مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: ایران برای نخستین‌بار دارویی ضد سرطانی را تـولید کرده و قرار است در این هفته از آن رونمایی کند.

 این دارو از سال 1985 اختراع شده و به بازار آمده است. هفته گذشته رئیس سازمان غذا و دارو از رونمایی نخستین داروی مونوکلونال آنتی بادی ضد‌سرطان در کشور خبر داد و گفت که این دارو در این هفته وارد بازار می‌شود. رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس گفت: نخستین داروی مونوکلونال آنتی‌بادی ضد‌سرطان در کشور در یک شرکت معتبر دانش‌بنیان داروسازی تولید شده است.

تلاش ما این است که با ایجاد خط تولید این داروها تا 2سال آینده حداقل 6داروی مونوکلونال آنتی‌بادی در کشور به تولید برسد. وی در توضیح گفت: این داروها با ابزارها و با استفاده از تکنولوژی بایو در رآکتورها تولید می‌شوند و وقتی به بیمار تزریق می‌شوند، آنتی‌ژن خاص سلول سرطانی را شناسایی می‌کنند و به آن متصل می‌شوند، اتصال به سلول سرطانی موجب مرگ سلول سرطانی می‌شود.

آنتی‌بادی‌ها پادتن‌هایی هستند که در حالت عادی علیه آنتی‌ژن‌های سرطانی عمل می‌کنند. هر سلول‌سرطانی در بدن دارای آنتی‌هایی است که تحت‌تأثیر عوامل محیطی داخل بدن تشویق به تکثیر و تقسیم می‌شود. دکتر محسن رضوی فوق‌تخصص خون و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای توضیح بیشتر گفت: آدم‌ها به واسطه 2 گوشی که دارند صداها را با کیفیتی مشخص می‌شنوند و به دستوراتی مانند برو جلو، عقب یا بپر عمل می‌کنند. سلول سرطانی مثل کسی است که به‌جای 2گوش به فرض 10عدد گوش دارد.

سلول‌های سرطانی به جای اینکه با یک آنتن ثابت از محیط تحریک بپذیرند، با چندین گیرنده مختلف که روی غشای سلولی آن‌هاست سرو کار دارند. بنابراین عوامل محرکی که در محیط بدن وجود دارد، اثر زیادی روی تقسیم و تکثیر سلول سرطانی می‌گذارد. آنتی‌بادی‌های ضد‌سرطان پادتن‌هایی هستند که روی آنتن‌های غیرمتعارف سلول‌ها می‌نشینند و حرف‌شنوی سلول از محرک‌های محیطی را به حداقل می‌رسانند یا از بین می‌برند.

این پادتن‌ها حدود 15سال است که در دنیا وجود دارد و بسیاری از سرطان‌های جهاز لنفاوی، سرطان پستان، ریه، معده و حتی تخمدان و روده بزرگ استفاده می‌شود. دکتر رضوی تأکید کرد که این داروها در درمان بیماری‌، موفقیت بسیار زیادی داشته‌اند. عوارض‌شیمی درمانی را ندارند ولی قدرت عمل‌شان‌گاهی از داروهای شیمی‌درمانی بیشتر است. دیده شده که اگر این داروها همراه با شیمی‌درمانی استفاده شوند قدرت مضاعف می‌گیرند. این دارو معجزه‌ای است که سال‌های خیلی دور انتظار آن می‌رفت که سرطان را با حداقل عوارض و حداکثر نتایج درمان کند.

کشور‌های اصلی که این پادتن‌ها را تولید می‌کنند فرانسه، سوئیس و آمریکا هستند. اما به‌گفته دکتر رضوی تولید این داروها توسط کشور‌های دیگر تصویر آیینه‌ای از دارو است. او گفت: کشور‌های دیگر فرمول اصلی را نمی‌توانند با وضوح کامل بسازند. کشور‌هایی مثل هند، اروپای شرقی و یا روسیه نمی‌توانند داروهایی را بسازند که شبیه به همان داروی اصلی تأثیر بگذارد. مثل این می‌ماند که تصویر یک سکه را روی فلزی دیگر بیندازید و دورش را قاب بگیرید. تصویر همان است ولی همان سکه اصلی نیست. این داروها اثرات جانبی ندارند و تأثیری شبیه به داروی اصلی خواهند داشت ولی هیچ وقت مانند دارویی که برند شده‌اند نیستند. ژنریک این داروها حدود 7-6 سال است که توسط هند و کره ساخته شده است. ایران نیز به تقلید از ژنریک‌ساز‌ها این کار را سال‌هاست شروع کرده است.

کد خبر 246674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز