یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی تنش بی‌سابقه‌‌ای را حتی میان این رژیم با متحدان غربی خود ایجاد کرده، کشورهای اسلامی در بیانیه‌ای خواستار واکنش جهانی برای توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل و اشغال بیشتر فلسطین شده‌اند.

کمیته قدس در پایان بیستمین دور از نشست‌ خود در پایتخت مراکش در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی از جامعه بین‌المللی خواسته است که فشارها بر این رژیم را برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی این رژیم افزایش دهد.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با استفاده از مذاکرات صلح در تلاش است تا بخش‌های بیشتری از کرانه باختری را با انضمام آنها به اشغال کامل خود درآورد. به گزارش رویترز، با این اقدام، رژیم صهیونیستی قصد دارد ۱۳درصد کرانه باختری را به خاک تحت اشغال خود اضافه کند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، کمیته قدس در همین راستا از اقدام اتحادیه اروپا برای تحریم شرکت‌ها و نهادهای رژیم صهیونیستی استقبال کرده است.

کمیته قدس که ریاست آن اکنون بر عهده محمد ششم پادشاه مراکش است و مرکز آن در این کشور قرار دارد در بیانیه خود همچنین بر حمایت از مقاومت برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تأکید کرده است.در بیانیه‌ای که پس از 2روز مذاکره اعضای این کمیته صادر شده، آمده است:

جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و تنش‌زا را متوقف کند.کمیته قدس در سال 1975میلادی به توصیه وزرای خارجه شرکت‌کننده در ششمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تأسیس شد.نگرانی‌ها درباره گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی پس از آن افزایش پیدا کرد که هفته گذشته این رژیم اعلام کرد قصد ساخت هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی جدید را با گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری دارد.

شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس و کرانه باختری که نوعی اشغال درون اشغال به‌حساب می‌آید و توسط همه سازمان‌های بین‌المللی محکوم شده، اخیرا باعث تنش میان رژیم صهیونیستی با کشورهای اروپایی و آمریکا هم شده‌است. اتحادیه اروپا اخیرا در اعتراض به ساخت این شهرک‌ها که در محل خانه‌های تخریب شده فلسطینیان ساخته می‌شود، محصولات تولیدی شهرک‌نشینان صهیونیست را که از منابع درآمدی این رژیم به‌حساب می‌آید، تحریم کرده‌است.

همچنین پافشاری‌های جدید رژیم صهیونیستی برای گسترش‌ شهرک‌سازی‌ها باعث شد تا روز پنجشنبه هفته گذشته 4کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا سفرای رژیم صهیونیستی را فرابخوانند تا به سیاست‌های شهرک‌سازی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی اعتراض کنند. رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این اقدام اروپا، سفرای این 4کشور را فراخواند تا در اقدامی متقابل، به این عمل اروپایی‌ها اعتراض کند؛ مسئله‌ای که تنش میان دوطرف را رقم زد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در سخنان تندی، اروپایی‌ها را ریاکار خواند و گفت که آنها به‌صورت یکجانبه و تنها از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که مذاکرات جدید صلح را هدایت می‌کند و طی یک سال گذشته 10سفر به منطقه برای پیشبرد مذاکرات داشته به تازگی با انتقاد از رژیم صهیونیستی شهرک‌سازی‌های این رژیم را غیرقانونی و غیرسازنده خواند. در سالی که سازمان ملل به عنوان «سال همیاری با ملت فلسطین» نامگذاری کرده،فعالیت‌های بین المللی برای توقف گسترش اشغال فلسطین افزایش خواهد یافت.

کد خبر 246340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز