سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پلیس فرانسه به خانه «دیودونه مبالا مبالا» کمدین معروف و سالن تئاتری که وی در آن نمایش می‌داد، حمله کرد.

دیودونه که به‌خاطر محتوای برنامه‌های اجرایی‌اش به ستیزه با یهودیان متهم شده است، توسط وزارت کشور فرانسه از نمایش دادن در شماری از شهرهای این کشور منع شده است. مقامات فرانسه که به‌نظر می‌رسد از محبوبیت فزاینده وی احساس نارضایتی می‌کنند، می‌کوشند وی را به تحریک کردن نفرت نژادی متهم کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در سفر اخیر خود به عربستان از ممنوعیت نمایش‌ دیودونه پشتیبانی کرده بود. مقامات دولتی ازجمله مانوئل وال وزیر کشور مدت‌هاست می‌کوشند جلوی نمایش‌های وی را بگیرند.

آنان می‌گویند دیگر کسی به نمایش‌های دیودونه نمی‌خندد اما در عمل وضع به‌گونه‌ای دیگر است. هر جا که این کمدین فرانسوی برای نمایش می‌رود، سالن‌ها پر می‌شود و همه می‌خندند. محبوبیت او با ممنوعیت‌های اخیر بسیار بیشتر از قبل شده‌است. سایت شبکه ولتر با اشاره به محبوبیت فزاینده دیودونه به‌خصوص در میان نسل جوان فرانسه، می‌نویسد این امر نشان‌دهنده شکاف نسلی روزافزون در فرانسه است.

در واقع، خنده به کمدی‌های دیودونه خنده به کل نظام سیاسی فرانسه است. این امر سبب شده است که سیلی از ناسزا به جانب وی سرازیر شود و مقامات دولتی از تعطیل کردن نمایش‌های دیودونه صحبت کنند. البته کار به همین جا ختم نشده است، بلکه آنان می‌خواهند وی را از نظر مالی تضعیف کنند و به زندان بیندازند. واقعیت این است که دیودونه به‌خاطر رنگ پوست و نژادش، در طول دوره کاری‌اش، خود نماد مبارزه با نژادپرستی بود اما 10سال قبل، وی در یک برنامه تلویزیونی، نقش یک افراطی صهیونیست را ایفا کرد که به دیگران توصیه می‌کرد به محور آمریکایی-اسرائیلی خیر بپیوندند. اشاره او به سخنرانی آن زمان جورج بوش درباره محور شرارت بود.

از آن زمان اعتراض به دیودونه شروع شد که وی را متهم کردند اسرائیل را به آلمان نازی تشبیه کرده است. در خلال 10سالی که از این واقعه می‌گذرد، شماری از سازمان‌های صهیونیستی در فرانسه وی را به یهودستیزی متهم کرده‌اند. دیودونه تدریجاً از صحنه رسانه‌های جریان غالب کنار گذاشته شد. به‌نظر می‌رسد انتشار تصاویری از جوانان در اینترنت که علامت اشاره دیودونه را نشان می‌دهند، مقامات فرانسوی را به این نتیجه رساند که کاری جز برخورد مستقیم با وی نمی‌توان کرد.

برخی طرفداران دیودونه می‌گویند فرانسه بیشترین جمعیت یهودیان اروپا را دارد که قوانینی را به نفع خود بر کشور حاکم کرده‌اند، ازجمله قانون مجازات یهودستیزی. به گفته آنان، این امر همان گفته قدیمی را که یهودیان کشور را اداره می‌کنند، تقویت می‌کند و باعث یهودستیزی می‌شود. هنوز معلوم نیست هدف پلیس از حمله کردن به خانه دیودونه بازداشت وی بوده است یا دستیابی به مدارک. به‌نظر می‌رسد مقامات فرانسه دست از آزادی بیان شسته و تصمیم گرفته‌اند به هر قیمتی این کمدین را خاموش کنند.

کد خبر 247576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز