همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: بخش اعظم عملیات پاکسازی استان خوزستان که در طول جنگ تحمیلی به آلوده ترین منطقه جهان تبدیل شده بود با برنامه ریزی، تلاش و همت مرکز مین زدایی کشور، سپاه پاسداران، ارتش و شرکت های خصوصی انجام شد.

دهقان

به گزارش ایرنا از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار سرتیپ پاسدار ˈحسین دهقانˈ در جریان بازدید از روند اجرای عملیات مین زدایی استان خوزستان، افزود: جهاد خالصانه و خاموش موجب احیاء مناطق مرزی در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی و کردستان شده است.

دهقان ادامه داد: به هم ریختگی میادین بر اثر آبرفتی بودن زمین، جابجایی مین بر اثر حرکت خاک، تراکم زیاد مین های والمر و ضد خودرو، پنهان شدن مین در لایه های زیرین خاک، وجود میدان مین در شیب های تند، مناطقی که زیر آب بوده و در حال حاضر خشک شده و رملی بودن بعضی از مناطق از دلایل صعوبت و سختی کار است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با وجود چنین موانعی بیش از 600 هزار مین و هزاران گلوله عمل نکرده طی دو سال گذشته جمع آوری و منهدم شده است.

دهقان تصریح کرد: اقدام بزرگ پاکسازی که در سایر استان های مرزی درگیر با جنگ تحمیلی در حال انجام است، جز با رشادت و از خودگذشتگی جان برکفان این عرصه عملی نشده است.

نماینده ویژه رئیس جمهوری در امر پاکسازی میادین مین، اجرای ده ها طرح عمرانی و اقتصادی در مناطق مرزی خوزستان از جمله خرمشهر، آبادان، فکه و چزابه و سایر مناطق این استان را از دستاوردهای بسیار مهم کار پاکسازی برشمرد.

دهقان افزود: این مهم موجب رونق اقتصادی- عمرانی و افزایش اشتغال و ارتقاء امنیت و حفاظت از محیط زیست شده است.

وی گفت: این روند با شتاب، دقت و کیفیت بیشتر تا جمع آوری آخرین مین و گلوله عمل نکرده در حال انجام است و ادامه خواهد داشت.

دهقان اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک بتوانیم باقیمانده مناطق آلوده به مین و گلوله های عمل نکرده را پاکسازی و امنیت کامل را در این مناطق برای مردم به ارمغان بیاوریم.

کد خبر 246053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز