رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: خلأهای قانونی برای مقابله با آلوده‌کنندگان هوا وجود دارد.

رحمت‌الله حافظی

انتقاد رحمت‌الله حافظی این است که چرا نمایندگان مجلس درباره آلودگی هوا مصاحبه می‌کنند ولی طی یک طرح دوفوریتی مصوبه قبلی خود را مبنی بر افزایش سن معاینه فنی اصلاح نمی‌کنند. وی که با مهر گفت‌وگو می‌کرد باز هم با اشاره به آمار مرگ 2هزار و 724تهرانی در سال به‌خاطر آلودگی هوا اظهار داشت: سالانه 2هزار و 522بیمار قلبی به‌دنبال آلودگی هوا و 4هزار و 525بستری بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا داشته‌ایم. وی به آمار بانک جهانی هم اشاره کرد که ایران در سال 2006به‌دلیل آلودگی هوا 8میلیارد دلار خسارت دیده است. این عضو شورای شهر تهران 88درصد آلودگی هوا را به‌دلیل موتورسیکلت‌ها دانست و اینطور عنوان کرد که یک موتورسیکلت 8برابر یک خودروی استاندارد یورو2 آلودگی تولید می‌کند ولی به راحتی در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند. به‌گفته حافظی عامل دیگر آلودگی هوا گرمایش منازل است و با آنکه یک میلیون موتورخانه وجود دارد، مشخص نیست چه‌کسی باید استانداردسازی آن‌را انجام دهد.

وی به بحث مشکل تردد خودروهای فرسوده هم ورود کرد: «دولت 3میلیون وام بابت خودروهای فرسوده می‌دهد و یک و نیم میلیون بابت تحویل خودروهای فرسوده؛ با این 4/5میلیون چگونه می‌شود خودروی 25میلیونی خرید. چه ایراد دارد 80درصد هزینه‌های خودروی استاندارد را وام دهیم. ستاد حمل‌ونقل و سوخت اعلام کرده می‌خواهد وام 12میلیونی دهد اما این مشکلی را حل نمی‌کند زیرا باید خودروی غیراستاندارد داخلی بخرد.» وی به این نکته هم اشاره کرد که کدام یک از خودروهای شهر بعد از 3سال کاتالیست شان را عوض می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت مراکز معاینه فنی غیراستاندارد گفت: مؤسسه استاندارد باید بر این مراکز نظارت کند، به‌راحتی برگه معاینه فنی خرید و فروش می‌شود بدون آنکه خودرو به این مراکز مراجعه کند. این کار قتل شبه‌عمد است. به‌نظر حافظی هر گاه طرح زوج و فرد ابلاغ می‌شود ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید رایگان شود و هزینه آن از خودروسازان گرفته شود.

حافظی با بیان اینکه فرسودگی و کمبود اتوبوس از عوامل دیگر افزایش آلودگی هوا در پایتخت است، ادامه داد: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی با 50درصد ظرفیت خود کار می‌کند و می‌تواند با حمایت دولت همین تعداد مسافر را تحت پوشش قرار دهد اما متأسفانه دولت طی چند سال گذشته اتوبوس‌های جدید به شهرداری‌ها نداده و عمر اتوبوس‌ها از 6/4سال در سال 88به 5/8سال در سال 91رسیده است.

 

کد خبر 246570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز