همشهری آنلاین: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۱۴ خورشیدی (۱۹۳۵) به منظور ایجاد تسهیلات برای جهانگردان در سطح بین‌المللی، در ایران تأسیس شد.

canon

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1314 خورشیدی (1935) همزمان با افزایش جمعیت در دنیا و گسترش علایق کشورها به امور گردشگری و جهانگردی که با توسعه جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی میان برخی کشورها همراه بود و به منظور ایجاد تسهیلات برای جهانگردان در سطح بین‌المللی، در ایران تأسیس شد.

این نهاد از همان زمان به عضویت سازمان‌های بین‌المللی FIA (فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی) و AIT (اتحادیه بین المللی جهانگردی) وابسته به سازمان ملل متحد درآمد و فعالیت رسمی خود را در سطح جهان آغاز کرد.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران پس از کسب مجوز و موافقت دولت و مجلس در سال 1313 به عنوان چهارمین مؤسسه رسمی کشور در سال 1317 در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری به ثبت رسید و هم اکنون بیش از سه ربع قرن است که با هدف ارائه خدمات بهتر در تمامی ابعاد گردشگری و با شعار «آرامش خاطروامنیت سفر» مشغول ارائه خدمات به جهانگردان اعم از خارجی و ایرانی بوده و تجربیات ارزشمند حاصل این ایام را برگ زرینی در توسعه، گسترش و تداوم هر چه مطلوب‌تر خدمات خود می‌داند.

  • اهداف کانون

با عنایت به ماموریت کانون براساس اساسنامه مهمترین اهداف کانون عبارتند از :
فراهم آوردن موجبات آسایش و تامین حوایج و تسهیل مسافرت صاحبان وسایط نقلیه ایرانی به خارج از کشور و جهانگردان سایرکشورها که با وسائط نقلیه خود به جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند و یا قصد عبور از مرزهای ایران را دارند . فراهم کردن زمینه پذیرش اعضا به منظور ارائه خدمات گردشگری ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی و اعتباری به آنها ایجاد و انجام فعالیتهای فرهنگی هنری ، انتشاراتی ایجاد وارائه خدمات اعتباری در راستای وظایف و ماموریتهای کانون. .

  • ماموریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

ماموریت اولیه کانون جهانگردی واتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران بر اساس شرح وظایف مشروح در اساسنامه و مصوبات بین‌المللی عبارت است از فراهم آوردن موجبات آسایش و تسهیل مسافرت صاحبان وسائط نقلیه ایرانی به خارج و جهانگردان خارجی که با وسائط نقلیه خود به ایران سفر می‌کنند و نیز رفع حوایج آنها است. بررسی اسناد و مدارک موجود حکایت از آن دارد که این هدف محور اصلی و بنیادین فعالیت‌های کانون از آغاز تا کنون بوده و بدون هیچ‌گونه تغییر و به عنوان تنها هدف اصلی در اساسنامه ذکر شده است. اما پس از انتزاع کانون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیوستن آن به مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماموریت کانون مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفت. ماموریت جدید کانون عبارت است از کمک به توسعه گردشگری و صنایع وابسته که توسط کانون و کلیه موسسات و شرکت‌های وابسته پیگیری می‌شود .

  • وظایف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

با عنایت به ماموریت و اهداف کانون بر اساس اساسنامه، مهمترین وظایف کانون عبارت است از :
- ترجمه و تبدیل گواهینامه‌های رانندگی ملی به گواهینامه رانندگی بین‌المللی، ارائه پلاک ترانزیت، صدور کارنه دوپاساژ (مجوز عبور گمرکی) و گواهینامه مالکیت بین‌المللی
- صدور کارت‌های معرفی نامه بین‌المللی، دفترچه‌های کمپینگ و کارت بیمه به جهانگردان .
- عضویت در سازمان‌های بین‌المللی جهانگردی و اتومبیلرانی .
- ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی ایرانگردی در داخل و خارج از کشور
- تاسیس باشگاه و عضوگیری درراستای اهداف کانون
- ایجاد مراکز تفریحی، گردشگری، فرهنگی، هنری و ورزشی
- تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تاسیس مراکز آموزش‌های علمی و کاربردی و پژوهشی در راستای تحقق اهداف صنعت توریسم .
- تاسیس و گسترش خدمات امداد خودرو به منظور کمک رسانی به وسایط نقلیه در معابر شهری و جاده‌ها .
- معرفی الگوهای قابل قبول درصنعت حمل و نقل و اجاره خودرو، مطابق با استانداردهای جهانی و توسعه تاسیسات حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی .
- گسترش زیر ساخت‌ها وخدمات جانبی گردشگری و جهانگردی از طریق ایجاد مراکز اقامتی در شهرها، اردوگاه (کمپینگ)، استراحت‌گاهای بین راهی .
- ایجاد هماهنگی و اقدامات لازم در ادارات گمرک و سایر سازمان‌ها و نهادهای ذیربط به منظور تسهیل ورود جهانگردانی که عضو یکی از کلوپ‌های اتومبیل یا جهانگردی بین‌المللی هستند وکمک به ترخیص و حمل اتومبیل جهانگردان از گمرک به خارج از کشور .
- اخذ نمایندگی موسسات بین‌المللی و اجاره اتومبیل به جهانگردان و ... و اعطا به اشخاص حقیقی و حقوقی
- ارائه خدمات بیمه گردشگری و جهانگردی
- برگزاری همایش، سمینار و جلسات مشاوره با هدف کسب تجارب لازم به‌منظور پویایی هر چه بیشتر در صنعت توریسم .
- تهیه، تدوین و انتشار مجلات، کتب، راهنماهای جهانگردی و گردشگری به زبان‌های مختلف، تهیه و توزیع نقشه جغرافیا، فیلم و نقشه راه‌های کشورها.
- ترویج فرهنگ صحیح رانندگی به منظور رعایت مقررات رانندگی واصول ایمنی .
- تدوین و اجرای برنامه گردشگری در داخل و خارج از کشور همراه با خدمات جانبی (فروش بلیط اتوبوس، قطار، کشتی و ذخیره جا در مراکز اقامتی)
- تسهیل در تردد جهانگردان، ارائه خدمات مشاوره و کمک‌های قضایی برای جهانگردانی که در داخل کشور دچار حادثه اتومبیل می‌شوند.
- برگزاری انواع مسابقات اتومبیلرانی و رالی
- ایجاد محیطی مناسب برای برگزاری مسابقات کارتینگ در گروه‌های سنی مختلف
- تقاضا از سازمان‌های ذیربط در نصب علائم عبور و مرور در شهرها و جاده‌های عمومی و دایر کردن تلفن‌های همگانی و پمپ بنزین در جاده‌ها
- ارائه هرگونه خدمات مربوط به اتومبیل و بازرسی فنی اتومبیل به منظور ایجاد تسهیل در امر گردشگری

  • منبع مورد استفاده برای این مدخل
کد خبر 246266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز