بهرام رادـ خبرنگار همشهری: کیش از سرسبزترین جزایر خلیج فارس است. در دو دهه اخیر، بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمینهای جزیره جنگل کاری شده است.

جزیره کیش

گونه های عمده درختی کیش شامل لور، کنار، کهور ایرانی و پاکستانی، آکاسیا، کرت، اکالیپتوس و نخل است.
درختان محلی جزیره گنجینه ای طبیعی جذاب و زیبایی هستند. درخت لور یا انجیر معابد معروفترین درخت جزیره است که درنواحی جنوبی ایران رشد میکند و میتوان آن را درخت نجابت ثمر نامید.

پوست کهنسال درخت لور و برگها و ریشه هایش که از بدنه اصلی آن آویزان است آن را از سایر انواع درختان متمایز میکند. کهنسال ترین درخت «لور» جزیره کیش است و احتمالاً بین 500 تا 600 سال عمر دارد. بر شاخه های این درخت، گره هایی با نخ یا پارچه زده شده است که در نگاه اول آن را به نوعی مقدس می نمایاند. گروهی از مردم عقیده دارند که این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه هایی به شاخه های آن میبندند.

یکی دیگر از عوامل جذابیت مجموعه درخت سبز همجواری آن با شهر تاریخی حریره است که به گردشگران امکان میدهد ضمن بازدید از بقایای شهر تاریخی حریره دقایقی را در زیر سایه آن به استراحت بگذرانند.

درختان لور یا انجیر معابد در دوره ایلخانی و تیموری به جزیره آورده شدند و قدیمیترین آنها 500 تا 600 سال سن دارند. این درختان ریشه هایشان طوری رشد میکند که مانند چتری روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.

این درختان از هند و چین به کیش، قشم و نوار ساحلی خلیج فارس وارد و بیشتر در مناطق مسکونی کاشته شدند. جزیره کیش با توجه به آب و هوای شرجیاش پوشش گیاهی خاصی دارد، گفت: مردم و مسئولان نسبت به پوشش گیاهی کیش حساسیت دارند و نهایت دقت میشود تا این پوشش و به خصوص درختان بومی حفظ شود.

درخت انجیر معابد، (درخت لور)این درخت ابتدا تنه است، ولی با رشد درخت، شاخه های آن به سمت زمین آویزان میشوند و بعد از مدتی در آن فرو میروند که خود به تنه تبدیل میشوند. این روند آنقدر ادامه مییابد تا یک درخت چندین ساقه داخل زمین خواهد داشت.

سرسبزی محوطه ساختمانها و نردههای چوبی و پیادهروهای این مجموعه، مناطق شمالی کشور را تداعی میکند. اما یکی از عواملی که سیاحت کنندگان را به این نقطه میکشاند، هیبت افسانه‏ای درخت سبز است.

مجموعه درخت سبز با آلاچیق های زیبا و محلهای متعدد پخت کباب برای استراحت و بازدید رایگان گردشگران بازسازی شده است و مسیرهای پیاده رو با چراغهای فانوسی شکل در میان فضای همیشه سبز با گلهای کاغذی رنگارنگ، شما را به سوی جاذبه اصلی این مجموعه میبرد. در این مجموعه نمازخانه، رستوران فصلی، بوفه و سرویس بهداشتی نیز موجود است. مجموعه درخت سبز در مجاورت 2جاذبه مهم گردشگری کیش واقع شده و دارای 2 درب ورودی است. یک درب آن با ورودی جاذبه گردشگری شهر باستانی حریره مشترک و ورودی دیگر آن در مجاورت آب انبار سنتی است.

فقط پس از چند دقیقه پیاده روی میتوان از جاذبه های شهر باستانی حریره و آب انبار سنتی در مجاورت مجموعه درخت سبز دیدن کرد. یکی دیگر از عوامل جذابیت مجموعه درخت سبز همجواری آن با شهر تاریخی حریره است که به گردشگران امکان میدهد ضمن بازدید از بقایای شهر تاریخی حریره ساعاتی را در این مجموعه به استراحت بگذرانند. حال باید توجه داشت که با توجه به جاذبه های فراوان گردشگری کیش، توسعه پایدار گردشگری درجزیره امری مهم قلمداد میشود.

به بیان دیگر توسعه پایدار گردشگری، بازبینی نیازهای کنونی گردشگران و نواحی میزبان در زمان حال و نگهداری و حفاﻇت فرصتها برای آینده است. توسعه پایدار گردشگری به عنوان رهنمونی برای مدیریت همه منابع قلمداد میشود؛ به طریقی که بتوان نیازهای زیبایی شناختی، اقتصادی و اجتماعی را تا زمانی برآورده ساخت که همگنی فرهنگی و سیستم های حفاﻇت زندگی را ایجاد کند.

بنابراین برنامهریزی برای گردشگری به تنهایی و جدا از سایربخشهای اقتصادی کافی نیست؛ بلکه برای گردشگری پایدار و مؤثرباید درکل اقتصاد یکپارچگی به عمل آید که این موضوع محتاج برنامه ریزی و مدیریت متمرکز است؛ به طوری که در آن انواع مختلف توسعه ها مشخص شده باشد.

توسعه پایدار گردشگری دارای 3 جنبه حفاظت از محیطزیست، حفظ منابع و میراث فرهنگی و حرمت و احترام به جوامع است. به نظر میرسد حفظ پایدار محیطزیست جزیره کیش نیازمند برنامه ریزی همه جانبه و دقیق است که این کار باید به صورت اصولی شکل بگیرد.

از منظر دیگر توسعه گردشگری جزیره کیش بدون توسعه پایدار محیط زیست امکانپذیر نیست که در این راستا لازم است اقداماتی نظیر آمورش همگانی بومیان و ساکنان جزیره و همچنین گردشگران از طریق راهکارهایی مانند بروشور، بیلبوردهای تبلیغاتی و ساختن تیزر و... انجام شود.

کد خبر 246441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز