همشهری آنلاین: پارلمان کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا،که تیم معروف بارسلونا نماینده فوتبال آن است، رای به برگزاری همه‌پرسی برای استقلال از اسپانیا داده است.

کاتالونیا

به گزارش همشهری آنلاین، بسیاری از مردم به ویژه جوانان، کاتالونیا را با نام باشگاه نامدار این کشور یعنی بارسلونا می‌شناسند. آنان همچنین می‌دادند که این تیم رقیب دیرین باشگاه رئال مادرید است.


اختلاف نظر هواداران این دو تیم با بسیاری از رقابت‌های بین تیم‌ها در جهان تفاوت دارد.

در اسپانیان مردم کاتالونیا مدعی و خواهان استقلال از اسپانیا هستند و ژنرال فرانکو را، که باشگاه رئال را به او نسبت می‌دهند عامل محرومیت خود از تشکیل دولت مستقل می‌دانند اما اینبار نمایندگان پارلمان کاتالونیا رای به همه‌پرسی داده‌اند، رایی که حتما با واکنش مادرید مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اکثریت نمایندگان پارلمان کاتالونیا به چنین همه‌پرسی در ماه نوامبر امسال رای مثبت دادند. با این رای، نمایندگان پارلمان کاتالونیا از نمایندگان پارلمان اسپانیا خواستند تا اختیار برگزاری همه‌پرسی در این باره را به دولت محلی واگذار کند.

طبق قانون اساسی اسپانیا، تنها دولت مرکزی حق برگزاری همه‌پرسی را دارد و ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا گفته است که اجازه نخواهد داد این همه‌پرسی در کاتالونیا برگزار شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، کاتالونیا که مرکز آن بارسلون است، با مساحتی در حدود بلژیک و جمعیتی در حدود هفت و نیم میلیون نفر در شمال شرقی اسپانیا واقع شده و به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهم‌ترین استان آن کشور به شمار می‌رود.

اما رای اکثریت نمایندگان پارلمان کاتالونیا و تظاهرات گسترده و وسیعی که سال پیش در حمایت از استقلال این منطقه در بارسلون صورت گرفت، باعث شده تا بحث و جدل‌های سیاسی در اسپانیا در این باره شدت بگیرد.

کد خبر 246273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز