گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با اجرایی‌شدن نتایج توافق‌های ژنو و لغو تحریم‌ها از دوشنبه هفته آینده، انتظار مردم برای افزایش تولید و عرضه و کاهش قیمت خودرو بیشتر شده است اما خودروسازان همچنان بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبند.

اکنون شرکت‌های خودروسازی همچنان عرضه قطره‌چکانی خودرو برای جلوگیری از شکست قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده و سیاستگذاران بخش صنعت نیز تنها بر تثبیت قیمت خودرو تا پایان امسال تأکید کرده و از سوی دیگر ایجاد محدودیت‌های تازه برای واردات خودرو بدون توجه به حقوق مصرف‌کنندگان را دنبال می‌کنند.

رفع بهانه‌های گرانی خودرو

تحریم صنعت خودرو مهم‌ترین توجیه خودروسازان برای بهبود‌نیافتن کیفیت و گرانی خودرو بوده و با لغو این تحریم‌ها از 30دی‌ماه، مصرف‌کنندگان در انتظار حمایت دولت وکاهش قیمت‌ها هستند. انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز با اشاره به سیر نزولی نرخ تورم، تثبیت نرخ ارز و رفع موانع تولید، خواستار کاهش 20درصدی قیمت‌ها شده که مخالفت شدید خودروسازان را به همراه داشت؛ خودروسازانی که حتی در آستانه لغو تحریم‌ها نیز زیان انباشته سال‌های گذشته و کمبود نقدینگی را توجیهی برای گرانی خودرو می‌دانند. به گفته فرهاد به‌نیا، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان، تحریم قطعات خودرو 20ژانویه (30دی ماه) برداشته شده، لغو تحریم خودرو اجتناب‌ناپذیر است.

نادر قاضی‌پور، عضو ناظر شورای رقابت نیز با اشاره به مباحث مطرح‌شده در شورای رقابت اعلام کرد: می‌توان با افزایش رقابت در بازار هزینه‌های اضافی تولید را کاهش داد تا با توجه به ثبات نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهش یابد. به گفته وی، در طول سال‌های گذشته، برخی خودروسازان سرمایه‌های خود را در حوزه‌های دیگری به کارگرفتند اما اکنون تغییر شرایط بازار ارز می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو تا 30درصد با انضباط مالی خودروسازان شود.

سیر نزولی قیمت‌ها با مقاومت خودروسازان

بازار خودرو در حالی در انتظار شکست قیمت‌ها پس از اجرای توافق ژنو به سر می‌برد که ناتوانی خودروسازان در تحویل بموقع خودروهای خریداری‌شده توسط مشتریان و عرضه قطره‌چکانی خودرو مانع پایین آمدن قیمت‌ها شده و افزایش قیمت برخی خودروهای وطنی رکود بازار را تشدید کرده است. افزایش تقاضای خودرو در بازار شب عید و انتظار مشتریان برای تأثیرپذیری قیمت خودرو از لغو تحریم‌ها موجب کاهش نسبی قیمت در بازار خودروهای خارجی شده است؛ به‌نحوی که طی چند هفته اخیر برخی محصولات کیا، هیوندایی و مزدا کاهش قیمت یک تا 4میلیون تومانی را تجربه کرده است. در بازار خودروهای داخلی نیز به‌دلیل مقاومت خودروسازان و وزارت صنعت در برابر شکست قیمت‌ها، اکنون نرخ‌های گران اغلب خودروها ثابت مانده و حتی در برخی موارد افزایش 200تا 300هزار تومانی را شاهد بوده است.

با وجود این، بررسی قیمت‌ها در بازار خودروهای چینی حاکی از شکست قیمت این خودروها به‌دلیل عدم‌اقبال مشتریان خودروست به‌نحوی که قیمت حاشیه بازار برخی از این خودروها مانند ‌ام‌وی‌ام ایکس33 نسبت به قیمت مصوب شرکت‌های وارد‌کننده با کاهش بیش از 3میلیون تومانی به 57میلیون تومان رسیده است.

کد خبر 246073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز