همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور با بیان اینکه تا چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی خواهد شد، گفت: توافق ژنو یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران، توافق ژنو یعنی پذیرش جهان در برابر فناوری صلح آمیزی که در سایه تلاش و ایثارگری دانشمندان جوان به دست آورده‌ایم و توافق ژنو یعنی شکستن سد تحریم که به ناروا بر ملت صلح دوست ایران تحمیل شده بود.

مهر نوشت: رئیس جمهور در سخنرانی خود در اجتماع مردم اهواز در مصلای این شهر گفت: مردم عزیز خوزستان، همه زنان و مردان این سرزمین مقاوم، سلام بر شما مردم، سلام بر عشایر عرب و لر و بختیاری، سلام بر دزفول و شوشتر و سراسر استان خوزستان، سلام بر جای جای این سرزمین پاک؛ در آغاز مایلم به خاطر تاخیر در ورود به اهواز عزیز به دلیل مشکل مه گرفتگی و مشکل پروازی که می‌خواهم از شما عذرخواهی کنم که از صبح اول وقت تا الان در مصلی در خیابان‌ها در فرودگاه اجتماع کرده بودید؛ درود من بر همه شما مردم خونگرم و وفادار.

رئیس جمهور اضافه کرد: از من سوال کردند که چرا اولین دیدار مردمی از خوزستان؟ من از این سوال متعجبم؛ خوزستان نه به دلیل استان مرزی بودنش؛ نه به این دلیل که استان زرخیز است؛ نه به دلیل معادنش، سرزمین حاصلخیزش و راه‌های استارتژیکش بلکه به خاطر مردم غیورش.

روحانی تصریح کرد: استان خوزستان یعنی مردم مقاومی که هشت سال در برابر جهان ایستادند و پیروز شدند.

وی تصریح کرد: جای جای این استان به عنوان تربت پاک برای ملت ایران است؛ من در این سفر دلم می‌خواست به همه جاهایی که سرزمین جهاد و شهادت بود، از بستانش، سوسنگردش، حمیدیه‌اش، هورش، حسینیه‌اش، شلمچه‌اش، طریق القدسش، فتح المبینش، بیت المقدسش، خیبرش، بدرش، والفجرش، کربلای 4 و 5، رمضانش و همه عملیات سرنوشت سازش؛ ای کاش می شد همه این تربت‌های پاک را زیارت می‌کردم و سر تواضع را در برابر رزمندگان عزیز یک بار دیگر فرود می‌آوردم.

روحانی افزود: من می‌دانم شما از صبح تا الان در مصلی و خیابان و فرودگاه منتظر مانده‌اید؛ اما به طور خلاصه در دو مبحث کوتاه نکاتی را به عرض شما می‌رسانم؛ نخست، این ماه، ماه ربیع الاول است، ماه ربیع الاول یعنی ماه ولادت نور، ماه ولادت پیامبر اعظم، ماه ولادت امام صادق، یعنی ماه هجرت پیغمبر؛ و من می‌خواهم یک کلمه راجع به هجرت بگویم؛ مردم، ما نیاز به هجرت داریم؛ هجرت از شرایط بد زندگی به شرایط مطلوب؛ هجرت از تورم و رکود و گرانی و بیکاری تا اشتغال؛ هجرت از جامعه‌ای که دیگران برای ما شکاف درست کردند تا به یک جامعه متحد؛ هجرت از روابطی که با جهان شایسته این ملت بزرگ نیست تا رسیدن به یک روابط سازنده با جهان.

رییس جمهور افزود: دولت در طول 5 ماه گذشته به یاری خداوند، با حمایت شما مردم غیور و با کمک‌ها و تدبیر مقام معظم رهبری به حول و قوه الهی قدم‌های ارزنده‌ای را برداشته است.

روحانی با بیان اینکه در زمینه روابط خارجی تا چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی خواهد شد، ادامه داد: می‌دانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: توافق ژنو یعنی پذیرش جهان در برابر فناوری صلح آمیزی که در سایه تلاش و ایثارگری دانشمندان جوان به دست آورده‌ایم.

روحانی تاکید کرد: توافق ژنو یعنی شکستن سد تحریم که به ناروا بر ملت صلح دوست ایران تحمیل شده بود.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل سخنان رییس جمهور در این مراسم را به شرح زیر منتشر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
الذین آمنوا و هاجروا وجاهدوا فی سبیل الله بأموالهم وأنفسهم و أعظم درجه عندالله اولئک هم الفائزون
مردم عزیز خوزستان
زنان و مردان این سرزمین مقاوم
سلام بر شما مردم
سلام بر عشایر
سلام بر عشایر عرب و لر و بختیاری
سلام بر دزفول و شوشتر و سراسر استان خوزستان
سلام بر جای جای این سرزمین پاک

در آغاز مایلم به خاطر تأخیر در ورود به اهواز عزیز، به دلیل مشکل مه‌گرفتگی و پروازی از شما عذرخواهی کنم که از صبح اول وقت تا الان در مصلا و در خیابان‌ها و در فرودگاه اجتماع کرده بودید.
درود من بر همه شما مردم خونگرم و وفادار.

از من سوال کردند که چرا اولین دیدار مردمی از خوزستان است. از این سوال متعجبم ... خوزستان، نه به دلیل اینکه استان مرزی و نه به دلیل اینکه استان زرخیز است و نه به دلیل معادنش، سرزمین حاصلخیزش، راه‌های استراتژیکش و نهرهایش، بلکه به خاطر مردم غیورش.

استان خوزستان یعنی مردم مقاومی که ۸ سال نه در برابر صدامیان که در برابر جهان نیز ایستادند و پیروز شدند.

جای جای این استان به عنوان تربت پاک برای ملت ایران است. در این سفر خیلی دلم می‌خواست به همه جاهایی که سرزمین جهاد و شهادت بوده‌اند از سوسنگرد، حمیدیه، فاو و شلمچه‌اش گرفته تا جاهایی همچون محل عملیات‌های طریق القدس، فتح المبین،‌ بیت المقدس، خیبر، بدر، والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵، رمضان و همه عملیات‌های سرنوشت سازش بروم. ای کاش می‌شد همه این حرمت‌های پاک را زیارت می‌کردم و یک بار دیگر سر تواضع در برابر رزمندگان عزیز فرود می‌آوردم.

می‌دانم شما از صبح تا حالا در خیابان و مصلا و فرودگاه منتظر ماندید اما به طور خلاصه در دو مرحله کوتاه نکاتی را به عرض می‌رسانم.

ربیع الاول یعنی ماه ولادت نور
این ماه، ماه ربیع الاول است، ربیع الاول یعنی ماه ولادت نور، یعنی ماه ولادت پیامبر اعظم (ص)، امام صادق(ع)، ماه هجرت پیغمبر (ص) و می‌خواهم یک کلمه راجع به هجرت بگویم؛ ما نیازمند هجرتیم؛ هجرت از شرایط بد زندگی به شرایط مطلوب؛ هجرت از تورم، رکود، گرانی و بیکاری تا اشتغال، هجرت از جامعه‌ای که دیگران در آن برای ما شکاف درست کرده‌اند تا جامعه‌ای متحد. هجرت از روابطی با جهان که شایسته این ملت بزرگ نیست و رسیدن به یک روابط سازنده با جهان.

مردم بزرگوار خوزستان، زنان و مردان، محضر شما عرض می‌کنم دولت در طول ۵ ماه گذشته به یاری خداوند با حمایت شما مردم غیور و با کمک‌ها و تنویر مقام معظم رهبری و به حول و قوه الهی قدم‌های ارزنده‌ای برداشته است؛ در زمینه روابط خارجی تا چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی خواهد شد.

توافق ژنو یعنی تسلیم شدن قدرت‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران
می‌دانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم شدن قدرت‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران.

توافق ژنو یعنی پذیرش جهان فناوری صلح‌آمیزی که در سایه تلاش و ایثار دانشمندان جوانمان به دست آورده‌ایم؛ یعنی شکستن سد تحریم که بر ملت عزیز و صلح دوست ایران تحمیل شده بود.

امروز بعد از حماسه سیاسی ملت بزرگ در ۲۴ خرداد، همه جهان در برابر عظمت شما ملت، به ناچار سر فرود آورده‌اند.

از منافع و مصالح این ملت دفاع خواهیم کرد
ما به حول و قوه الهی از منافع ملت و از مصالح این ملت دفاع خواهیم کرد. به عنوان سربازان خط مقدم شما مردم غیور، از این کشور و از منافع ملی‌مان با کمال قدرت حفاظت خواهیم کرد.

ما روابطمان را با جهان بر مبنای منافع کشورمان تنظیم خوهیم کرد.
در سخنرانی‌های بعدی‌ام مفصل‌تر در این زمینه سخن خواهم گفت.
ما مصمم به هجرتیم؛ هجرت از شرایطی که در شأن ملت بزرگ ایران نیست، به شرایطی که خواست و مطلوب ملت ایران است.

و اما مسأله استان خوزستان؛
این سرزمین، سرزمینی است که هر قدر دولت برای این استان تلاش و سرمایه‌گذاری کند، کم کار انجام داده است.
اولین قدمی که دولت قبل از این سفر بحث‌هایش را دوباره انجام داده است و به حول قوه الهی آن را شروع خواهد کرد و در دولت یازدهم به اذن پروردگار آن را به ثمر خواهد رساند، کشاورزی استان خوزستان است.
برای آماده کردن و زیر کشت بردن پانصد و پنجاه هزار هکتار از این استان نیازمند ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم که برای این رقم دولت پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.

از طریق صندوق توسعه در طول ۳ سال آینده همه این زمین‌ها را آماده کشت خواهیم کرد و این کار بسیار بزرگی است که باید در این استان انجام شود.
در سفر حدود ۱۷ سال قبل مقام معظم رهبری به استان، این برنامه مورد تأکید قرار گرفته و قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده است که باید تکمیل شود.
امروز رییس جمهوری به شما قول می‌دهد که همه توان دولت را برای اجرای این پروژه عظیم استان به کار بگیرد.

احیای کارون یعنی شریان حیاط استان خوزستان
مسأله دیگر، احیاء کارون است؛ کارون یعنی شریان حیاط استان خوزستان، یعنی رودخانه زیبایی‌ها. برای شورای عالی آب، دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون، جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری انجام نشود.

اگر طرح و پروژه دیگری جزء برنامه بوده است، آن پروژه‌ها متوقف خواهد شد. برای احیاء کارون باید برای پسماندها و فاضلاب‌هایی که متأسفانه به این رود می‌ریزد جلوگیری شود. برای این کار، طرحی که برای تصفیه آب شهر اهواز است به سرعت پیگیری خواهد شد.

این موضوع را در دولت بررسی می‌کنیم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه که اعلام خواهد شد به اتمام می‌رسانیم.
البته پروژه حل مسأله فاضلاب در شهرهای دیگر هم در این استان در دستور کار است.

آب آشامیدنی اهواز هفته آینده وصل خواهد شد
مسأله سوم، مسأله آب برای شهرهای مختلف این استان، بویژه اهواز، خرمشهر و آبادان است.

ان‌شاءالله آب آشامیدنی اهواز هفته آینده وصل خواهد شد و برای خرمشهر و آبادان تلاش پیگیر می‌شود تا در زمانی کوتاه آنها هم به ثمر نهایی برسد. طرح‌های دیگری هم برای این استان هست؛ مثل آزادراهی که بین بندر امام و تهران است و باید بخشی از آن از اندیمشک تا اهواز تکمیل شود. بقیه طرح‌ها را هم در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها توضیح می‌دهم. اما خرمشهر و آبادان به عنوان سمبل مقاومت استان در دوران دفاع مقدس هستند. شهری که توسط متجاوزین اشغال شد، شهری که بخشی از آن در آبادان به اشغال در آمد و مقاومت کرد.

برای آبادانی خرمشهر و آبادان دو طرح مورد نظر است؛ اول پاکسازی و لایروبی اروند مطرح است. برای این کار باید با توافق دولت عراق این کار را به ثمر برسانیم.
در سفر نخست وزیر عراق به تهران، به طور مفصل با ایشان صحبت کردم و به او گفتم باید آبادان، خرمشهر و بصره آباد شوند و راه آن پاکسازی اروند است.

توافق کلی را انجام داده‌ایم. هیأتی هم به بغداد رفت و اکنون هیأتی از بغداد در تهران است و این مسیر را ادامه می‌دهیم تا اروند را به صورتی درآوریم که بتواند نه تنها در کشتیرانی و آبادانی که نبود بخشی از بیکاری‌ای که شما به حق برای آن شعار سر می‌دهید برطرف کند.

کل آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام می‌شود
مسأله بعد منطقه آزاد است؛ شرایط امروز منطقه آزاد اروند مناسب نیست. دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند.
همه نکاتی که عرض کردم، موجب حرکت و شکوفایی استان خواهد شد.

در طرح اولی که گفتم، ظرف ۳ سال ۵۵۰ هزار هکتار را به حول و قوه الهی و به همت مردم و تلاش دولت زیر کشت خواهیم برد و این ۳۰۰ هزار موقعیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را بوجود خواهد آورد.
بنابراین ما می‌توانیم با اقدامات مؤثر، خوزستان را از اوضاع فعلی به اوضاع مطلوب برگردانیم. البته در زمینه شهرستان‌های دیگر و طرح‌های دیگر، ان‌شاء‌الله از طریق رادیو و تلویزیون برنامه‌ها را به عرض ملت بزرگ ایران خواهم رساند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷