یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: منیزیم برای عملکرد خوب عضلات و مغز ما لازم و ضروری است. بر اساس آمار از هر ۴ زن یک نفر کمبود منیزیم دارد برای همین با خستگی مداوم و زودرنجی مواجه‌اند.

برای سلامت مغز و عضلاتتان منیزیم بزنید

سالمندان، ورزشکاران و خانم‌های باردار نیاز بیشتری به این ماده‌ی معدنی دارند. از این گذشته این ماده‌ی معدنی باعث بهبود خلق و خو هم می‌شود. یعنی اگر منیزیم نباشد استرس و خستگی دست از سرتان بر نخواهد داشت و عضلاتتان ساز مخالف خواهد زد. با ما باشید تا بگوییم چگونه می‌توانید به میزان کافی منیزیم دریافت کنید.

ماهی ساردین

به عقیده‌ی متخصصان هر 100 گرم ماهی ساردین حاوی 467 میلی‌گرم منیزیم است البته به شرطی که از کنسرو حاوی روغن زیتون آن استفاده شود. البته کنسرو ماهی ساردین به همین جا ختم نمی‌شود. این ماهی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم بوده و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 نیز می‌باشد که معمولاً بیشتر مردم با کمبود آن مواجه‌اند. توصیه می‌کنیم که هر هفته یک تا دو مرتبه از این ماهی میل کنید البته از مصرف ماهی‌های چرب دیگری مانند ماهی آزاد و غیره نیز غافل نشوید.

تخمه کدو

این تخمه‌های سفید خوشمزه سرشار از منیزیم‌اند. در واقع 100 گرم تخمه‌ی کدو حاوی 550 میلی‌گرم منیزیم می‌باشد.

با مصرف تخمه‌ی کدو علاوه بر منیزیم پروتئین و اسیدهای چرب مفید هم نصیبتان می‌شود. می‌توانید این تخمه‌ها را از پوست جدا کرده و به سالادتان اضافه کنید. می‌توانید یک مشت از آن را به عنوان میان‌وعده میل کنید.

کاکائو

حتی پدربزرگ‌ها هم باید شیرکاکائو یا شکلات سیاه میل کنند. چون کاکائو سرشار از منیزیم است. هر چه میزان کاکائوی موجود در شکلاتتان بیشتر و چربی و قند آن کمتر باشد منیزیم بیشتری به بدنتان خواهد رسید. برای همین توصیه می‌کنیم از شکلات‌های حداقل 80 درصد استفاده کنید. می‌توانید از پودر کاکائو نیز استفاده کرده و برای خودتان شیرکاکائو تهیه کنید. با همین کار ساده و با نوشیدن 100 گرم شیرکاکائو 376 میلی‌گرم منیزیم نصیبتان می‌شود.

سبوس گندم

هر 100 گرم سبوس گندم 611 میلی‌گرم منیزیم دارد که به مراتب بیشتر از سبوس جو دو سر است. سبوس گندم همان پوسته‌ی بیرونی دانه‌ی گندم است که سرشار از مواد مغذی می‌باشد و به صورت پودر در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد. البته توجه داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. 

مصرف روزانه یک تا دو قاشق سبوس در ماست یا سالاد کافی است تا 20 تا 30 میلی‌گرم منیزیم عایدتان شود. توجه داشته باشید زیاده‌روی در مصرف سبوس به خصوص اگر روده‌های حساسی داشته باشید برایتان دردسرساز می‌شود چون سرشار از فیبرهای غیرمحلول در آب می‌باشد که می‌تواند باعث تحریک بیش از اندازه‌ی روده‌ها شود.

ادویه‌ها

زیره، تخمه گشنیز، هل، زنجبیل، کاری، فلفل سیاه و غیره. همه‌ی این ادویه‌ها حاوی منیزیم هستند. هر 100 گرم از این ادویه‌ها به طور متوسط 133 میلی‌گرم منیزیم دارند. درست است که مقدار خیلی کمی از این ادویه‌ها را در طول روز مصرف می‌کنیم اما باید یادتان باشد به همه‌ی غذاهایتان از این ادویه‌ها بزنید تا در تکمیل منیزیم دریافتی‌تان شریک باشند. علاوه بر این‌ها ادویه‌ها طعم غذا را بهتر می‌کنند اما کالری به بدن نمی‌رسانند.

گردوی برزیلی

همه‌ی میوه‌های خشکی که در آجیل وجود دارند مانند بادام، فندق و غیره حاوی منیزیم هستند. اما در این بین گردوی برزیلی حاوی بیش‌ترین میزان منیزیم می‌باشد. دقیق تر اینکه هر 100 گرم این گردو 376 میلی‌گرم منیزیم دارد درحالی‌که همین میزان بادام حاوی 270 میلی‌گرم منیزیم است. علاوه بر این گردوی برزیلی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است.

30 گرم گردوی برزیلی یعنی معادل یک مشت، میان‌وعده‌ی فوق‌العاده‌ای می‌باشد. اما توجه داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید چون پُرکالری است و همچنین مصرف زیاد آن امکان آفت را بالا می‌برد.

اگر کمبود داشتید...

اگر روزانه این مواد غذایی سرشار از منیزیم را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید نیاز روزانه‌تان را تامین خواهید کرد. نیاز روزانه‌ی افراد بر حسب سن فرق می‌کند. به عنوان مثال خانم‌ها روزانه به 360 میلی‌گرم و افراد سالمند به روزانه 420 میلی‌گرم از این ماده نیاز دارند. توجه داشته باشید که کمبود منیزیم نیز جزو موارد رایج در بین افراد مختلف است. در صورت بروز این کمبود نمی‌شود به تنهایی با خوردن یک ماده‌ی غذایی خاص منیزیم بدن را تامین کرد.

برای همین لازم است که مکمل مصرف کنید. اگر دچار علائمی مانند گرفتگی عضلات، پرش پلک، افسردگی و بی‌حالی شده‌اید بهتر است میزان منیزیم بدنتان را چک کنید. در صورت کمبود این ماده می‌توانید با نظر پزشک به مدت 3 هفته مکمل مصرف کنید.

منبع: تبیان

کد خبر 247019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز