شهید حاج احمد سیاف‌زاده متولد اردیبهشت سال ۱۳۳۵ در اهواز با طلوع فجر انقلاب به مبارزان پیوست و در رکاب حضرت امام(ره) از یاران پرتلاش انقلاب بود.

بعد از پیروزی انقلاب به سپاه پاسداران پیوست. طراحی‌های وی در هدایت رزمندگان به‌ویژه در عملیات خیبر از شاهکارهایش در دفاع مقدس به‌شمار می‌آید. فرمانده معظم کل قوا به‌دلیل رشادت‌های وی در طول دفاع مقدس وی را به اخذ نشان فتح مفتخر کرد.محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران درباره شهید سیاف‌زاده می‌گوید: جنگ در سال 62 و 63 به بن‌بست رسیده بود، از انجام عملیات‌های موفق خبری نبود، منطقه‌ای به نام هورالهویزه که سرزمینی آبگرفته به وسعت 90 در 30کیلومتر که دریاچه‌ای باتلاقی بود را انتخاب کردیم تا از این منطقه وارد شویم بلکه بتوانیم دروازه‌ای باز کنیم و این جبهه به بن‌بست رسیده را جلو ببریم.

اگر کسی مسلط نبود پیچیدگی نهرها بعد از چند ساعت حرکت، او را به‌جای اول خود برمی‌گرداند. گفتیم باید راهی برای این مشکل پیدا شود چراکه این لشکرها اولا نباید راه را گم می‌کردند و غیر از آن شروع بموقع و سرساعت عملیات بود که اگر کسی عقب‌تر یا جلوترعمل می‌کرد، دشمن بیدار و آماده می‌شد و تمامی لشکرها با خطر مواجه می‌شدند.

بعد از مدتی آقای سیاف‌زاده آمد و گفت ما می‌توانیم کاری بکنیم. فانوس‌هایی در شب می‌گذاریم و از آن طریق قایق‌ها می‌توانند مسیر را تا خط دشمن پیش ببرند. کار دشواری بود نصب 30کیلومتر فانوس و اینکه دشمن متوجه نشود. همه با ناباوری طرح را نگاه می‌کردیم و می‌گفتیم آقای سیاف‌زاده طرح دیگری را دنبال کنیم. بعد از 2 یا 3 روز سیاف‌زاده آمد و طرح را توضیح داد و گفت که اینطور عمل می‌کنیم و وسایل را آورده‌ایم تا آنها را نصب کنیم.شب عملیات همین فانوس‌ها، نیروهای ما را درست تا سر خط دشمن بردند و ما هم یک قایق گم نکردیم و یک نیرو هم گم‌نشد. سیاف‌زاده نیروی خستگی‌ناپذیری بود؛ فردی بدون ادعا و انسانی بسیار دقیق.

سردار سرتیپ احمد غلامپور، فرمانده وقت قرارگاه کربلا می‌گوید: با عملکرد پویا و هوشیارانه خود به‌عنوان مسئول و بنیانگذار عملیات سپاه اهواز منصوب شد. با فرماندهی و مدیریت ایشان در مدت زمان کمی، بخش زیادی از تهدیدات و توطئه جریانات ضدانقلاب کاملا مهار و کنترل شد. اولین سابقه همکاری بنده با ایشان مربوط به عملیات فتح‌المبین بود که بعد از عملیات طریق‌القدس باید قرارگاهی را برای هدایت عملیات بیت‌المقدس راه‌اندازی می‌کردیم.

باتوجه به قابلیت‌های آقای سیاف‌زاده، ایشان را به سمت مسئول طرح و عملیات قرارگاه منصوب کردم؛ مسئولیتی بسیار مهم و مشکل که دست راست فرماندهی را برعهده داشت. در اولین مأموریت که آماده‌سازی منطقه عملیاتی بیت‌المقدس جهت آزادسازی خرمشهر بود، بسیار راهگشا عمل کرد؛ طوری‌که در امور محوله به ایشان ما کاملا مطمئن بودیم. بعد از آن در عملیات‌های دیگر نیز به همین نحو بود. نگاه فعال عملیاتی ایشان فراتر از سرزمین و جغرافیا بود، فقط به فکر انجام وظیفه بود. او بیش از حد یک مسئول عملیات در قرارگاه ایفای نقش داشت، هدایت و هماهنگی واحدهای قرارگاهی به‌عنوان پشتیبانی رزم یگان‌های تحت کنترل، خود از کارهای بسیار بزرگ ایشان بود.

بنده هیچ گونه دغدغه‌ای جهت توجیه واحدهای قرارگاه نداشتم. خدمات ایشان به قدری مؤثر بود که فرماندهی کل سپاه به بنده گفتند: چند کادر متخصص مانند آقای سیاف‌زاده می‌توانی تربیت کنی؟ سرانجام این سردار بی‌ادعای جبهه‌های دفاع مقدس در اول بهمن سال1390 مصادف با شب شهادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) پس از سال‌ها تحمل عوارض شیمیایی دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست.

کد خبر 246335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز