همشهری آنلاین: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق از حصول توافق‌های مهم بین دو کشور در خصوص مسایل مرزی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در بغداد، محمد جواد ظریف و هوشیار زیباری وزرای خارجه ایران و عراق در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه در پایتخت عراق، از حصول توافق‌هایی که از آن به مهم تعبیر کردند، در زمینه مسایل مرزی آبی و خاکی دو کشور خبر دادند.

زیباری با اشاره به حضور یک تیم کارشناسی عراق در حال حاضر در ایران در این باره گفت که دو کشور در زمینه مشکلات مرزی اخیرا پیشرفت‌های خوبی را تحقق بخشیده اند و بسیاری از مشکلات مرزی در حال حل و فصل است.

وی ادامه داد که تیم کارشناسی عراق متشکل از حقوقدانان و کارشناسانی از وزارتخانه‌های مختلف عراق هستند و توانسته‌اند در زمینه مرزهای آبی و کشتی رانی پیشرفت‌های خوبی داشته و بسیاری از توافقنامه‌های سابق موجود بین دو کشور را بازنگری و به زودی این توافقات مهم اعلام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در ادامه گفت که با اشتیاق منتظر سفر آقای زیباری به تهران ظرف دو هفته آینده هستم تا توافق‌های مهمی که ایجاد شده را نهایی کنیم.

محمد جواد ظریف ابرازامیدواری کرد که این توافقات زمینه را برای بهره برداری دو ملت از مرزهای آبی در اروند رود یا شط العرب فراهم کند.

وی اضافه کرد که زمینه همکاری بین ایران و عراق به دلیل مشترکات متعدد و همچنین تهدیدها و چالشهایی که دو کشور با آن مواجه هستند بسیار گسترده است.

تسلیت شهدای ایرانی قربانی تروریسم در عراق

وزیر خارجه عراق همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است گفت : ایران از اولین کشورهایی بوده که آمادگی خود را برای پشتیبانی از عراق در مبارزه با تروریسم اعلام کرد و حتی تعدادی از مهندسان ایرانی مجری طرح در عراق، چندی پیش قربانی همین عملیات تروریستی شدند که به خانواده‌های این شهدا تسلیت می‌گوییم.

وزیر خارجه کشورمان نیز دو کشور ایران و عراق را قربانی تروریسم خواند و گفت : ما همواره در کنار دولت و ملت عراق درمبارزه با افراط و تروریسم می‌مانیم و امیدواریم به برکت میلاد حضرت پیامبر رحمت محمد (ص) وحدت و همدلی بین ملت مسلمان عراق برقرار و زمینه مشارکت همه اقشار ملت عراق در سازندگی کشورشان فراهم شود.

ظریف : آینده سوریه را فقط سوری ها تعیین می کنند

وزیر خارجه کشورمان نیز نسبت به خطرات پدیده افراط گری و تروریسم در منطقه و جهان هشدار داد و در خصوص بحران سوریه تاکید کرد : آینده سوریه را فقط مردم سوریه می‌توانند تعیین کنند.

محمد جواد ظریف در خصوص کنفرانس ژنو 2 ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس که با مشارکت همه کشورهای منطقه از جمله عراق برگزار می‌شود بتواند گروههای مختلف سوری را به مسیر گفت وگو و رسیدن به تفاهم هدایت کند و این امکان را برای مردم سوریه فراهم کند تا بدون دخالت خارجی و فشار افراط گرایان و تروریست‌ها خودشان سرنوشت شان را تعیین کنند.

ایران بدون هیچ پیش شرطی در کنفرانس ژنو 2 شرکت می کند

وزیرامور خارجه کشورمان در پاسخ خبرنگاری در خصوص عدم مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 گفت: ما فقط در صورتی در این کنفرانس شرکت می‌کنیم که کرامت و احترام ملت و دولت ایران حفظ شود و در صورتی که هیچ شرطی برای دعوت از جمهوری اسلامی ایران تعیین نشود در کنفرانس مزبور شرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد باعث تاسف است که بر اثر برخی فشارهای برخی گروه‌ها و برخی اطراف، شرایطی ایجاد شده و ایران اعلام کرده است که بدون در نظرگرفتن این شرایط ، هیچ شرطی را برای حضور در کنفرانس نمی‌پذیرد.

عراق خواهان مشارکت ایران در ژنو 2 است

وزیر خارجه عراق در خصوص عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 گفت: عراق از همان آغاز برای مشارکت همه طرف هایی که در موضوع سوریه دخیل هستند یا می‌توانند نقش مثبت ایفا کنند تاکید داشته و بر همین اساس خواهان مشارکت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو 2 است.

هوشیار زیباری تاکید کرد : به اعتقاد ما - که همواره در همه مجامع بین المللی و عربی واسلامی بر آن تاکید داشته‌ایم - مشارکت ایران در این کنفرانس ژنو 2 می‌تواند مفید باشد.

وی در پاسخ سوال خبرنگاری تصریح کرد که کنفرانس ژنو 2 کنفرانسی برای دولت‌ها و کشورهای شرکت کننده نیست بلکه این کنفرانس برای خود سوری‌ها است تا خودشان مشکلات خود را حل و فصل کنند و نقش کشورها و دولت‌ها در این کنفرانس تنها برای ترغیب و تشویق همه طرف‌های سوری است .

وی حضور کشورها در این کنفرانس را پروتکلی خواند.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد که در گفت وگو با همتای ایرانی اش راجع به تحولات منطقه و همچنین موضوع بحران سوریه و کنفرانس ژنو 2 و گسترش روابط فی ما بین بحث و تبادل نظر شده است.

کد خبر 245907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز