همشهری آنلاین: عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه رقم غرامت عراق به ایران بالغ بر هزار میلیارد دلار است، گفت: به لحاظ مشکلات اقتصادی عراق،‌ ایران فعلا اصراری بر اخذ غرامت نداشته است.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره دریافت غرامت ایران از دولت عراق، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی که دولت نوری‌المالکی با آن دست وپنجه نرم می‌کند و نوع روابطی که ایران با دولت بغداد دارد، تاکنون کشورمان اصراری برای به فعل درآوردن غرامت جنگ هشت‌ساله را از عراق نداشته است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دریافت غرامت جنگی از دولت عراق حق مسلم کشورمان است، تصریح کرد: سازمان ملل به عنوان نهاد بین المللی دولت صدام حسین دیکتاتور سابق عراق را به عنوان آغازگر جنگ معرفی کرده و این بر حقانیت ایران برای دریافت غرامت مهر تائید زده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دریافت غرامت 44میلیاردی500میلیون دلاری کویت از دولت عراق، ادامه داد: دولت کویت مصرانه خواهان دریافت غرامت حمله نظامی عراق به این کشور بوده و ملاحظاتی درباره وضعیت اقتصادی دولت نوری مالکی نداشته است.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: خسارتی که دولت عراق باید درباره تحمیل جنگ به ایران بپردازد بالغ بر هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

کمیسیون خسارت های سازمان ملل اعلام کرد که از محل صندوق خسارات این سازمان به مدعیان مربوط به پرونده خسارات ناشی از حمله عراق به کشور کویت یک میلیارد و سه میلیون دلار دیگر به عنوان غرامت در اختیار دولت کویت گذاشته است.با پرداخت مبلغ اخیر مجموع رقم های پرداختی به دولت کویت تا کنون به 44 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است و هنوز 7 میلیارد و 800 میلیون دلار از محل بودجه تعیین شده برای پرداخت به سایر دعاوی مربوط به این پرونده باقی مانده است.

کد خبر 247147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز