گروه ادب و هنر: خیلی‌ها می‌توانستند از چند‌ماه پیش نامزدی «جاذبه»، «حقه‌بازی آمریکایی» و «۱۲سال بردگی» را در رشته‌های اصلی اسکار هشتاد و ششم پیش‌بینی کنند اما نادیده گرفته شدن شایسته‌هایی چون فیلم تازه برادران کوئن و «شتاب» ران هوارد غیرقابل تصور بود.

فیلم جاذبه


به گزارش همشهری، از همان زمان که «گذشته» اصغر فرهادی و یکی‌دو فیلم دیگر در عین شایستگی و در کمال شگفتی کارشناسان از رقابت برای کسب اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بازماندند، می‌شد تصور کرد امسال با اسکار متفاوت طرف هستیم. اتفاقی که عصر پنجشنبه گذشته به وقت تهران افتاد و «درون لوین دیویس» ایتن و جوئل کوئن تنها در 2رشته فنی نه‌چندان مهم نامزد دریافت یکی از جوایز مراسم آکادمی 2014شد.

دو فیلم با رکورد 10نامزدی

شریل بون آیزاکس رئیس آکادمی هنرها و علوم تصاویر متحرک و کریس همزورث بازیگر فیلم‌های «تور» پنجشنبه هفته گذشته در ساموئل گلدوین تیه‌تر لس‌آنجلس فهرست نامزدهای رشته‌های 24گانه هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار را اعلام کردند. جاذبه به کارگردانی آلفونسو کوارون و حقه‌بازی آمریکایی ساخته دیوید اُ. راسل هر کدام در 10رشته نامزد دریافت جایزه شدند و 12سال بردگی در 9رشته بخت‌بردن مجسمه طلایی اسکار را دارد.

کاپیتان فیلیپس، باشگاه خریداران دالاس و نبراسکار در 6رشته، او و گرگ وال استریت در 5رشته، فیلومنا در 4رشته، جاسمین غمگین و هابیت 2در 3رشته و August: Osage County، من نفرت‌انگیز 2، یخ‌زده، استاد بزرگ، گتسبی بزرگ، درون لوین دیویس، رنجر تنها و تنها بازمانده هر کدام در 2رشته نامزد دریافت جایزه از هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار هستند؛ مراسمی که یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر هالیوود‌اند هایلند برگزار می‌شود و الن دیجنرس برای دومین بار اجرای آن را به‌عهده دارد.

جامانده‌های بزرگ

«پیشخدمت لی دنیلز» و شتاب ران هوارد چنان از سوی اعضای آکادمی اسکار نادیده گرفته شده‌اند که حتی در یک رشته هم نامزد دریافت جایزه نیستند. درون لوین دیویس کوئن‌ها باید برای 2رشته بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین صدا رقابت کند و نجات آقای بنکس جان لی هنکاک تنها در یک رشته بهترین موسیقی متن نامزد دریافت اسکار است. «ماندلا: راه طولانی آزادی» یک نامزدی در رشته بهترین ترانه دشت کرده و تنها نامزدی «زندانی‌ها» هم در رشته بهترین فیلمبرداری است. بی‌تردید بزرگ‌ترین جامانده‌های رقابت اسکار 2014را باید در رشته‌های بهترین بازیگران زن و مرد جست‌وجو کرد؛ جایی که اما تامپسن در نجات آقای بنکس نادیده گرفته شده و تام هنکس برای کاپیتان فیلیپس، جواکین فینیکس برای «او»، ادریس البا برای ماندلا و رابرت ردفورد برای همه‌‌چیز گمشده جایی در میان نامزدهای نهایی ندارند. هنکس البته بدشانس‌تر از دیگران است و بازی‌اش در نقش مکمل نجات آقای بنکس به چشم اعضای آکادمی نیامده است. اوپرا وینفری برای بازی در نقش مکمل پیشخدمت لی دنیلز، برادران کوئن برای فیلمنامه غیراقتباسی درون لوین دیویس و وودی آلن، پل گرینگرس و کوئن‌ها به‌ترتیب برای کارگردانی جاسمین غمگین، کاپیتان فیلیپس و درون لوین دیویس هم جزو غایب‌های سرشناس و پرامید این دوره هستند. گرچه آلن با آن قلم جادویی برای شانزدهمین بار نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شده تا در این عرصه یک رکورد جاودانه از خود به یادگار بگذارد.

برنده‌های بزرگ

باشگاه خریداران دالاس با نامزدی در 6رشته اصلی ازجمله بهترین بازیگران، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی یکی از شگفتی‌های بزرگ اسکار هشتاد و ششم است. فیلومنا هم 4نامزدی دارد، در بخش‌های بهترین بازیگر زن برای جودی دنچ، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین موسیقی متن.‌

فروپاشی حلقه شکسته، شکار، زیبایی بزرگ و عمر 4نامزد بزرگ رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان هستند اما شگفتی بزرگ این بخش غیبت استاد بزرگ و حضور «تصویر گمشده» ریتی پن به نمایندگی از کامبوج است. ‌

بازی آمار و ارقام‌

نبراسکا هشتمین فیلم سیاه و سفید است که از سال 1970در رشته بهترین فیلم نامزد دریافت اسکار می‌شود. 3سال پیش فیلم سیاه و سفید «هنرمند» اسکار بهترین فیلم را برد.
جاذبه پنجمین فیلم تاریخ اسکار است که در هر 7بخش فنی شامل فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، صدابرداری، تدوین صدا، جلوه‌های ویژه و طراحی تولید نامزد اسکار می‌شود.
مریل استریپ امسال برای هجدهمین بار نامزد جایزه اسکار است. او 15نامزدی در رشته بهترین بازیگر (با 2اسکار) و 3نامزدی بازیگر مکمل (با یک اسکار) در کارنامه دارد.
جنیفر لارنس در 23سالگی جوان‌ترین بازیگر سینماست که به رکورد 3نامزدی اسکار می‌رسد. ترسا رایت سال 1942در سن 24سالگی به سومین نامزدی خود رسیده بود.
برخاد عبدی که با کاپیتان فیلیپس نامزد جایزه نقش مکمل مرد شده، نخستین بازیگر سومالیایی است که به این موفقیت نایل می‌شود.

کد خبر 246209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز