‌کنند، آمریکا در اظهاراتی بی‌اساس ایران را به دامن زدن به خشونت‌های سوریه متهم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در تاریخ 13 ژانویه ( 23 دی) با سرگئی‌ لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند تا درباره اینکه آیا ایران باید در کنفرانس صلح سوریه که در سوئیس برگزار می‌شود شرکت کند یا خیر مذاکره کند.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد: ایران تا این لحظه هیچ کاری جز کمک به رژیم (بشار اسد، رئیس جمهور سوریه)، کمک به ورود جنگجویان خارجی به داخل (سوریه) و کمک به تلاش‌های رژیم برای سرکوب مردم سوریه نکرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: آنها اگر می‌خواستند پیامی برای جهانیان درباره جدیت‌شان در زمینه رسیدن به یک راه‌حل مثبت بفرستند، گام‌هایی وجود دارد که می‌توانند اتخاذ کنند.‌ نشانه‌ای حاکی از اینکه آنها تمایل یا علاقه‌ای به اتخاذ هریک از این گام‌ها دارند مشاهده نشده است.

سوریه و سازمان ملل بر لزوم شرکت داشتن ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید داشته‌اند، ولی آمریکا با حضور ایران مخالفت کرده است.

نام ایران در فهرست کشورهای اولیه‌ای که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل دعوت‌نامه‌های شرکت در کنفرانس ژنو 2 را در روز دوشنبه برایشان فرستاد قرار نداشت، ولی نتیجه گفت‌وگو‌های کری و لاوروف با یکدیگر می‌تواند بر این روند تأثیر بگذارد.

جان کری اخیرا گفت که حتی اگر ایران در سطح وزیر در کنفرانس ژنو 2 شرکت نکند، می‌تواند در حاشیه این مذاکرات نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

کد خبر 245166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز