دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که سازمان ملل متحد درباره وخامت اوضاع انسانی سوریه به‌ویژه کمبود مواد غذایی در فصل سرما هشدار داده روز گذشته وزیر امور خارجه روسیه از موافقت دمشق برای ایجاد کریدورهای رسیدن کمک‌های ضروری به آسیب‌دیدگان نزدیک به ۳ سال جنگ و درگیری در این کشور در آستانه برگزاری نشست ژنو ۲ خبر داد.

وزرای خارجه روسیه و آمریکا همچنین گفته‌اند که قرار است در بخش‌هایی از سوریه آتش بس برقرار شود تا کمک‌های انسان‌دوستانه به جنگ‌زدگان برسد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری که روز گذشته همراه با حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در پاریس برگزار شد اعلام کرد که دولت سوریه آماده فراهم کردن امکان دسترسی نیروهای امداد و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت‌درگیری است. وی که برای شرکت در نشست موسوم به دوستان سوریه به همراه ۱۰ نفر از وزرای خارجه کشورهای دیگر در پاریس به سر می‌برد تأکید کرد دمشق آماده است که اجازه عبور کاروان‌های کمک رسانی را بدهد و با مخالفان و هلال احمر همکاری داشته باشد تا این کمک‌ها را به غوطه شرقی و ریف دمشق برسانند. وی ابراز امیدواری کرد که مخالفان هم مواضعی مشابه دولت سوریه اتخاذ کنند.

به گزارش رویترز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در این نشست خبری از مذاکره با لاوروف درباره امکان اعلام آتش‌بس در مناطقی از سوریه و همچنین تبادل زندانیان خبر داد. وی گفت: ما درباره امکان اعلام آتش‌‌بس گفت‌وگو کردیم. احتمال آتش بس در مناطقی مانند حلب وجود دارد.

والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ضمن درخواست از مخالفان و دولت سوریه برای تأمین امنیت نیروهای امدادی و امکان رسیدن کمک‌ به آسیب‌دیدگان ، از کمبود شدید مواد غذایی و گرسنگی در مناطق درگیری ابراز نگرانی کرد.وزرای امور خارجه ۱۱ کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، فرانسه، عربستان، امارات، قطر، مصر، اردن، ترکیه و آمریکا برای مذاکره با مخالفان سوریه برای شرکت در نشست ژنو ۲، در گفت‌وگوهایی موسوم به نشست دوستان سوریه شرکت کرده‌اند. روز گذشته درحالی‌که سرگئی لاوروف از تأخیر ائتلاف مخالفان در تصمیم‌گیری برای ژنو۲ انتقاد کرد جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که شخصاً مطمئن است که ائتلاف مخالفان در این نشست حاضر خواهند شد.

کشورهای شرکت‌کننده در نشست پاریس تأکید کرده‌اند که مذاکرات صلحی که قرار است ۹ روز دیگر در ژنو برگزار شود، تنها گزینه رسیدن به راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران در سوریه است. این در حالی است که با اختلاف‌های گسترده میان مخالفان حضور آنها هنوز در این نشست قطعی نشده اما این اعتقاد وجود دارند که مخالفان با نا‌امیدی از احتمال‌های دیگر ازجمله دخالت نظامی خارجی چاره‌ای به جز شرکت در این نشست نخواهند داشت. وزیر امور خارجه فرانسه که میزبان نشست پاریس بود با تأکید بر اینکه ژنو ۲ تنها گزینه برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه است اعلام کرده هدف از ژنو ۲ ایجاد دولتی انتقالی با قدرت اجرایی کامل در سوریه است.

این در حالی است که احمد جربا، رهبر ائتلاف ملی سوریه در آخرین موضع‌گیری خود مدعی شده که کشورهای موسوم به دوستان سوریه با این مسئله که بشار اسد و خانواده‌اش نقشی در آینده این کشور نداشته باشند، موافق هستند. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه قرار است در آستانه این نشست حساس به مسکو برود تا با مقام‌های روسیه دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه به‌احتمال زیاد سفر معلم در روز پنجشنبه‌صورت خواهد گرفت تا آخرین رایزنی‌ها میان دوطرف صورت بگیرد.

کد خبر 245805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز