گروه حوادث: «نصب دستگاه کاهش‌دهنده سوخت روی تمام خودروها اجباری است و درصورت عدم‌نصب، ‌علاوه بر جریمه دستور توقیف خودرویتان از سوی مراجع قضایی صادر خواهد شد.»

 شنیدن این جملات از پشت تلفن کافی بود تا مالباخته‌ها در دام اعضای یک باند کلاهبرداری گرفتار شوند. باندی که به بهانه فروش دستگاهی خیالی، میلیون‌ها تومان کلاهبرداری کردند.راز این کلاهبرداری چهارم آبان‌ماه فاش شد. زمانی که شخصی به پایگاه ششم پلیس آگاهی رفت و به مأموران گفت که عده‌ای از او کلاهبرداری کرده‌اند. وی توضیح داد: چند روز پیش زنی با من تماس گرفت و دستگاهی به نام کاهش‌دهنده میزان مصرف سوخت خودرو را به من معرفی کرد. فرد تماس گیرنده مدعی بود که نصب این دستگاه روی تمام خودروها اجباری است و درصورت عدم‌نصب آن، از سوی پلیس 500هزارتومان جریمه ثبت می‌شود.

همچنین خودرویی که این دستگاه را نصب نکرده باشد از سوی مراجع قضایی توقیف خواهد شد. شاکی افزود: فرد تماس گیرنده مدعی بود اگر این دستگاه را روی ماشینم نصب کنم می‌توانم با مراجعه به مراکز بیمه، 30درصد تخفیف بگیرم و از همه مهم‌تر اینکه مصرف سوخت ماشینم کم می‌شود. وقتی این جملات را شنیدم، از ترس توقیف ماشینم و جریمه 500هزارتومانی تصمیم گرفتم این دستگاه را خریداری کنم.

30دقیقه بعد از اینکه من دستگاه را سفارش دادم و تماس ما قطع شد، زنگ خانه‌ام به صدا در آمد و وقتی به مقابل در رفتم مرد موتور سواری را دیدم که دستگاه را برایم آورده بود. 140هزار تومان در قبال تحویل دستگاه پرداخت کردم که موتور سوار مدعی شد این قیمت دولتی آن است و آزاد آن بیش از 300هزارتومان است. مرد موتور سوار دستگاه را در مسیر عبور بنزین نصب کرد اما با گذشت چند روز هیچ‌گونه کاهش مصرف سوختی در خودرو به‌وجود نیامد. وقتی ماجرا را پیگیری کردم، متوجه شدم که اصلا چنین دستگاهی وجود ندارد و همه حرف‌هایی که شنیده بودم دروغ بوده است.

شناسایی شرکت کاغذی

با این شکایت، تحقیقات پلیسی آغازشد مأموران در نخستین اقدام راهی شرکت موردنظر در شرق تهران شدند. در بررسی‌ها مشخص شد که مدیر شرکت با اجاره 2واحد آپارتمان در یک مجتمع مسکونی و تغییر کاربری آن به تجاری، سناریوی کلاهبرداری سریالی را کلید زده است. وی با استخدام تعدادی کارمند زن به‌عنوان بازاریاب در طول یک سال گذشته به بهانه فروش این دستگاه یا قطعه کاهش‌دهنده مصرف سوخت دست به کلاهبرداری از ده‌ها نفر زده است.

مأموران در بازرسی از شرکت به جملات تایپ شده و فریبنده‌ای برخوردند که در اختیار کارمندان آنجا قرار می‌گرفت تا در تماس با افراد از آنها برای فریب استفاده کنند. در این جملات روی اجباری بودن نصب قطعه روی خودرو، جریمه 500هزارتومانی، توقیف خودرو، تخفیف 30درصدی بیمه، فروش قطعه به قیمت دولتی تأکید شده بود. مأموران همچنین در آنجا دفترچه‌هایی پیدا کردند که نام خریداران در آن ثبت شده بود. تحقیقات نشان می‌داد که این افراد فقط به‌خاطر ترس ازجریمه و توقیف ماشینشان دست به خرید زده‌اند. بدین‌ترتیب ده‌ها مالباخته شناسایی شدند و با مراجعه به پلیس آگاهی به طرح شکایت پرداختند.

سرهنگ محمد اشراقی، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: با توجه به شکایت ده‌ها مالباخته فریب‌خورده، قاضی پرونده دستور تعطیلی شرکت را صادرکرد. همچنین دستگاه‌هایی که در این شرکت کشف شده بود توقیف و مأموران مدیر و سرپرست پرسنل شرکت که یک زن و مرد بودند را دستگیر کردند. وی افزود: این زن و مرد با قرار قانونی و برای تحقیقات در اختیار مأموران پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران قرار گرفتند و از کسانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا برای شکایت به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 247266
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز